Nyt kaikki Tampereen alueen Scandic-hotellit Joutsenmerkittyjä - hotellit täyttävät ympäristömerkin tiukat vaatimukset

Tampereen alueen Scandic-hotelleissa on kuluneen vuoden aikana käyty mittavaa ympäristömerkintähakuprosessia. Ja nyt Joutsenmerkin ovat saavuttaneet Scandic Hämeenpuisto, Scandic Koskipuisto sekä Scandic Eden Nokia -kylpylän hotellitoiminta jo aiemmin sertifioitujen Scandic- ja Holidayn Inn -hotellien rinnalle. Tampereen Scandic-hotelleissa keskitytään tänä vuonna erityisesti ruokahävikin ja jätteen minimointiin sekä energiankäytön seurantaan ja optimointiin.

Scandic on valinnut ympäristömerkikseen Joutsenmerkin, koska sen muita ympäristömerkkejä tiukemmat kriteerit haastavat hotellit ympäristötyössä kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan.

Joutsenmerkki takaa, että hotellissa muun muassa lajitellaan ja vähennetään jätteiden määrää, tarjotaan runsaasti kasvis- ja luomuruokaa, suositaan ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita sekä pidetään energian- ja vedenkulutus alhaisena. Joutsenmerkin hotelli- ja majoituspalveluiden kriteerit uusiutuivat viime vuonna, jonka mukana kriteeristöön tuli tiukennuksia ja kokonaan uusia vaatimuksia. Peräti 94 prosenttia suomalaisista tunnistaa merkin.

”Meillä on ollut Tampereella hyviä esikuvia Joutsenmerkitystä toiminnasta hotelleissamme jo vuosien ajan”, kertovat Tampereen hotellinjohtajat Airi TarvainenKirsi SteniusMikko MononenJuha Lipponen sekä Tomi Mönkkönen. ”Kaikki hotelliemme tiimiläiset ovat todella sitoutuneita ympäristöasioihin ja heiltä tulee hyviä ideoita sekä koulutuksissa että arjen käytännön toimien kautta.”

”Olemme todella iloisia, että nyt Tampereen alueella matkailevat voivat helposti valita Joutsenmerkityn hotellin, joka on todistetusti ympäristövastuullinen kohde. On myös arvokasta, että henkilökunta on sitoutunut ympäristöasioiden eteenpäin viemiseen ja on siitä aidon innostunutta”, Ympäristömerkintä Suomen asiantuntija Malin Lindfors sanoo.

Matkailijat arvostavat vastuullisia lomia

Vastuullisuus on jatkuvasti nouseva trendi matkailijoiden odotuksissa ja valinnoissa. Vastuullisuus tuo ennen kaikkea lisäarvoa asiakaskokemukseen ja Scandicin kaltaisten sertifioitujen edelläkävijöiden ansiosta voimme markkinoida Tamperetta kestävänä kohteena niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin”, kertoo Visit Tampereen kestävän matkailun kehityksestä vastaava
projektipäällikkö Matti Pollari.

Sustainable Travel Finland viestii myös kestävästä toiminnasta

”Seuraava askel vastuullisuustyössämme on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkin hakemisprosessi, jonka olemme aloittaneet Joutsenmerkin saatuamme”, kertovat hotellinjohtajat. Tänä päivänä kansainväliset matkanjärjestäjät ja yritykset edellyttävät ympäristömerkintää matkapalveluita valitessaan ja Sustainable Travel Finland -merkki viestii kestävästä toiminnastamme.”

Scandicin tavoitteena on saada Joutsenmerkki kaikkiin hotelleihinsa. Tällä hetkellä 88% kaikista Scandic-hotelleista on Joutsenmerkitty Pohjoismaissa. Tampereen alueella Joutsenmerkittyjä hotelleja ovat Scandic Tampere Station, Scandic Tampere City, Scandic Tampere Koskipuisto, Scandic Tampere Hämeenpuisto, Scandic Rosendahl, Holiday Inn Tampere Central Station sekä Scandic Eden Nokia.