CUPRA Formentor: erityisen automerkin ainutlaatuinen konseptiauto

• CUPRA juhlistaa ensimmäistä vuosipäiväänsä esittelemällä CUPRA Formentor -konseptiauton
  • CUPRA Formentor on ensimmäinen vain CUPRA-merkille kehitetty malli
  • Uusi malli yhdistää uusimpia teknologioita tarjotakseen ainutlaatuisen ajokokemuksen – auton sydämenä sykkii CUPRAn huipputehokas, ladattava hybridimoottori
  • Konseptiauto ensiesitellään Geneven autonäyttelyssä

CUPRA juhlistaa ensimmäistä vuosipäiväänsä avaamalla lahjapaketista tähän asti kaikkien aikojen upeimman, dynaamisimman ja huomiota herättävimmän autonsa, CUPRA Formentor -konseptiauton.

CUPRAn ensimmäinen toimintavuosi on osoittanut sen potentiaalin markkinoilla: vuonna 2018 myynti kasvoi 40 % edelliseen vuoteen verrattuna ja autoja myytiin lähes 14 400 kappaletta. Ensimmäinen lanseerattu malli oli CUPRA Ateca, ja nyt suunnitelmana on moninkertaistaa automerkin myynti uusien mallien avulla seuraavien kolmen–viiden vuoden kuluessa.

”CUPRAn tämän hetkinen menestys on selkeä seuraus merkin suosiosta markkinoilla. CUPRAn vastaanotto ylitti kaikki odotuksemme ja haluamme edelleen vahvistaa tätä erityistä automerkkiä, joka valloittaa vaativimpienkin autoharrastajien sydämet. Nyt on aika painaa CUPRAn kaasu pohjaan!”, kertoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

CUPRA Formentor liittää yhteen häikäisevän, katseen vangitsevan ulkoasun, kuljettajaa ja matkustajia suojaavat, uusimpia teknologiaratkaisuja hyödyntävät sisätilat sekä tunnontarkkaa tehoa tuottavan voimalinjan. Kokonaisuus kertoo huippusuorituskykyisen merkin tulevaisuudesta.

Autossa yhdistyvät urheilullisen perheauton ja huimassa kasvussa olevan SUV-luokan edut.  Tämä kertoo merkin kunnianhimosta, ilmeikkyydestä ja insipiraatiosta alleviivaten CUPRAn asemaa tulevaisuuteen katsovana teknologiabrändinä.

Suunniteltu herättämään huomiota

CUPRA Formentor on konseptiauto täynnä luonnetta. Sen muotoilu korostaa auton monipuolisia ominaisuuksia hienostuneesti ja tunteita herättäen.

Auton mataluus, konepellin pituus ja auton takaosaa kohti kulkeva visuaalinen linja korostavat urheilullisuutta ja mittasuhteiden dynaamisuutta.

”CUPRA Formentorin muotoilussa korostuvat kauniit mittasuhteet, voimakkaat linjat, hienostuneet pinnat ja näyttävä värikonsepti. Uskon vilpittömästi, että CUPRA Formentor herättää puhdasta mielihyvää”, kertoo suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Kaksivärisen korin tyyli viittaa järeään maastoautoon, mutta auton siluettia on kevennetty muotoilussa käytetyillä esteettisillä menetelmillä. Ulkoasun vahva laatuvaikutelma syntyy kuitenkin soljuvasta designista, joka erottaa CUPRA Fermentorin perinteisistä, karkeasti viimeistellyistä maastoautoista.

Laadukkuuden tunnetta vahvistaa myös takaosan omaleimaista ilmettä korostava valokonsepti, kun muotoja taas kokonaisuudessaan korostetaan upealla petrolinsinisellä mattavärillä.

Hienostuneet sisätilat

CUPRA Formentorin sisätilojen laatu vastaa vaikuttavaa ulkoista ilmettä. CUPRA-merkin ainutlaatuisuutta korostaa myös matkustamon urheilullinen ja moderni tunnelma.

CUPRA Formentorin huippuluokan matkustamo kietoo kuljettajan ja matkustajat suojaansa. Hienostunut vaikutelma alkaa oven avauksesta ja ainutlaatuisesta tervetulovalosta ja ulottuu aina CUPRA-ohjauspyörään ja nahkaverhoiltuihin kuppi-istuimiin.

Kojelauta ikään kuin kelluu luoden ilmeikkään vaakasuoran linjan ovista ohjaamon etuosan yli. Tumman kromin väriset ja kiiltävän mustat yksityiskohdat lisäävät ohjaamon premium-tunnelmaa. Vaikutelmaa keventävät hiilikuidulla vahvistetut urheilulliset kuppi-istuimet, jotka korostavat samalla auton suorituskykyä kuljettajan istuessa matalammalla ja ergonomisemmassa asennossa.

Sisätiloissa teknologia on etulinjassa: integroitu digitaalinen mittaristo tuo kaikki tarvittavat tiedot kuljettajan nähtäville ja 10-tuumainen, kelluva panoraamanavigointi tarjoaa lähes loputtomasti toiminallisuuksia ja liitettävyyttä.

Tulevaisuuteen suunniteltu

CUPRA Formentor on suunniteltu viemään automerkki tulevaisuuteen ja CUPRA-merkin edellyttämän suorituskyvyn takaa yksi kehittyneimmistä voimajärjestelmistä – kestävän kehityksen vaatimukset huomioiden. CUPRA Formentor aloittaa merkin sähköistämisen: voimanlähteenä on tehokas ladattava hybridimoottori, joten voimalinja täyttää nykypäivän vaatimukset sekä suorituskyvyn että taloudellisuuden suhteen.

CUPRA Formentorin suorituskyky ylittää kuljettajan odotukset: autossa yhdistyy bensiinimoottorin suuri huipputeho sähkömoottorille ominaiseen vahvaan vääntöön. DSG-kaksoiskytkinvaihteisto siirtää 180 kW:n (245 hv) tehon sujuvasti pyöriin. Älykkään DCC-alustan, tasauspyörästön lukon ja progressiivisen ohjauksen ansiosta ajoneuvo käyttäytyy majesteettisesti ajo-olosuhteista ja ajotavasta riippumatta.

Samalla kun CUPRA Formentor on kehitetty tarjoamaan paras mahdollinen dynamiikka, sen sähkö- ja polttomoottorin yhdistelmä mahdollistaa kokonaiskulutuksen vähentämisen, ja samalla voidaan vähentää merkittävästi myös hiilidioksidipäästöjä. Suuren integroidun akun ansiosta CUPRA Formentorilla voi ajaa pelkällä sähköllä jopa 50 km toimintamatkan WLTP-syklillä mitattuna.

CUPRA Formentor esitellään Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa, jossa yleisö pääsee ensimmäistä kertaa näkemään konseptiauton – ja saa samalla maistiaisen huippusuorituskykyisen automerkin tulevaisuudesta.