SEAT Ateca – miten auto saa väripalettinsa?

• Auton muoto, koko, tyyli ja asiakaskohderyhmä ovat muutamia niistä tekijöistä, jotka määrittävät auton väripaletin
• Tarvitaan kolme vuotta, 100 eri värimallia ja 1 000 litraa maalia ennen kuin uusi väri lanseerataan markkinoille

Martorell. Pigmentit, alumiini ja mineraalit ovat maaliin tarvittavat perusaineet. Näitä yhdistämällä voidaan tuottaa lukemattomia eri vaihtoehtoja mutta loppujen lopuksi vain 12 värisävyä päätyy auton väripalettiin.

Kaikki on huolella suunniteltua. Ennen kuin työskentely uuden automallin kanssa alkaa, suunnittelutiimille kerrotaan mitä keskeisiä ominaisuuksia auton tulee sisältää. Tämä sisältää värit. Esimerkiksi auton muoto ja koko ratkaisee: "Pienet autot voidaan maalata kirkkaammilla väreillä ja mattaväreillä. Isommat autot maalataan useimmiten tummemmilla väreillä ja metalliväreillä", kertoo SEATin väri- ja muotoiluosastosta vastaava Jordi Font.

Toisena esimerkkinä voidaan mainita uuden mallin asiakaskohderyhmä. "Värit, jotka ovat kirkkaita ja uskaliaita sopivat paremmin nuoremmille, ja vanhemmat henkilöt puolestaan pitävät enemmän hienostuneemmista väreistä". Niin ikään auton haluttu tyyli vaikuttaa asiaan. "Urheilullisessa autossa ei käytetä samaa värivalikoimaa kuin esimerkiksi SUVissa, koska se vaatii enemmän maanläheisiä ja luontoon viittaavia värisävyjä".

Eri maiden ilmasto ja kulttuuri esittävät isoa roolia, silloin kun päätetään, mitkä värit ovat sopivia eri markkinoille. Tästä huolimatta, kolme sävyä, joilla ei voi koskaan epäonnistua, ovat valkoinen, musta ja harmaa. Useissa tutkimuksissa on todettu, että nämä ovat Euroopan kolme suosituinta väriä.

Näiden tekijöiden lisäksi värin valinta on myös "tietoista arvausta", jota tukevat useat tutkimukset ja perusteelliset analyysit, Font selventää. Väri- ja muotoiluosaston on tehtävä ennusteet kolme vuotta etukäteen, ja saadakseen apua omaan työhönsä, he tutkivat muodin ja arkkitehtuurin väritrendejä. Maalilaboratoriosta muodostuu kemian ja luovuuden symbioosi, sillä tarvitaan 100 eri värimallia ja 1000 litraa maalia ennen kuin uusi väri voidaan lanseerata markkinoille. Tarvitaan siis paljon työtä, jotta tästä ennustuksesta tulee menestys, koska väri on yksi tärkeimmistä elementeistä asiakkaiden ostopäätösprosessissa.

Kaikista värivalinnoista yhdellä on erityinen merkitys – väri, joka edustaa "tarkoituksen julistusta", kertoo Font. SEAT Atecan metallinoranssi väri – Samoa Orange – valittiin tätä tarkoitusta varten. Inspiraatio väriin tulee brändin kotikaupungista: "Barcelona on ihanteellinen kaupunki katsoa ja ihailla auringon nousua, koska se sijaitsee meren rannalla. Oranssin sävy horisontissa on maaginen hetki, ja tuon hetken me halusimme ikuistaa".

Väri on oleellinen, silloin kun halutaan tuoda autoon "tunnetta", koska se määrittää sen, "millainen kuljettaja haluaa olla ja miten tulla nähdyksi". Jordi Font korostaa, että "on olemassa yhtä monta väriä kuin on yksilöllistä tyyliäkin" ja hän päättää haastattelun sanoihin: "loppujen lopuksi, värit ovat elämistä ja kokemista varten".