CUPRA Ateca 2020 – huippusuorituskykyisen SUV:n uusi resepti

• Huippusuorituskykyisen kompaktin SUV:n ulkoasu on entistäkin määrätietoisempi ja itsevarmempi
  • Sisätilojen muotoilu on uusittu entistäkin kuljettajakeskeisemmäksi, mutta silti mukavaksi myös matkustajille
  • Huipputason vakiovarustukseen kuuluvat mm. kuppi-istuimet, laajan lisävarustevalikoiman ansiosta paljon mahdollisuuksia personointiin
  • Uusi, kapasitiivisella 9,2-tuuman näytöllä varustettu infotainment-järjestelmä vie auton liitettävyyden uudelle tasolle: käytettävissä sekä älylaitteiden sisältö että auton kautta saatavat online-aineistot
  • Uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät CUPRA Atecasta entistäkin varmemman auton
  • Uudistunut CUPRA Ateca – tehoa 300 hv (221 kW) ja kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa
  • Kaksilitrainen TSI-moottori, seitsenvaihteinen DSG, 4Drive-neliveto sekä mukautuva alustansäätö DCC takaavat suorituskyvyn ja dynaamisuuden

Uudistuneen CUPRA Atecan tavoitteena on tarjota äärimmäisen dynaamista suorituskykyä ja ylläpitää brändin henkeä. Ateca on houkuttelevampi kuin koskaan, joten se täyttää asiakkaiden yhä kovemmat vaatimukset.

Ateca oli ensimmäinen itsenäistyneen CUPRA-brändin lanseeraama automalli, ja markkinoille saatiinkin uniikki auto: premium-brändien jälkeen kaikkein suorituskykyisin SUV. Tarkkuuden, urheilullisuuden, käytännöllisyyden ja kiehtovan muotoilun yhdistelmä teki CUPRA Atecasta uskomattoman hienon paketin. Nyt näitä ominaisuuksia on kehitetty entisestään.

”CUPRA vei Atecan uuteen segmenttiin ja siitä tulikin heti suurmenestys. Vuonna 2019 myytiin yli 10 000 CUPRA Atecaa, 15 prosenttia koko Ateca-perheen kokonaismäärästä. Suorituskykyinen SUV oli avainasemassa CUPRAn 72 % kasvussa edellisvuoteen verrattuna. Kasvu syntyi Saksan, Ranskan ja Sveitsin kaltaisien kehittyneiden markkina-alueiden lisäksi myös laajenemisesta esimerkiksi Meksikoon, jonne Atecaa alettiin myydä viime vuoden lopulla”, kertoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Uudistunut CUPRA Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa.

CUPRA Ateca 2020

Uudistunut CUPRA Ateca on kehitetty tuomaan kompaktin SUV-luokan parasta suorituskykyä premium-valmistajien rinnalle. Perusratkaisut luotiin ensimmäisen malliversion tullessa markkinoille.

Uudet ja kehittyneet ominaisuudet tekevät autosta entistäkin houkuttelevamman. SUV:n käytännöllisyys yhdistyy ilman kompromisseja perinteisten huippusuorituskykyisten autojen ajettavuuteen ja käsiteltävyyteen. Tällainen auto istuu täydellisesti osaksi omistajansa elämäntapaa.

CUPRA Atecan huipputasoiseen vakiovarustukseen kuuluvat kuppi-istuimet, 19-tuumaiset CUPRA-kevytmetallivanteet, DCC-jousitus sekä progressiivinen ohjaus.

Tarjolla on lisäksi kattava lisävarustevalikoima, jolla CUPRA Atecan voi sovittaa omaan tyyliin. Valikoimaan kuuluu uusia kevytmetallivanteita, värejä ja sisustusvaihtoehtoja, uusi CUPRA-ohjauspyörä moottorin käynnistys- ja CUPRA mode -valintapainikkeilla, sekä Akrapovič-pakoputkisto.

CUPRA Ateca ei unohda juuriaan: sitä suorituskykyä ja dynamiikkaa, jota vaaditaan kaikilta CUPRA-brändin ajoneuvoilta. Kaksilitrainen 300 hv:n TSI-moottori seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla tarjoaa riittävästi voimaa kenelle tahansa innokkaalle kuljettajalle, mutta palvelee tyylikkäästi myös elegantisti ajettaessa.

Kaksijakoista persoonallisuutta tukee myös 4Drive-nelivetojärjestelmä ja mukautuva alustansäätö DCC, joiden avulla ajo-ominaisuuksia voi säätää omien tarpeiden mukaisesti.

Nykymaailmassa pelkkä suorituskyvyn tarjoaminen ei riitä, vaan huomioon on otettava myös muita asioita. Uudistunut CUPRA Ateca määrittelee uudet turvallisuusstandardit integroimalla edistyneimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät varmistamaan matkustajien turvallisuuden kaikissa haastavissa tilanteissa: moottoritiellä, kaupunkiliikenteessä ja myös esimerkiksi pysäköintiruudusta poistuttaessa.

Maailman muuttuessa yhä digitaalisemmaksi CUPRA Ateca pitää asiakkaat liitettyinä koko matkan ajan ja tarjoaa pääsyn sekä omien älylaitteiden ominaisuuksiin että ajoneuvokohtaisiin online-palveluihin. Se yhdistää tien tiedon valtatiehen.

Voimanlinja ja alusta

Jokaista CUPRAa arvioidaan moottorin perusteella. Uudistetun Atecan suorituskyvystä vastaa uskomattoman tehokas kaksilitrainen TSI-moottori. Turboahdettu nelisylinterinen moottori tuottaa 221 kW (300 hv) tehon ja 400 Nm vääntömomentin, joka puskee huipputehokkaan SUV:n jopa 247 km/h huippunopeuteen.

Seitsenvaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu uusi CUPRA Ateca ei laahusta liikenteessä, vaan kiihtyy 0–100 km/h vain 4,9 sekunnissa.

Akrapovič-pakoputkiston uskomaton äänimaailmaa vastaa moottorin suorituskykyä. Ajamista säestää tunteikas ja kiehtova soundi.

”CUPRA Ateca oli meidän painava sanamme huippusuorituskykyisten SUV-mallien segmentissä. Uusi versio korostaa ja vahvistaa saavuttamaamme asemaa”, sanoo SEATin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava Axel Andorff.

Atecan 4Drive-nelivetojärjestelmä on varustettu uusimman sukupolven sähköhydraulisilla monilevykytkimillä, jotka välittävät voiman pyörille hallitusti. Järjestelmä tarkkailee ja analysoi olosuhteita jatkuvasti varmistaakseen maksimaalisen pidon ja suorituskyvyn – ja mahdollistaa luvatun kiihtyvyyden.

Järjestelmä on integroitu taka-akselin yhteyteen. Painon jakautumista ja reagointinopeutta on parannettu sijoittamalla kytkin takatasauspyörästön eteen, joten uusi CUPRA Ateca pystyy reagoimaan muuttuviin tilanteisiin entistä varmemmin.

Ehkä tärkein elementti CUPRA Atecan ajettavuudessa on voimansiirron ja alustan yhteistoiminta, joka tuo autolle siltä odotetun erityisen dynaamisen suorituskyvyn. Huippusuorituskykyisen SUV:n alusta ja ohjaus on viritetty tarjoamaan mahdollisimman tarkka ja erityislaatuinen ajokokemus.

Progressiivisen ohjauksen ja kaasun responsiivisen vasteen ansiosta auto reagoi erittäin ketterästi. Kuljettaja saa täsmällistä tietoa auton liikkeistä ohjauspyörän optimoidun palautteen ansiosta. Mukautuvan, millisekunneissa säätyvän DCC-alustan ansiosta CUPRA Ateca reagoi ajotyylin ja tien pinnan muutoksiin tarjoten kuljettajalle parhaan ajokokemuksen tilanteessa kuin tilanteessa.

Kuuden eri ajoprofiilin ansiosta SUV voidaan mukauttaa matkan tyypin tai kuljettajan toiveiden mukaisesti. Normaali, Sport, CUPRA, Individual, Snow ja off-road -ajoprofiilit muuntavat ajon luonnetta, arkipäiväisestä ajamisesta suorituskykyyn keskittyvään. Se antaa päivitetylle CUPRA Atecalle ominaisuuksia, joita vain harva SUV voi tarjota.

CUPRA Atecan mitoilla on myös osuutensa ajoneuvon kyvykkyyteen: ne tarjoavat perustan turvalliselle ajamiselle. Huippusuorituskykyinen SUV on 4 386 milliä pitkä (uuden puskurimallin ansiosta +10 mm edelliseen sukupolveen verrattuna), 1 599 mm korkea (-2 mm), 1 841 mm leveä ja sen akseliväli on 2 630 mm.  Raideleveys on edessä 1 575 mm ja takana 1 549 mm.

Vakaan alustan ja sitä täydentävien Brembo-jarrujen ansiosta auto sekä taittuu mutkiin että kiihdyttää niistä intuitiivisen dynaamisesti ja jarrutusteho vastaa kiihtyvyyttä.

Ulkoasu

CUPRA on aina herättänyt huomiota ulkomuodollaan, josta sen tunnistaa välittömästi huippusuorituskykyiseksi ajoneuvoksi – ja uuden SUV-mallin päivitetty muotokieli vahvistaa rohkeaa ilmettä entisestään.

Keula on saanut uudenlaisen puskurin lisäksi uudet täys-led-valot. Ylemmän hunajakennosäleikön keskellä on tummalla kromiviimeistellyllä kehyksellä varustettu CUPRA-logo. Alemmassa hunajakennosäleikössä on tumma alumiininen diffuusori, kun taas sumuvalojen välissä olevan keulasäleikön viimeistely korostaa huippusuorituskykyisen SUV:n ilmettä.

”Yhdessä nämä CUPRA Atecan hienostuneet muotoiluelementit luovat yksilöllisen, persoonallisen ulkonäön ja korostavat olemusta todella huippusuorituskykyisenä autona omassa segmentissään. Se on urheilullinen, mutta elegantti ja Akropovič-pakojärjestelmän kaltaisen teknologian käyttö korostaa todellisen sporttimaasturin olemusta”, sanoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Kylkilistat sekä kattokaiteet on viimeistelty kiiltävän tummalla alumiinilla, samoin kuin ovien ulkopeilit, jotka heijastavat maahan CUPRA-logon. Sivuprofiilia korostavat vakiovarusteisiin kuuluvat 19-tuumaiset, koneistetut kevytmetallivanteet, mutta muilla uusilla vaihtoehdoilla auton voi personoida omaan tyyliin sopivaksi. Valittavana on yhteensä kuusi 19-tuumaista kevytmetallivannevaihtoehtoa. Aivan uutta ilmettä tuovat koneistetut, kuparilla tai hopealla viimeistellyt aero alley design -vanteet, joiden lisäksi tarjolla on myös uusi, koneistettu Sport Black and Copper -vaihtoehto. Mustien CUPRA-vakiojarrusatuloiden vaihtoehtona ovat kuparinväriset 18-tuumaiset Brembo-jarrut.

Takana uudistuneessa CUPRA Atecassa on täys-led-valot. Niiden dynaamiset vilkut antavat muille kuljettajille selkeän signaalin siitä, minne auto on menossa ja lisäävät myös eleganssia perän muotoiluun. Neliönmuotoiset pakoputket lisäävät perän määrätietoista ilmettä vahvistaen CUPRA Atecan suorituskykyistä ulkoasua.

Missä tahansa ajoneuvossa ulkovärin valinta on tärkeässä roolissa autoa personoitaessa. CUPRA Atecan voi viimeistellä kuudella eri ulkovärivaihtoehdolla, joista jokainen korostaa ajoneuvon dynaamista ulkonäköä, lisää ulkoasun muotoiluun aivan uuden ulottuvuuden ja korostaa huippusuorituskykyistä ulkonäköä.

Sisustus

Heti oven avautuessa matkustajat toivotetaan tervetulleeksi maahan heijastuvalla CUPRA-kuviolla. Erityistä tunnelmaa vahvistaa kynnyslistan valaistu CUPRA-teksti.

Sisätiloissa huomio kiinnittyy ensimmäisenä laadukkaaseen designiin. Koko matkustamo heijastaa auton luonnetta: hienostunut ja urheilullinen, mutta kuitenkin mukava.

Kuljettajan istuessa autoon alla on kuppi-istuin, kädet tarttuvat käynnistys- sekä CUPRA-painikkeilla varustettuun ohjauspyörään, jalat lepäävät alumiinisilla poljinpinnoilla ja katseen kohdistuu digitaaliseen mittaristoon. On päivänselvää, että uudistuneessa CUPRA Atecassa kyse on ajamisen taiteesta eikä se todellakaan ole tavallinen SUV.

CUPRA-ohjauspyörä on kuin kumarrus vakioautojen TCR-kilpasarjan perinnölle. Jykevä tuntuma lisää kuljettajan yhteenkuuluvuuden tunnetta autoonsa. Suuremmat vaihdevivut tekevät vaihteen vaihtamisesta sujuvampaa ja luonnollisempaa, ja monitoimipainikkeet lisäävät hi-tech-fiilistä.

CUPRA-painikkeella voi valita haluamansa ajotilan: lyhyellä painalluksella voidaan vierittää ja valita Normal-, Sport-, CUPRA- ja Individual-ajotilat, kun taas pidemmällä painalluksella pääsee suoraan CUPRA-ajotilaan.

Sisustuksen kuparin ja tumman alumiinin väriset yksityiskohdat vihjaavat hienovaraisesti suorituskyvystä: hohtavat, tumman alumiinin väriset kehykset löytyvät mm. ilmastoinnin aukoista, radiosta sekä neljästä valaistusta USB C-liittimissä, joista kaksi on edessä ja kaksi takana.

Sisätilojen tunnelma riippuu asiakkaan valitsemasta istuinvaihtoehdosta. Saatavana on kaksi erilaista vaihtoehtoa: vakiovarustelu sisältää Dinamica-kuppi-istuimet, joissa on PVC-sivutuet, kojelauta ja keskikonsoli muotoiltua mustaa alumiinia sekä IMD-tekniikalla valmistetut PVC-ovipaneelit kuparinvärisillä ompeleilla. Valittavana on myös Genuine CUPRA -vaihtoehto, joka sisältää nahkaverhoillut sähköisesti säädettävät Petrol Blue -väriset kuppi-istuimet muistitoiminnolla sekä nahkaverhoillut ovipaneelit.

Liitettävyys

Maailma muuttuu: olemme yhä enemmän verkottuneita ja luotamme digitaaliseen kokemukseen enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja otamme sen mukaan myös autoihimme, ja siksi huippusuorituskykyinen SUV vie liitettävyyden aivan uudelle tasolle.

Sen ytimessä on digitaalinen ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25”  mukautettava mittaristo sekä infotainment-järjestelmä. Suuri 9,2-tuumainen infotainment-järjestelmä tarjoaa myös navigoinnin ja luonnollisen ääniohjauksen käytön helpottamiseksi. Omat laitteet voi liittää auton järjestelmiin ja ne voi ladata vaivattomasti valaistujen USB C -liittimien avulla.

Ääniohjaus on ehkä yksi helpoimmista ja luonnollisimmista tavoista olla vuorovaikutuksessa laitteiden kanssa, etenkin kun monet ovat jo kotona tottuneet ääniohjattaviin elektronisiin avustajiin.

Äänentunnistus mahdollista kielen luonnollisen ymmärtämisen, joten käyttäjä voi toimia tieto- ja viihdejärjestelmän kanssa luonnollisilla komennoilla, tehdä korjauksia ja viitata aiempiin komentoihinsa. Kun on tarve löytää navigointiohjeita tai etsiä musiikkia, se on nopeaa ja helppoa. Järjestelmä tarvitsee vain herätyskomennon ”Hola Hola”, jolloin se on toimintavalmis.

Full Link -järjestelmän avulla käyttäjät saavat yhdistettyä digitaalisen elämänsä autoon laitteesta riippumatta: sekä Android Auto- että Apple CarPlay ovat käytössä langattomasti Bluetoothin tai WLANin kautta.

Full Link -järjestelmä on portti, jonka avulla käyttäjät voivat kytkeä mobiililaitteensa auton infotainment-järjestelmään ja siten tuoda digitaalisen ekosysteeminsä mukaan ajoneuvoon. Käyttäjä voi halutessaan tuoda ajoneuvoon esimerkiksi yhteystietoja ja ajomatkalle sopivaa musiikkia. Kaikki tämä on käytettävissä hallitusti, intuitiivisesti ja turvallisesti infotainment-järjestelmällä tai ohjauspyörään integroitujen hallintalaitteiden kautta – siten, että se häiritsee kuljettajan ajamiseen keskittymistä mahdollisimman vähän.

Sisäänrakennetulla eSIM-kortilla varustettu online-palvelu tarkoittaa sitä, että yhteys digitaalisen maailmaan säilyy koko ajan ja se tarjoaa tulevaisuudessa kuljettajalle uusimmat, jatkuvasti päivitetyt infotainment-sovellukset. Tämä tarkoittaa sitä, että auton omat sekä online-palvelut laajentuvat koko ajoneuvon elinkaaren ajan digitaalisen ekosysteemin laajentuessa.

Sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on myös eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden asteen. Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennetun eSIMin online-yhteys sallii myös joidenkin infotainment-järjestelmän toimintojen reaaliaikaisten tietojen haun pilvipalveluista. Tämä tuo uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointiin, kuten online-liikennetiedot, pysäköintipaikat, huoltoasemien sijainnit ja niiden aukioloajat sekä päivän hinnat.

Connect-sovellus avaa etäpalveluillaan täysin uuden mahdollisuuksien maailman. Sovellus voidaan ladata älypuhelimeen, joka sitten toimii kaukosäätimenä monissa toiminnoissa, mikä auttaa maksimoimaan ajokokemuksen kokonaisuutena myös auton ulkopuolelta ja parantaa myös turvallisuutta.

Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Turvallisuus

Uudistunut CUPRA Ateca on toki ikonisen suorituskykyinen auto kompaktien SUV:ien segmentissä, mutta se on kiistatta myös yksi segmentin turvallisimmista ajoneuvoista, joka tarjoaa valikoiman uusia edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä, joita vain harva kilpailija pystyy tarjoamaan. Se on kehitetty havainnoimaan ympäristöään paremmin ja reagoimaan tielle tuleviin esteisiin.  Näiden teknologioiden ansiosta se voi aistia ympäristöään tarjoten optimoitua suojaa olosuhteista riippumatta.

Järjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin toimivat yhteistyössä matkustajien ja ajoneuvon suojaamiseksi.

Törmäyksenestoavustin valmistelee ajoneuvoa ja matkustajia tilanteessa, kun törmäyksen mahdollisuus on todennäköinen. Järjestelmät toimivat yhteistyössä: etuistuinten turvavyöt esikiristetään, ikkunat ja kattoluukku suljetaan ja lisäksi hätävilkut aktivoidaan mahdollisen onnettomuuden seurausten lieventämiseksi.

Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää navigointijärjestelmän GPS-tietoja ja voi mukauttaa ajoneuvon nopeuden mm. mutkat, liikenneympyrät, risteykset, nopeusrajoitukset ja tietyömaat huomioiden. Etukameran ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän avulla se voi säätää nopeutta rajoitusten muuttuessa.

Travel Assist -järjestelmän teknologian käyttöönoton myötä auto mahdollistaa osittain  automatisoidun ajamisen. Ohjauspyörän painikkeesta käynnistettävä edistyksellinen järjestelmä hyödyntää vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja ja pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä sekä säätää nopeuden liikennevirran mukaiseksi jopa 210 km/h nopeuteen asti.

Turvallisuuden sekä lainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi kuljettajan tulee valvoa jatkuvasti järjestelmää sekä ympäristöään pitämällä ainakin toinen käsi ohjauspyörässä. Jos ajoneuvo havaitsee, että kuljettaja on irrottanut molemmat kätensä ohjauspyörästä yli 15 sekunnin ajaksi, se varoittaa asiasta äänimerkillä sekä visuaalisesti ja painaa tarvittaessa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, hätätilanneavustin Emergency Assist voi pysäyttää auton kokonaan.

CUPRA Atecan uusin järjestelmä on Exit Assist: pysäköintipaikalta poistuttaessa ajoneuvo varoittaa äänimerkillä ja visuaalisesti, jos ajon jatkuessa on riski törmätä muihin ajoneuvoihin tien puolella –  tai pyöräilijöihin tai jalankulkijoihin pientareen puolella. Tarpeen vaatiessa auto jarruttaa automaattisesti.

CUPRA Atecassa on myös Side Assist -kaistanvaihtoavustin, joka pystyy tunnistamaan ajoneuvot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä peilin led-merkkivalolla.

CUPRA Atecan Trailer Assist -teknologia puolestaan avustaa kuljettajaa perävaunun kanssa peruutettaessa ja pysäköitäessä. Peruutuskamerakuvan avulla autoa ja perävaunua on helpompi ohjata haluttuun paikkaan.

Järjestelmä on helppokäyttöinen: kuljettajan tulee vain valita peruutusvaihde, painaa pysäköintiavustinpainiketta ja kääntää peilien säätökytkin suuntaan, johon halutaan ohjata. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee ainoastaan painaa kaasua sekä jarrua ja vaihtaa vaihteita – järjestelmä hoitaa loput.

Uudistuneen CUPRA Atecan kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät lisää ainoastaan turvallisuutta, vaan ne tekevät kompaktista SUV:ista mukavamman sekä miellyttävämmän ajaa. Valittavien ajoprofiilien – Eco, Normal, Sport ja Individual, sekä 4Drive-versiossa myös Offroad ja Snow – ansiosta ajoneuvon ajamista ja käsittelyä voidaan mukauttaa olosuhteista ja kuljettajan toiveista riippuen, mikä tekee ajamisesta entistäkin mukavampaa.

Tekniset tiedot

CUPRA Ateca 2020

Moottori 2,0 TSI 221 kW (300 hv)
Sylinterit/Venttiilit 4-syl. 16 v