Nyt kaikki Vantaan Scandic, Hilton ja Holiday Inn -hotellit Joutsenmerkittyjä – hotellit täyttävät ympäristömerkin tiukat vaatimukset

Vantaan Scandic-hotelleissa sekä Scandicin operoimassa Holiday Inn Helsinki - Vantaa Airport -hotellissa on käyty mittavaa ympäristömerkintäsertifiointiprosessia kuluneen vuoden aikana. Joutsenmerkin on saavuttanut myös Scandic Aviapolis jo aiemmin sertifioitujen Scandic, Hilton ja Holidayn Inn -hotellien rinnalle. Vantaalla hotelleissa keskitytään tänä vuonna erityisesti ruokahävikin ja jätteen minimointiin sekä energiankäytön seurantaan ja optimointiin.

Scandic on valinnut ympäristömerkikseen Joutsenmerkin, koska sen muita ympäristömerkkejä tiukemmat kriteerit haastavat hotellit ympäristötyössä kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan.

Joutsenmerkki takaa, että hotellissa muun muassa lajitellaan ja vähennetään jätteiden määrää, tarjotaan runsaasti kasvis- ja luomuruokaa, suositaan ympäristömerkittyjä tuotteita ja palveluita sekä pidetään
energian- ja vedenkulutus alhaisena. Joutsenmerkin hotelli- ja majoituspalveluiden kriteerit uusiutuivat viime vuonna, jonka mukana kriteeristöön tuli tiukennuksia ja kokonaan uusia vaatimuksia.
Peräti 94 prosenttia suomalaisista tunnistaa merkin.

- Hilton Helsinki Airport vuodesta 2015 ja Scandic Helsinki Airport vuodesta 2018 ovat toimineet Vantaalla hyviä esikuvia    Joutsenmerkitystä toiminnasta, kertovat hotellinjohtajat Sanna-Mari Mäkeläinen, Otto Puranen, Outi Byman sekä Hanna Niitynperä. Hotelliemme tiimiläiset ovat todella sitoutuneita ympäristöasioihin ja heiltä tulee hyviä ideoita sekä koulutuksissa että arjen käytännön toimien kautta.

Matkailijat arvostavat vastuullisia lomia

- Matkailu toi Vantaalle vuonna 2022 2,17 mrd.€ ja majoituskapasiteettia Vantaalla on kolmanneksi eniten Suomessa 3216 huonetta. Vantaan kaupungin strategiassa vastuullisuus on läpileikkaava teema, joten kaupunki arvostaa suuresti Scandicin tekemää työstä vastuullisen matkailun eteen. Joutsenmerkin kriteeristö takaa, että majoittuessaan Vantaalla Scandicissa matkailija valitsee vastuullisen vaihtoehdon ja on omalta osaltaan edistää yhteistä tavoitettamme, iloitsee matkailusuunnittelija Mari Virtanen Vantaan kaupungilta.

Sustainable Travel Finland viestii myös kestävästä toiminnasta

Seuraava askel vastuullisuustyössä on Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkin hakuprosessi viimeisiin Vantaan hotelleihin. Tänä päivänä kansainväliset matkanjärjestäjät ja yritykset edellyttävät ympäristömerkintää matkapalveluita valitessaan ja Sustainable Travel Finland -merkki viestii kestävästä toiminnastamme.”

- Visit Vantaa on ollut mukana Visit Finlandin kestävän matkailun Sustainable Travel Finland - ohjelmassa sen pilottivaiheesta 2019 alkaen. Vantaan Scandic-hotellien ja Holiday Inn -hotellin STF-merkkien myötä Vantaa on destinaationa taas askeleen lähempänä STF-merkkiä, jatkaa Virtanen.

Scandicin tavoitteena on saada Joutsenmerkki kaikkiin hotelleihinsa. Tällä hetkellä 88% kaikista Scandic-hotelleista on Joutsenmerkitty Pohjoismaissa.

Johanna Uimonen, viestintäpäällikkö, Scandic Hotels Suomi
Sähköposti:
johanna.uimonen@scandichotels.com
Puhelin: +358 40 7134 120

Tietoa Scandicista
Scandic-hotellit Suomessa ovat osa Scandic Hotel Groupia, Pohjoismaiden suurinta hotelliyritystä, jolla on toiminnassa tai kehitteillä lähes 280 hotellia ja noin 58 000 hotellihuonetta. Suomessa Scandic operoi 62 hotellia Helsingistä Rovaniemelle Scandic- sekä Scandic Signature -tuotemerkeillä sekä kansainvälisiä brändejä Hilton Hotels & Resort, Holiday Inn, Crowne Plaza ja Hotel Indigo. Scandic on kestävän kehityksen edelläkävijä, joka integroi vastuullisuuden kaikkiin toimintoihinsa. www.scandichotels.fi

Pikafaktat

Vantaan Scandic-hotelleissa sekä Scandicin operoimassa Holiday Inn Helsinki - Vantaa Airport -hotellissa on käyty mittavaa ympäristömerkintäsertifiointiprosessia kuluneen vuoden aikana. Joutsenmerkin on saavuttanut myös Scandic Aviapolis jo aiemmin sertifioitujen Scandic, Hilton ja Holidayn Inn -hotellien rinnalle.

Lainaukset

Hilton Helsinki Airport vuodesta 2015 ja Scandic Helsinki Airport vuodesta 2018 ovat toimineet Vantaalla hyviä esikuvia Joutsenmerkitystä toiminnasta. Hotelliemme tiimiläiset ovat todella sitoutuneita ympäristöasioihin ja heiltä tulee hyviä ideoita sekä koulutuksissa että arjen käytännön toimien kautta.