Scandicin aamiaishävikki on vähentynyt lähes kolmasosalla

Scandic on matkalla kohti hävikitöntä ravintolatoimintaa. Aamiaishävikkiä on saatu vähennettyä noin 30 %.* Scandic tutkii jatkuvasti uusia tapoja, joilla ruokahävikkiä voidaan vähentää entisestään ja seuraavaksi valmistellaan toimenpiteitä kokoustoiminnan ruokahävikin vähentämiseksi.

Osana laajempaa vastuullisuustyötä, Scandic on mukana myös ruokahävikin vastaisessa taistelussa ja osallistuu tänäkin vuonna Kuluttajaliiton järjestämälle Hävikkiviikolle.

Runsas aamiainen liittyy olennaisena osana Scandicin hotellivieraiden aamuun ja sen valikoimasta ja laadusta ei tingitä. Scandic aloitti aamiaistarjoilun ruokahävikin tarkan seurannan vuonna 2012. Tarkoituksena oli saada kokonaiskuva siitä, kuinka paljon ruokahävikkiä vuosittain syntyy ja pohtia keinoja sen alentamiseksi. Projekti on tuottanut hyviä tuloksia ja viime vuosina aamiaishävikki on laskenut noin 5 % vuodessa.

Merkittävimmät tavat vähentää hävikkiä ovat hävikin mittaaminen, oikea määrä tuotteita asiakasmäärään suhteutettuna, esivalmisteluprosessit, henkilöstön koulutus ja asian tärkeyden kommunikoiminen sekä asiakkaille että organisaation kaikille tasoille.

”Hyvien tulosten rohkaisemina tutkimme parasta aikaa, kuinka hävikin mittaamista voisi laajentaa muille toimintamme osa-alueille kuten kokoustarjoiluihin. Näemme suuria mahdollisuuksia pienissä puroissa ja uskon, että matkamme kohti hävikitöntä ravintolatoimintaa on hyvässä vauhdissa”, kertoo Scandic Suomen toimitusjohtaja Aki Käyhkö.

* Environmental sustainability at Scandic 2015 -raportti

Hävikkiviikko:
Kuluttajaliitto järjestää tänä vuonna jo neljättä kertaa valtakunnallisen Hävikkiviikon. Hävikkiviikon tavoitteena on kannustaa kaikkia ruokaketjun osia ruokahävikin vähentämiseen ja ruuan arvostuksen lisäämiseen. Hävikkiviikko on saavuttanut viime vuosia suurta suosiota eri toimijoiden keskuudessa ja saanut valtavasti mediahuomioita. Viime vuonna Hävikkiviikolle saatiin kaiken kaikkiaan noin 124 yhteistyökumppania eri aloilta suurista elintarvike- ja kaupan alan yrityksistä kansalaisjärjestöihin ja paikallisiin ruohonjuuritason toimijoihin.

Lisätietoja:
Kati Puukko, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Scandic Hotels Oy, puh.+358 40 563 7049, kati.puukko@scandichotels.com