Esirippu nousee – uusi CUPRA Formentor

• Formentor on ensimmäinen malli, joka on kehitetty erityisesti CUPRA-brändille
  • CUPRA Formentor yhdistää hätkähdyttävän muotoilun, suorituskykyisen voimalinjan ja käytännöllisyyden
  • Formentorin hienostuneisuus ja urheilullisuus määrittelee CUPRA-mallien uudet standardit
  • CUPRA Formentorin voimalinjavaihtoehdot: 245 hv:n ladattava hybridi ja 310 hv:n 2,0-litrainen TSI-bensiinimoottori
  • CUPRA Formentor saapuu markkinoille vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä
  • Videokonferenssi katsottavissa SEAT Media Centerissä huomenna tiistaina 3.3. klo 17.00 (Suomen aikaa)

CUPRA Formentor on vihdoin täällä. Suorituskykyinen crossover-malli liittää yhteen automerkin erityisen DNA:n. Formentor on suunniteltu ja kehitetty tulevaisuutta varten, tarjoten ikonisen mallin, joka yhdistää hienostuneisuuden, innovaatiot ja intuitiivisen ja dynaamisen ajomukavuuden. CUPRA Formentor liittää yhteen suorituskyvyn ja SUV-mallin ominaisuudet.

”CUPRA Formentor on iso askel matkallamme tehdä CUPRAsta houkutteleva automerkki autorakastajille. Kiehtova muotoilu ja suorituskyky, sisältäen ladattavan hybridin, olemme tehneet CUPRA Formentorista erityisen auton erityisille ihmisille”, sanoi Wayne Griffiths, CUPRAN toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja.

Ulkonäkö: CUPRAn ydin

CUPRA Formentor on ensimmäinen malli, joka on suunniteltu nimenomaan CUPRA-brändille. Auto on nimetty Mallorcan saarella sijaitsevan kauniin ja luonnonvaraisen niemekkeen mukaan. Niemekkeen muodot ja olosuhteet ovat antaneet oman panoksensa auton muotoiluun. Niemekkeen kivet, jotka tuuli on muokannut, antoivat suunnittelijoille inspiraation auton sivulinjoille, jotka tuovat esiin auton dynamiikan ja liikkeen tunnun, ilmaisten samalla myös tunnetta.

Kaksisävyinen kori muistuttaa maastoautosta mutta CUPRA Formentorin muotoilussa käytetyt esteettiset tekniikat pehmentävät auton siluettia. CUPRA Formentor yhdistää perinteisen SUV:n, urheilullisuuden ja kompaktin koon.

Auton mittasuhteet ovat täydellinen yhdistelmä eri konsepteista. CUPRA Formentor on 4 450 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 511 mm korkea. Auton akseliväli on 2 680 mm ja tavaratila 450 litraa.

Auton tilavuuden lisäksi urheilullisuus on nähtävissä mm. auton takaosan muotoilusta ja konepellin pituuden korostuksista, jotka alleviivaavat dynaamisia mittasuhteita. Auton huomiota herättävä muotoilua on korostettu takaosan reunasta reunaan ulottuvilla takavaloilla, 19-tuuman vakiovarusteisilla vanteilla, saatavilla myös kuparinvärisenä, sekä 18-tuuman Brembo-jarrulevyillä. CUPRA Formentoriin on saatavilla neljä pehmeää metalliväriä, kolme erikoisväriä sekä kaksi mattavärivaihtoehtoa.

Sisusta: nykyaikaista urheilullisuutta

CUPRA Formentorin ainutlaatuinen sisustamuotoilu on yhdistetty täydellisesti korkealaatuisiin materiaaleihin, jotka korostavat modernia ja urheilullisista CUPRA-mallia ja sen arvoja. CUPRA Formentor tervehtii ensimmäisenä kuljettajaa maahan heijastettavalla tervetulokuviolla, auton sisällä korkealaatuset materiaalit, kuparinväriset yksityiskohdat yhdistettynä tummaan alumiiniin luovat ainutlaatuisen tunnelman. Kuppi-istuimet, saatavilla joko petrolinsinisellä tai mustalla nahkalla päällystettyinä, antavat tunteen keveydestä mutta samalla korostavat auton suorituskykyominaisuuksia, sillä kuljettaja istuu alempana, enemmän ergonomisemmassa ja urheilullisemmassa asennossa.

Kojelauta tuntuu melkein leijuvan ja vaikutelmaa korostetaan horisontaalisella ambient-täys-led-sisävalaistuksella. Valot eivät ole vain pelkkä sisustuselementti vaan ne toimivat myös eräiden järjestelmien, kuten katvealueen varoitinjärjestelmä ja poistumisavustin, apuna. Tämän lisäksi 12-tuuman panoraama-infotainment-järjestelmä online-navigoinnilla varustettuna tarjoaa lähes loppumattoman määrän toiminallisuuksia ja liitettävyyspalveluita, samalla vähentäen perinteisten painikkeiden määrää. Digitaalinen mittaristo puolestaan näyttää kuljettajalle tarpeellista tietoa olosuhteista ja uuteen ohjauspyörään on integroitu käynnistyspainike ja erityinen CUPRA-moodipainike.

Voimalinjat: tulevaisuuden suorituskykyä

CUPRA Formentor tulee markkinoille kahdella suorituskykyisellä voimalinjalla.

Malliston huipulla on 2,0-litrainen turboahdettu TSI-bensiinimoottori, jonka teho on 310 hv (228 kW) ja maksimivääntö 400 Nm. Moottori on aina linkitetty 4Drive-nelivetotekniikkaan, jolloin auton käyttäytymistä tarkkaillaan jatkuvasti ja kulloiseenkin tilanteeseen ja kullekin pyörälle on aina tarjolla optimaalinen pito.

CUPRA Formentor katsoo kuitenkin myös tulevaisuuteen ja lisää huippusuorituskykyisen ladattavan hybridin valikoimaansa. Formentorin 1,4-litrainen 150 hv:n (110 kW) TSI-bensiinimoottori on yhdistetty 115 hv:n (85 kW) sähkömoottoriin, jossa on 13 kWh:n litiumakku. Näin CUPRA Formentor tarjoaa erityisen suorituskykyisen vaihtoehdon mutta ottaa samalla myös ympäristön huomioon. Voimalinja tarjoaa yhteistehon 245 hv (180kW)  ja vääntöä 400 Nm. Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on noin 50 kilometriä.

Molemmat voimalinjat hyötyvät DSG-kaksoiskytkimellä varustetusta automaattivaihteistosta, joka vaihtaa vaihteita entistä pehmeämmin ja tarkemmin. Elektronisesti toimiva vaihteidenvaihto (shift-by-wire) on suunniteltu siten, että vaihteenvalitsin ei ole enää yhteydessä vaihdelaatikkoon mekaanisesti, sen sijaan vaihteen vaihtamiseen käytetään elektronista signaalia. Tämä teknologia lisää taloudellisuutta mutta lisää samalla ajomukavuutta. Mikäli kuljettaja haluaa itse päättää vaihteen vaihtamisesta, voidaan käyttää ohjauspyörään integroituja vaihteenvalitsimia.

Turvallisuus ja kuljettajaa avustavat järjestelmät

CUPRA ilmentää erityisesti suorituskykyä mutta samalla se yhdistyy korkeimman luokan liitettävyyspalveluihin ja turvallisuuteen. CUPRA Formetorin uusi 12-tuuman infotainment-järjestelmä vähentää perinteisiä painikkeita mutta samalla lisää valikoimaan ääni- ja elekomennot. Sen Full Link -järjestelmä on yhteensopiva sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa. Matkustajat voivat myös liittää älypuhelimen autoon USB-liittimen tai Bluetooth-yhteyden avulla.

Auton kiinteän SIM-kortin avulla auton voi yhdistää Connect-sovellukseen, jolloin saataville tulevat puolestaan online-palvelut. Palvelujen kautta voi kuunnella mm. online-radiota tai käyttää omia ladattuja sovelluksia. Sovelluksen käyttäjät pääsevät mm. näkemään auton tietoja, silloinkin kun eivät ole autossa. Esimerkiksi tiedot ajosuoritteesta, pysäköintipaikasta, auton tilasta ja asettaa nopeusrajoituksen. Ladattavan hybridin käyttäjät voivat lisäksi hallinnoida latausta ja ilmastointia sovelluksen avulla.

Samaan aikaan CUPRA Formentorin kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät autosta yhden luokkansa turvallisemmista. CUPRA Formentorin kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, hätätilanneavustin, Travel Assist-järjestelmä ja poistumisavustimet sivulla ja takana auttavat pysäköintipaikoilla.

Uuden CUPRA Formentorin toimitukset alkavat vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä.

Videokonferenssi katsottavissa SEAT Media Centerissä huomenna tiistaina 3.3. klo 17.00 alkaen (Suomen aikaa, klo 16.00 Espanjan aikaa):