SEAT rikkoi myyntiennätyksen vuonna 2018

Historiallinen tulos. ”Uusi myyntiennätys vahvistaa mallistouudistuksemme ja strategiamme oikean suunnan. SEATin myynti kasvoi jo toisena vuotena peräkkäin kaksinumeroisin luvuin – tämä on harvinainen saavutus autoteollisuudessa. Autoalalla tapahtuu nyt paljon, mutta asiakkaiden luottamuksen ja positiivisen taloudellisen tuloksen siivittämänä katsomme tulevaisuuteen optimistisesti”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo

Vuonna 2018 SEATeja toimitettiin asiakkaille 517 600 kappaletta, joka on 10,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on SEATin 68-vuotisen historian paras tulos ja ylittää siten myös edellisen ennätyksen vuodelta 2000 (514 800). SEATin myynti kasvoi jo kuudetta vuotta peräkkäin ja vuodesta 2012 lähtien SEATin myynti on kasvanut yli 60 %. Vuonna 2018 joka kolmas myyty SEAT-malli oli SUV.

SEATin myyntiä vauhditti erityisesti uusi SEAT Arona. SEAT Aronaa toimitettiin asiakkaille viime vuoden aikana 98 900 kappaletta. SEAT Leon on puolestaan edelleen SEATin myyntimenestysmalli ja sen toimitukset ylsivät myös yhteen sen historian parhaista. SEAT Leon-malleja toimitettiin asiakkaille 158 300 kappaletta. SEAT Ibizaa puolestaan toimitettiin asiakkaille 136 100 ja SEAT Atecaa 78 200 kappaletta. Vuonna 2018 lanseerattua CUPRAa toimitettiin asiakkaille yhteensä 14 300 kappaletta, kasvun ollessa huimat 40 %.

Euroopassa kasvua tuli erityisesti viidellä Euroopan markkinalla: Ranskan (31,3 %, 31 800), Espanjan (13,2 %, 107 800), Iso-Britannian (12,0 %, 62 900), Saksan (11,8 %, 114 200) ja Italian (10,9 %, 20 000) markkinalla.