Scandicin energiateot palkittiin vuoden työelämän vastuullisuustekona

Scandicin eri hotelleihin perustamat energiatiimit, jotka oman työn ohella suunnittelevat ja toteuttavat työyhteisöä ja yhteiskunnallista vastuuta kehittäviä tekoja, on valittu vuoden vastuullisimmaksi työelämän teoksi. Oikotien järjestämän Työelämän Vastuullisuusteko 2023 -kilpailun voittaja valittiin yleisöäänien perusteella.

Scandic Hotels panostaa merkittävästi terveyden ja hyvinvoinnin (Health & Wellbeing) teemaan osana vastuullisen liiketoiminnan strategiaa ja yhteisöllisyyttä. Suomessa on viime vuoden aikana perustettu kaikkiin hotelleihin energiatiimejä, jotka koostuvat vapaaehtoisista tiimiläisistä kaikista hotellin eri toiminnoista. Tiimiläiset haluavat oman työnsä ohella suunnitella ja toteuttaa energiatekoja. Nämä ovat aktiviteetteja, joissa on esillä asiakkaisiin, työyhteisöön ja yhteiskuntavastuuseen liittyviä teemoja, kuten hävikin hallinta tai henkilöstön hyvinvointi.

”Haluamme tarjota merkityksellistä työtä, jossa saa kehittyä. Scandicilla tähän voi itse vaikuttaa. Halutessaan voi olla mukana hotelliemme energiatiimien toiminnassa, jossa pääsee vaikuttamaan suoraan tiimiläisten hyvinvointiin, vieraidemme kokemukseen sekä yhteiskunnalliseen vastuuseen”, henkilöstöpäällikkö Carolina Mansikkala kertoo.

”Energiatiimimme koostuvat vapaaehtoisista kaikilta hotelliemme osastoilta. Tiimiläiset kokoontuvat säännöllisesti suunnittelemaan erilaisia virkistystapahtumia koko hotellin henkilöstölle, tempauksia vieraillemme sekä yhteiskunnallisia tekoja”, Mansikkala jatkaa.

Scandicin palkitsemisohjelmassa on myös tuettu energiatiimejä rahapalkinnoilla. Sisäisen palkitsemisen perusteena on ollut menestyminen vastuullisen liiketoiminnan osa-alueissa ja tavoitteissa.

Scandicin energiatiimit osuivat äänestäjien sydämiin

Oikotie on kerännyt vastuullisuustekoja vuodesta 2019 lähtien. Vuonna 2023 vastuullisuustekoja ilmiannettiin 44 kappaletta, joista Oikotien raati nosti shortlistalle kärkikymmenikön. Kymmenen äänestettävän vastuullisuusteon joukosta löytyi monipuolisesti niin pieniä kuin suuremman luokan vastuullisuustekoja eri toimialoilta ja eri kokoluokan organisaatioilta.

Raadin perusteluissa oli kerätä mahdollisimman monipuolinen joukko tekoja, joista osa koskettaa paikallisia työntekijöitä, osa koko organisaatiota ja osa koko yhteiskuntaa. Voittaja valittiin yleisöäänten perusteella. Scandicin energiateot keräsivät viidesosan annetuista tuhansista äänistä.

”Työelämän vastuullisuus on tärkeämpää ja merkityksellisempää kuin koskaan aiemmin, kun kilpaillaan osaavasta työvoimasta. Oikotien Vastuullinen työpaikka -yhteisön keräämät vastuullisuuteot tuovat konkreettisesti näkyväksi kaikki ne pienet ja suuret teot, joita organisaatioissa tehdään paremman työelämän puolesta. Tänä vuonna Scandicin energiatiimit osuivat kansan sydämeen” onnittelee Päivi Salminen-Kultanen, Oikotie työpaikkojen Head of Employer Branding.