• SEAT | K-Auto/

CUPRA vahvistaa läsnäoloaan sähköisessä moottoriurheilussa ja liittyy ABT:n kanssa Formula E -sarjaan

• ABT CUPRA kilpailee ABB FIA Formula E -sarjassa vuodesta 2023 alkaen – kilpailusarjassa, joka tuo sähköisen moottoriurheilun maailman ikonisiin kaupunkeihin
  • FIA ETCR ja Extreme E -kilpailusarjojen menestyksen jatkoksi on luonnollista, että CUPRA liittyy Formula E -sarjaan, ja näyttää jälleen kuinka sähköistymisen ja suorituskyky sopivat täydellisesti yhteen
  • CUPRA yhdistää voimansa ABT Sportslinen kanssa ja kilpailee nimellä ABT CUPRA Formula E -tiimi, ensimmäisen kauden kuljettajinaan Robin Frijns (Hollanti) ja Nico Müller (Sveitsi)

CUPRA on viimeiset neljä vuotta kehittänyt moottoriurheilua tavoitteenaan voitto – e-Racer, luokkansa ensimmäinen täyssähköinen rata-auto – ja rekisteröiden saavutuksia kilpasarjoissa kuten FIA ETCR ja Extreme E. CUPRA on brändi, jonka DNA:ssa moottoriurheilu on ollut alusta saakka ja tavoitteenaan kestävä kehitys.

Nyt CUPRA – jonka tavoitteena on tulla täyssähköiseksi brändiksi vuoteen 2030 mennessä – on valmis seuraavaan kehitysvaiheeseen ja se liittyy ABT:n kanssa Formula E -sarjaan, maailman johtavaan täyssähköiseen kilpasarjaan, vuonna 2023. Tämä on luonnollinen jatkumo CUPRAlle kun se jatkaa moottoriurheilun muutosta ja samalla osoittaa kuinka sähköistyminen ja suorituskyky ovat täydellinen liitto.

ABB FIA Formula E – maailman ensimmäinen täyssähköinen FIA World Championship -kilpasarja ja ainoa moottoriurheilun kilpasarja, joka on ollut hiilineutraali heti alusta alkaen. CUPRA-brändi jakaa samanlaisen DNA:n ja molemmat tavoittelevat yleisöä, joka jakaa samanlaiset arvot ja asenteen. Se on ryhmä, joka koostuu teknologian ja innovaatioiden harrastajista, jotka kohtaavat toisensa sekä fyysisesti että digitaalisessa maailmassa. Kuten CUPRA, Formula E -sarja on läsnä metaverse-virtuaalimaailmassa virallisella pelillä, ja molemmat brändit tavoittelevat henkilöitä, jotka arvostavat kestävää kehitystä ja ovat intohimoisia niin autojen kuin suosituskyvyn suhteen.

”Moottoriurheilu on CUPRAn DNA:n ytimessä. Nyt on oikea aika ottaa seuraava askel eteenpäin ja liittyä maailman merkittävimpään täyssähköiseen moottoriurheilusarjaan. En malta odottaa, kun näen ABT CUPRA Formula E -tiimin kilpailevan maailman ikonisempien kaupunkien sydämessä. Formula E -sarjaan liittyminen, ainutlaatuiseen moottoriurheilun näyttämöön, alleviivaa tavoitettamme tulla globaalisti merkitykselliseksi brändiksi, päämääränämme inspiroida maailmaa Barcelonasta käsin”, sanoi CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Vuoden 2023 kuljettajina toimii Robin Frijns (Hollanti) ja Nico Müller (Sveitsi) -osallistumisella ”Kuninkuusluokan” täyssähköiseen moottoriurheilun kilpasarjaan yhdessä ABT CUPRA Formula E -tiimin kanssa on merkittävä vaikutus brändille, sillä Formula E -sarja tuo valtavasti maailmanlaajuista näkyvyyttä ja teknologiset innovaatiot ovat osa tätä. Molemmat ABT ja CUPRA yhdistävät voimansa pääyhteistyökumppaneina ja Mahindra Racing tuottaa voimalinjateknologian.

CUPRA on jo ABT:n kumppani Extreme E -kilpasarjassa ja molemmat brändit ovat täyssähköisen moottoriurheilun edelläkävijöitä. ABT on menestynyt omalla tiimillään hyvin Formula E -sarjassa ja CUPRA aloitti sähköisen moottoriurheilumatkan kehittämällä e-Racerin, luokkansa ensimmäisen täyssähköisen rata-auton.

Kehittämällä e-Racerin CUPRA osallistui FIA ETCR World Cup -sarjaan – maailman ensimmäiseen sähköiseen rata-autoilun mestaruussarjaan – jossa tiimi saavutti kuljettajien ja valmistajien tuplamestauuden vuosina 2012 ja 2022. Vuonna 2022 CUPRA EKS -tiimin kuljettajat olivat kaikki podiumilla koko kauden lopputuloksissa. CUPRA e-Racer oli kilpailun nopein ja luotettavin auto toista vuotta peräkkäin.

Osallistuminen Extreme E -sarjaan – globaali täyssähköisten SUV-maastoautojen kilpasarja, joka korostaa luonnon monimuotoisuutta ilmastonmuutoksen uhatessa – täydentää CUPRAn tapaa, jolla brändi siirtyy kohti täysin täyssähköistä mallistoa tämän vuosikymmenen loppuun mennessä.