Suunnittelusta myyntipisteeseen – yhden SEAT:in tarina numeroina

/ Uuden SEAT-mallin tuotekehityksessä tarvitaan 1,2 miljoonaa testikilometriä ja
55 000 simulaatiota
/ Uutta automallia muotoillessa piirretään yli 1000 kuvaa
/ Vuosittain valmistetuista noin 400 000 autosta 80 prosenttia viedään 75 eri maahan

Sen pinta-ala on yli 2,8 miljoonaa neliömetriä, eli yhtä paljon kuin 400 jalkapallokenttää, ja se tuottaa noin 400 000 autoa vuodessa. Nämä lukemat kuvaavat SEAT:in tehdasta Barcelonan Martorellissa, mutta mitkä numerot kuvaavat uuden automallin valmistusta?

Ensimmäisestä konseptimallista valmiiseen sarjatuotantoautoon kuluu noin neljä vuotta. Jokaisen uuden automallin elämä alkaa kuitenkin samalla tavalla – kynällä ja paperilla. Lopullisten muotojen hahmottuminen vaatii yli 1 000 luonnoksen piirtämistä. Lisäksi teolliset muotoilijat SEATin Technical Centressä käyttävät noin 5 000 kiloa savea uuden auton savimalleihin.

Uuden värisävyn kehittämiseen tarvitaan kolme vuotta tiivistä työtä ja testejä. Martorellin tehdas käyttää vuodessa 6,4 miljoonaa litraa maalia, mikä riittäisi sata kertaa Eiffelin tornin maalaamiseen. Tuotekehityskeskuksessa yli 900 henkilöä kehittää autojen suorituskykyä, mukavuutta ja turvallisuutta tekemällä yli 55 000 simulaatiota vuodessa. Sisustan materiaaleja tutkitaan noin 400 haju- ja kosketustestillä vuosittain, millä taataan tulevien asiakkaiden viihtyminen uudessa autossaan.

Ennen sarjatuotannon aloittamista uudella automallilla ajetaan yli 1,2 miljoonaa testikilometriä niin kesällä kuin talvellakin. Testejä tekee noin 50 henkeä sekä hiekka-aavikoilla että jäisillä teillä.

Tuotantotiloissa yli 2 000 robottia tekee töitä, että 3 000 erilaisesta osasta saadaan koottua valmis auto. Prosessin lopuksi 80 % tuotannosta viedään 75 vientimaahan, kuten meille Suomeen.