Voittaja lähtee etsimään maailman toiseksi suurinta kalaa

Report this content

Voittaja lähtee etsimään maailman toiseksi suurinta kalaa Sea Lifen kirjoituskilpailussa etsitään nuorta haiden ystävää Merimaailmakeskus Sea Life Helsinki on käynnistänyt kilpailun, jossa haetaan nuorta, erityisesti haiden kohtalosta kiinnostunutta luonnon ystävää. Kilpailun voittaja pääsee osallistumaan kesäkuussa Man-saaren vesillä järjestettävälle retkelle, jolla etsitään ja seurataan maailman toiseksi suurinta kalaa, jättiläishaita. Kilpailun tarkoituksena on kiinnittää huomiota haiden suojeluun. Kilpailutehtävänä on kirjoittaa aine aiheesta "Hai kaipaa kavereita". Aineen tulee olla korkeintaan 500 sanan mittainen. Kilpailuun voivat osallistua kaikki 11-16-vuotiaat luonnon ja haiden ystävät. Aineet tulee lähettää toukokuun loppuun mennessä osoitteeseen Sea Life Helsinki Oy, PL 30, 00101 Helsinki. Parhaan aineen kirjoittaja osallistuu perjantaina 28.6.2002 järjestettävälle kaksipäiväiselle merimatkalle, jolla etsitään yhä harvinaisemmiksi käyneitä jättiläishaita Britannian ja Irlannin välissä sijaitsevan Man-saaren länsirannikolta. Mukana on nuoria haiden ystäviä kolmestatoista maasta. Jättiläishaiden lisäksi matka tarjoaa erinomaisen tilaisuuden tutustua moniin muihin meriluonnon ihmeisiin. Voittaja- aineen kirjoittajan mukaan matkalle pääsee myös yksi täysi-ikäinen perheenjäsen. Kilpailun ja matkan tarkoituksena on kiinnittää huomiota jättiläishaiden uhanalaiseen tilaan. Jättiläishaita nähdään vielä joka kesä Man-saaren vesillä, mutta niiden määrä on pudonnut viime vuosina rajusti. Syynä on se, että hain eviä edelleen syödään Aasiassa kalliina herkkuruokana - ja että jopa 30 prosenttia Aasiassa syödyistä evistä on peräisin Euroopan vesiltä. Jättiläishain suurikokoiset evät ovat siis houkutteleva saalis kalastajille. Kilpailun ohella Sea Life -merimaailmakeskukset kampanjoivat jättiläishain puolesta keräämällä nimiä vetoomukseen, jossa vaaditaan hainevien pyydystämisen kieltämistä. Vetoomus luovutetaan myöhemmin tänä vuonna Euroopan parlamentille. Sea Life -keskusten viimevuotinen kampanja uhanalaisten merikilpikonnien puolesta johti heti tuloksiin, kun Kreikan valtio suostui suojelutoimenpiteisiin. Lisätietoja: Vilma Nylund Merimaailmakeskus Sea Life Helsinki Oy Puh. 09-77399307 www.sealifehelsinki.fi [REMOVED GRAPHICS] Merimaailmakeskus Sea Life Helsinki Oy on Lasten Päivän Säätiön ja englantilaisen Merlin Entertainments Ltd:n yhteishanke. Merimaailmakeskus tarjoaa elämyksiä ja tietoa meristä sekä niiden suojelun tärkeydestä. Merlin Entertainments Ltd:llä on Euroopassa 13 Sea Life -keskusta, joihin tutustuu vuosittain noin 3,5 miljoonaa ihmistä. Ison-Britannian lisäksi merimaailmoja on Ranskassa, Saksassa, Belgiassa, Espanjassa ja Hollannissa. ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/17/20020517BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/17/20020517BIT00070/wkr0002.pdf