SEAT S.A. lanseeraa kaksi uutta täyssähköautoa vuoteen 2025 mennessä

• CUPRA Tavascan liittyy brändin mallistoon vuonna 2024
  • Pienemmän kokoluokan täyssähköauto lanseerataan vuonna 2025
  • Tavoitteena valmistaa Martorellin tehtalla yli 500 000 täyssähköautoa vuodessa
  • “Tämän projektin tarkoituksena on toimia Espanjan autoteollisuuden muutoksen vetäjänä. Projekti tarvitsee sekä Espanjan hallituksen että Euroopan komission tukea”, sanoo Wayne Griffiths
  • SEAT Ibizan ja Aronan päivitetyt malliversiot saapuvat markkinoille tänä vuonna

SEAT S.A. lanseeraa pienemmän kokoluokan täyssähköauton vuonna 2025. Saavuttaakseen Green Deal -sopimuksen tavoitteet ja tarjotakseen täyssähköauton yhä suuremmalle määrälle asiakkaita yritys tuo markkinoille erityisesti kaupunkialueille sopivan täyssähköauton, jonka alkaen hinta sijoittuu noin 20-25 000 euron luokkaan. Tulevan täyssähköauton valmistuspaikkakunta ja brändinimi ilmoitetaan myöhemmin.

SEAT S.A. tähtää täyssähköautojen valmistukseen Espanjassa mutta samalla se myös ottaa tämän projektin johtajuuden Volkswagen-konsernissa. ”Suunnitelmamme on muuttaa eteläisen Euroopan ainutlaatuisin tutkimuskeskuksemme ja keskeinen tutkimus- ja kehitysvalttimme koko alueella. Uskomme sen olevan vastuullamme viedessämme Espanjaa kohti sähköistymistä. 70 vuotta sitten laitoimme maamme pyörien päälle, nyt tavoitteemme on sähköistää autoilu Espanjassa”, sanoi SEATin ja CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Erityisesti kaupunkialueille suunniteltu täyssähköauto lisätään mallistoon vuonna 2025 ja se on suuri projekti potentiaalisen volyymin määrässä mitattuna. Auto edustaa tärkeää mittapaalua kohti yhä kestävämpää liikkumista ja ilmastonmuutosta taistelemista vastaan. Uuden täyssähköauton tavoitteena on olla myös Espanjan autoteollisuuden muutoksen ajuri.

“Haluamme valmistaa täyssähköautoja Espanjassa vuodesta 2025 alkaen. Tavoitteenamme on valmistaa yli 500 000 pienemmän kokoluokan täyssähköautoa vuodessa Martorellin tehtaallamme, sisältäen valmistusta myös Volkswagen-konsernin muille brändeille, mutta tarvitsemme siihen selkeän sitoumuksen Euroopan komissiolta ja tukea Espanjan hallitukselta”, sanoo Wayne Griffiths.

CUPRA Tavascan – unelma, josta tuli totta

SEAT S.A.:n yhtiökokouksessa ilmoitettiin myös, että CUPRA-brändin uusi täyssähköauto CUPRA Tavascan saapuu markkinoille vuonna 2024. CUPRA Tavascan on brändin toinen täyssähköinen malli, seuraten tämän vuoden loppupuolella markkinoille saapuvaa CUPRA Bornia.

“Unelmastamme tuli totta: CUPRA Tavascan -konseptiauto muuttuu oikeaksi malliksi. Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteelle perustuva täyssähköauto suunnitellaan ja kehitetään Barcelonassa ja se saapuu Euroopan ja valtamerentakaisille markkinoille vuonna 2024”, selittää Griffiths.

Vahva yritys – kaksi itsenäistä brändiä

“Pääkeinot saavuttaa kannattavuus vuonna 2021 on ladattavien hybridien tarjonnan kasvattaminen ja täyssähköisen CUPRA Bornin lanseeraus – näiden avulla pystymme saavuttamaan myös CO2-tavoitteet. Tämän lisäksi kiinnitämme erityistä huomiota yleiskustannustemme vähentämiseen ja liikevaihdon ja tuloksen johtamiseen, keskittymällä tärkeimpiin markkina-alueisiin ja kanaviin”, lisää Griffiths.

CUPRAn suoritus vuonna 2020 oli erittäin merkittävä. CUPRA oli yksi harvoista brändeistä, joka pystyi kasvamaan Euroopassa koronapandemian vaikeuttaessa autoteollisuuden toimintaa. CUPRA möi 27 400 autoa vuonna 2020, yli 11 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Vuodesta 2018 lähtien CUPRA-brändin automalleja on myyty jo yli 70 000 kappaletta.

SEAT ja CUPRA – kahden brändin ansiosta yritys on vahvempi ja laajentuvan malliston ansiosta sillä on yhä paremmat edellytykset palata voittojen tielle. Tänä vuonna CUPRA Formentor on avainasemassa ja sen osuus tulee olemaan noin 50 % koko CUPRA-brändin myynnistä. Puolet tästä puolestaan tulee ladattavista hybridiversioista. SEAT Ibiza ja SEAT Arona saapuvat markkinoille tänä vuonna päivitettyinä versioina. Kaksi SEATin avainmallia, jotka huokuvat Barcelonan nuorekasta henkeä.

Tämän lisäksi SEAT ja CUPRA laajentavat mallistonsa ladattavien hybridien tarjontaa. Ladattava hybridi on nyt saatavilla kuuteen malliin: SEAT Leon, SEAT Leon Sportstourer, SEAT Tarraco, CUPRA Leon, CUPRA Leon Sportstourer ja CUPRA Formentor. Tänä vuonna lanseerataan myös CUPRAn ensimmäinen täyssähköauto: CUPRA Born