CUPRA muuttaa uuteen kotiin Barcelonassa vuoden 2020 alussa

• Kilparadan varikkoaluetta muistuttavaan CUPRAn uuteen pääkonttoriin sijoitetaan automerkin keskeiset toiminnot
• Aiemmin SEAT Sport -rakennuksena tunnetusta rakennuksesta tulee CUPRA Racing Factory
• Molempien toimitilojen on määrä valmistua vuoden 2019 loppuun mennessä

SEATista irrottautunut uusi automerkki CUPRA on rakentanut omaa organisaatiotaan nimittämällä johtoryhmän jäsenet ja kasvattamalla henkilöstön määrää 50 prosentilla. Nyt vuorossa on uuden pääkonttorin rakentaminen, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Wayne Griffiths

SEATin pääkonttorin viereen rakennettavaan uuteen rakennukseen tulee 2 400 neliömetriä avointa tilaa, jonka design tuo mieleen kilparadan varikkoalueen. Barcelonalaisen Rabassa Arquitecturan suunnittelema CUPRAn pääkonttori on jaettu kahteen kerrokseen, joihin sijoitetaan myynti-, markkinointi-, hankinta- ja talousosastot. Luonnon ympäröimällä 10 500 neliömetrin tontille sijoitetussa rakennuksessa on suuri piha-alue ja terassi, joissa voidaan järjestää uutuusmallien esittelyitä ja muita ulkoilmatilaisuuksia.

Uuden pääkonttorin julkistuksen yhteydessä Griffiths kehui CUPRAn positiivista kehitystä. ”CUPRAn pääkonttori edustaa vahvistumistamme itsenäisenä automerkkinä. Tavoitteemme on kaksinkertaistaa myyntimme seuraavan neljän vuoden aikana. Omat toimitilat mahdollistavat henkilöstön lisäyksen yli sataan työntekijään ja antavat meille mahdollisuuden kasvattaa CUPRAsta innostuvien autoilijoiden määrää ympäri maailmaa”, Griffiths sanoo.

Rakennustyöt valmistuvat tämän vuoden lopulla ja toimitilojen ovet on tarkoitus avata vuoden 2020 puolella.

Uudet toimitilat

Koska kilpa-autoilu on CUPRAn filosofian ytimessä, työtä tehdään myös SEAT Sport -rakennuksessa, jota on väliaikaisesti käytetty yrityksen toimistorakennuksena. Nämä 16 000 neliömetrin tilat uudistetaan CUPRA Racing Factoryksi. ”Se tulee olemaan uusi moottoriurheilutallimme, jossa kehitetään ja tuotetaan CUPRAn kilpa-autoja. Vuoden 2020 alkupuolella esiteltävä CUPRA TCR on jo kehitetty omissa tiloissamme ja lisäksi CUPRA Racing Factory valmistelee CUPRA e-Racerin debyyttiä sähköautokilpailuissa”, kertoo CUPRAn strategiasta, kehityksestä ja operaatioista vastaava johtaja Antonino Labate.

Lisäksi CUPRAlla on oma, erillinen alueensa Casa SEATissa, yhtiön tulevissa monitoimitiloissa Barcelonan ydinkeskustassa.

CUPRAn verkosto koostuu useista SEAT-jälleenmyyjistä, joiden tiloissa on erillinen CUPRA Corner. Tällä hetkellä CUPRA Cornereita on globaalisti 222, ja vuoden loppuun mennessä niitä on jo 245 – eli joka viidennessä SEAT-verkoston liikkeessä. Suomen toistaiseksi ainoa CUPRA Corner löytyy Vantaalta SEAT Center Airportin yhteydestä.

Yhtiö on kouluttanut yli 240 CUPRA Masters -asiantuntijaa, jotka vastaavat CUPRA-kokemuksen välittämisestä asiakkaille. CUPRAlle tulee myös erillisiä, SEAT-verkoston ulkopuolisia, lippulaivaliikkeitä. Tällä hetkellä tutkitaan sijaintipaikkoja Münchenin, Hampurin, Wienin ja Mexico Cityn kiinnostavimmilla alueilla.

Siirtymä sähkön aikakauteen: CUPRA Formentor ja e-Racer

Ensimmäisenä vuotenaan itsenäisenä brändinä CUPRA saavutti joka kuukausi uuden myyntiennätyksen. Vuoden 2019 ensimmäisen viiden kuukauden aikana myytiin 10 300 CUPRAa – 76,8 % enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan.

Samalla kun CUPRA Atecan lanseeraus on viimeistelty ja siirtymää Leon CUPRAsta eteenpäin valmistellaan, on automerkki astumassa uuden konseptiauton myötä sähkön aikakauteen. Tehokas, 245 hevosvoiman ladattava hybridi CUPRA Formentor on todiste automerkin luonteesta ja tulevaisuuteen kurottavasta suunnittelusta. CUPRA Formentor tulee myyntiin vuonna 2020.

Vielä CUPRA Formentoriakin tehokkaampi on CUPRA e-Racer, automerkin insinöörien kehittämä täyssähköinen rata-auto. Se tarjoaa 300 kW:n jatkuvan tehon ja jopa 500 kW:n (600 hv) huipputehon. Kilpa-auto voi saavuttaa jopa 270 km/h nopeuden ja se kiihtyy nollasta sataan vain 3,2 sekunnissa.