SEAT sähköistää isoimman SUV:nsa – Tarracon ladattavan hybridin tuotanto alkaa

• SEAT Tarraco e-HYBRID -ladattava hybridi on SEATin kolmas sähköistetty malli – se liittyy SEAT Leon e-HYBRID:in ja SEAT Mii electricin joukkoon
  • SEATin iso SUV yhdistää TSI-bensiinimoottorin ja sähkömoottorin: yhteistehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 400 Nm
  • SEAT Tarraco ladattavan hybridin 13 kWh:n akku tarjoaa toimintamatkaa pelkästään sähköllä jopa 49 km (WLTP)
  • SEAT Tarraco e-HYBRID saapuu Suomeen vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä

SEAT jatkaa mallistonsa sähköistämistä, kun SEAT Tarraco e-HYBRID -ladattavan hybridin valmistus alkaa tällä viikolla. SEATin lippulaivamallin ladattava hybridiversio tuottaa yhteistehoa 180 kW (245 hv), tehden siitä tehokkaimman Tarracon tähän saakka. Mutta se ei ole vain suorituskykyinen, sen 13 kWh:n litiumioniakku tarjoaa toimintamatkaa pelkällä sähköllä jopa 49 km (WLTP). SEAT Tarraco e-HYBRID:in bensiinimoottorin ja sähkömoottorin tarjoama kokonaistoimintamatka on jopa 730 km.

SEATin sähköiseen mallistoon kuuluvat jo SEAT Leon e-HYBRID ja Leon Sportstourer e-HYBRID -ladattavat hybridimallit sekä täyssähköinen SEAT Mii electric. SEAT Tarracon ladattava hybridi tuo sähköistymisen edut – suorituskyky ja taloudellisuus – myös SUV-segmenttiin, ja samalla se lisää yhden sähköistetyn mallin SEATin mallistoon.

”SEAT jatkaa mallistonsa sähköistämistä ja yhä ekologisempien mallien tarjoamista, kuten tuomalla markkinoille kolmannen sähköistetyn mallin SEAT Tarracon ladattavan hybridin. Ison SUV:mme sähköistyminen tuo ladattavan hybridin uuteen segmenttiin. Samalla se osoittaa sitoutumisemme tähän teknologiaan ja vie meidät askeleen lähemmäs tavoitetta, jolloin voimme tarjota sähköisiä vaihtoehtoja kaikille”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Wayne Griffths.

Toimintamatkaa pelkällä sähköllä jopa 49 km, kokonaistoimintamatka noin 730 km

SEAT Tarracon ladattavassa hybridiversiossa 1,4-litrainen 110 kW:n (150 hv) TSI-bensiinimoottori on yhdistetty 85 kW:n (115 hv) sähkömoottoriin, 13 kWh:n litiumioniakkuun ja kuusivaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon: yhdistelmä tarjoaa tehoa 180 kW (245 hv) ja vääntöä 400 Nm.

SEAT Tarraco e-HYBRID -ladattavan hybridin toimintamatka pelkällä sähköllä on jopa 49 km (WLTP) –  se mahdollistaa ajon kaupungissa paikallisesti päästöttömästi. Sähkömoottoria käytetään myös polttomoottorin apuna kun tarvitaan lisää suorituskykyä. Pidempiä matkoja ajettaessa SEAT Tarracon ladattava hybridi tarjoaa mahdollisuuden käyttää sekä sähkö- että bensiinimoottoria, jolloin kokonaistoimintamatka on noin 730 km.SEAT Tarraco ladattava hybridi käynnistyy aina vain sähköä käyttävään e-Mode-ajotilaan (mikäli akussa on tarpeeksi virtaa ja sääolosuhteet/lämpötilat sen sallivat).

Ajotila vaihtuu automaattisesti Hybridi-ajotilaksi mikäli akun energiataso tippuu alle ennalta määrätyn tason tai nopeus ylittää 140 km/h. Hybridi-ajotilassa kuljettaja voi pitää sen hetkisen lataustason, lisätä tai vähentää sitä etukäteen määrättyyn tasoon saakka.SEAT Tarraco ladattavan hybridin eri ajotiloja (e-Mode-ajotila, automaattinen hybridi-ajotila, manuaalinen hybridi-ajotila) voidaan säätää infotainment-järjestelmän kautta. Lisäksi SEAT Tarraco e-HYBRID:ssä on kaksi erillistä pikapainiketta – e-Mode ja s-Boost – jotka sijaitsevat uudelleensuunnitellun vaihteenvalitsimen vieressä. E-mode-ajotilan kytkeminen päälle suoraan nappulasta helpottaa kuljettajaa ajotilan valitsemisessa, jolloin myös pelkällä sähköllä ajaminen helpottuu esim. kaupunkialueella. Toinen painikkeella valittava ajotila s-Boost taas antaa lisää suorituskykyä ja urheilullisempaa ajomukavuutta.

Kun akku tyhjenee, ajotila vaihtuu automaattisesti Hybridi-ajotilaan. Kun akku tarvitsee latausta, se voidaan tehdä kolmessa ja puolessa tunnissa käyttämällä latauslaitetta (3,6 kW) tai 230V:n kotilatauspistokkeesta noin 7 tunnissa.

SEAT Tarraco e-HYBRID -ladattavassa hybridissä on kattavat liitettävyyspalvelut. SEAT Connect -sovelluksen avulla kuljettaja pääsee näkemään auton tietoja ja pystyy hallinnoimaan vaikka latausta ja ilmastointia. SEAT Tarraco e-HYBRID on saatavilla 5-paikkaisena versiona ja kahdella eri varustelutasolla, Xcellence ja FR. SEAT Tarraco e-HYBRID on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, Martorellin tehtaalla ja sen tuotanto alkaa tällä viikolla Wolfsburgissa, Saksassa.

Suomessa SEAT Tarraco e-HYBRID -ladattavan hybridin ennakkomyynti alkaa ensi vuoden alussa ja ensimmäiset autot saapuvat SEAT-jälleenmyyjille vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.