• SEAT | K-Auto/

CUPRA jatkaa valitsemallaan tiellä – tavoitteena tulla täysin sähköiseksi brändiksi vuoteen 2030 mennessä

• CUPRA UrbanRebel -konseptiauto ensiesiteltiin yleisölle uuden City Garagen ennakkoavajaisissa Münchenissä
  • Griffiths: “CUPRA UrbanRebel haastaa sähköisen aikakauden traditiot. Lanseeraamme täyssähköisen kaupunkiauton CUPRA-brändin alla, koska se tulee olemaan brändi, joka keskittyy ensin sähköistymiseen”
  • Ensimmäisten CUPRA Born täyssähköautojen valmistus on alkanut Zwickaun tehtaalla
  • CUPRA laajentaa maailmanlaajuista verkostoaan juuri avatulla Münchenin CUPRA City Garage -esittelytilalla, ja avaa uusia esittelytiloja edelleen Milanoon, Madridiin, Rotterdamiin, Lissaboniin ja Berliiniin

CUPRA saapui Münchenin kansainväliseen IAA MOBILITY -autonäyttelyyn esitelläkseen brändin tulevaisuuden täyssähköistä visiota. CUPRAn uusin konseptiauto CUPRA UrbanRebel teki myös ensiesiintymisensä yleisölle Münchenin CUPRA City Garage -esittelytilojen ennakkoavajaisissa.

Ennakkoavajaisissa puhunut CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths viittasi brändin sähköiseen mallistoon: “Haluamme tulla täyssähköiseksi brändiksi vuoteen 2030 mennessä. Lanseeraamme tänä vuonna täyssähköauto CUPRA Bornin ja CUPRA Tavascan saapuu markkinoille vuonna 2024. CUPRA UrbanRebel -konseptiauto puolestaan haastaa sähköisen aikakauden traditioita tunteikkaalla tulkinnallaan yrityksen tulevasta kaupunkiautosta, joka saapuu markkinoille vuonna 2025.  Lanseeramme sen ensin CUPRA-brändin alla, sillä se tulee olemaan merkki, joka keskittyy ensin sähköistymiseen. SEAT puolestaan keskittyy hybridisaatioon ja erittäin taloudellisiin polttomoottorimalleihin. Seuraamme erittäin tarkasti kuinka asiakkaat hyväksyvät ja omaksuvat täyssähköautoilun ja miten infrastuktuuri kehittyy Euroopassa.

Tämä konseptiauto vaikuttaa vahvasti kaupunkiolosuhteisiin soveltuvan täyssähköisen mallin lopulliseen tuotantoautoversioon, ja se tulee olemaan yrityksen uusi majakka puhuttaessa sähköistymisestä ja teknologiasta.

Täyssähköinen kaupunkiauto on yrityksen strateginen tukipilari, Griffiths sanoi. SEAT S.A.:n rooli yhdessä Volkswagen-konsernin kanssa on avainasemassa kaupunkialueille soveltuvan täyssähköauton kehitystyössä. SEAT S.A. kehittää kaupunkialueille soveltuvia täyssähköautoperheen malleja, Volkswagen puolestaan kehittää niiden alustaratkaisuja ja CARIAD ohjelmistoja. Espanjassa on tarkoitus valmistaa Volkswagen-konsernin eri brändien täyssähköautomalleja yli 500 000 kappaletta vuosittain vuodesta 2025 eteenpäin.

Projektiin perustuen yrityksellä on kunnianhimoiset suunnitelmat Espanjassa, nimeltään  Future: Fast Forward. Suunnitelman pääajuri on täyssähköisten kaupunkiautojen valmistus Espanjassa, josta voisi samalla tulla Espanjan – Euroopan toiseksi suurimman autonvalmistajan – autoteollisuuden muutoksen veturi.

Räjähdysmäistä kasvua

Ennakkoavajaistilaisuudessa Griffiths kertoi kuinka CUPRA jatkaa kasvun tiellä ja on samalla ylittänyt kaikki odotukset. CUPRA-brändi lanseerattiin kolme vuotta sitten ja sen jälkeen epätavanomainen haastajabrändi on myynyt jo yli 100 000 autoa. Menestyksen kärjessä on ollut CUPRA Formentor. Tämän vuoden tammi-elokuun välisenä aikana, kaksi kolmesta myydystä autosta on ollut Formentor-mallia. CUPRA on kasvattanut myyntiään kolminumeroisin luvuin vuonna 2021 verrattuna edellisen vuoden samaan aikajaksoon. Brändi on myös ylittänyt alkuperäisen tavoitteensa saavuttaa miljardin euron liikevaihto vuonna 2021. CUPRA on pystynyt menestyksekkäästi saamaan vahvaa jalansijaa Euroopan markkinoilla, kuten Saksassa, Espanjassa, Englannissa, Italiassa ja Ranskassa sekä laajentanut toimintaansa myös Euroopan ulkopuolelle kuten Meksikoon, Israeliin ja Turkkiin.

Uusi CUPRA City Garage -esittelytila Münchenin keskustassa

Osana maailmanlaajuista strategiaansa CUPRA valitsi Münchenin uudeksi City Garage -esittelytilan paikaksi, ainutlaatuisen paikan saksalaisen kaupungin keskustan sydämessä. Avoin esittelytila on saanu innoituksensa autotallista ja omistettu CUPRA- brändille. Esittelytilat sijaitsevat ikonisessa rakennuksessa Odeonsplatzilla ja CUPRAn muotoiluelementit on yhdistetty rakennuksen alkuperäisen arkkitehtuurin elementtien ja materiaalien kanssa, kunnioittaen tilan historiaa.

Griffiths selitti eri kaupunkien uusien esittelytilojen luomisen ja vision taustaa: “City Garage -esittelytilojen avulla haluamme yhdistää kaupungit ja niiden kulttuurin, järjestää tapahtumia ja näyttelyitä sekä myötävaikuttaa uusien paikallisten lahjakkuuksien ja yhteistyömuotojen kehittymiseen. Esittelytilat tulevat sijaitsemaan ikonisilla, suosituilla paikoilla ja saamaan inspiraationsa aina kustakin kaupungista, missä sijaitsevat.”

Uudet City Garage -esittelytilat antavat mahdollisuuden tarjota epätavanomaisia ja ainutlaatuisia asiakaskokemuksia, laittaen samalla ihmiset keskiöön. Mexico Cityn ja Hampurin esittelytilojen avauksien jälkeen vuorossa ovat: Milano, Madrid, Rotterdam, Lissabon ja Berliini. ”Suunnittelemme myös esittelytilan avaamista Sydneyyn vuonna 2022. Tavoitteenamme on tulla maailmanlaajuiseksi brändiksi. Siksi rakennamme vahvaa maailmanlaajuista verkostoa ja koulutamme yli 1 200 CUPRA Masters ammattilaista vuoden 2022 loppuun mennessä,” sanoi Griffiths.

Uuden sukupolven brändi

CUPRA on aloittanut ensimmäisten uusien täyssähköisten CUPRA Born -mallien valmistuksen Zwickaun tehtaalla Saksassa. CUPRA Born -mallin veressä virtaa CUPRAn DNA ja se tulee olemaan erityisesti uuden sukupolven mielenkiinnon kohteena. Se myös osoittaa, että suorituskyky ja sähköistäminen ovat täydellinen yhdistelmä.

CUPRA Born tuo tullessaan uudenlaista tunnetta ja ajomukavuutta sähköautoiluun. Sen muotoilu on saanut inspiraationsa Barcelonan kaupunginosan El Bornin sykkeestä: ”CUPRA Born on myös merkki yrityksen muutoksesta ja CUPRA-brändin täyssähköisen malliston saapumisesta markkinoille. Uuden täyssähköisen mallin avulla tähtäimenä on kasvattaa CUPRA-brändin osuus 20 prosenttiin koko SEATin myynnistä. CUPRA Born saapuu markkinoille marraskuusta alkaen ja sen lanseeraus aloittaa samalla myös  uudenlaisen, eri asiakasryhmille suunnatun jakelustrategian,” Griffiths said.

CUPRA Born auttaa myös yrityksen tavoitteessa saavuttaa Euroopan asettamat CO2-päästörajat ja samalla se edistää maailmanlaajuisten CO2-päästöjen vähentämistä. Samaan aikaan, se avaa ovia uusille kansainvälisille markkinoille ja lisää brändin läsnäoloa ja näkyvyyttä maissa, jossa sähköistyminen on jo alkanut.

Uusi sähköinen aikakausi

Yritys esitteli Münchenin kansainvälisessä IAA-näyttelyssä uuden CUPRA UrbanRebel -konseptiauton – radikaalin tulkinnan kaupunkialueille sopivasta täyssähköautosta – joka saapuu markkinoille vuonna 2025. CUPRA UrbanRebel -konseptiauto perustuu 100 % täyssähköauton muotoiluperiaatteisiin. Tuotantoversio tulee yhdistämään häkellyttävän muotoilun ja hämmästyttävän dynamiikan, ja se perustuu Volkswagen-konsernin lyhyempään, vain täyssähköautoille suunniteltuun, MEB-alustarakenteeseen.