Uuden Ibizan kansainvälinen debyytti Geneven autonäyttelyssä

• Viidennen sukupolven uusi SEAT Ibiza esitellään Geneven autonäyttelyssä 2017
• Uusi malli antaa potkua SEATin vuoteen – kokonaismyynti kasvoi tammikuussa 16,5 prosenttia
• Esittelyssä ovat myös 300 hevosvoiman SEAT Leon CUPRA sekä CUPRACER Evo 17

Geneven autonäyttely on suuri tapahtuma koko autoteollisuudelle ja vuonna 2017 se on todella erityinen SEATille. Keskipisteenä on viidennen sukupolven uusi SEAT Ibiza, espanjalaismerkin myydyin malli, jota on myyty yli 5,4 miljoonaa kappaletta.

”SEAT on nyt vakaassa ja kasvavassa vaiheessa ja teemme töitä ollaksemme toimialamme dynaamisin organisaatio”, sanoo SEATin hallituksen puheenjohtaja Luca de Meo. ”Uusi SEAT Ibiza on brändille iso loikka eteenpäin ja todellinen käännekohta tämän kokoluokan autossa.

Aiemmin esiteltiin jo SEATin ensimmäinen SUV-malli, SEAT Ateca ja päivitetty Leon. Uusia malleja on edelleen tulossa, esimerkkinä kompakti crossover Arona. Uuden Ibizan lanseeraus aloittaa SEATilla myös kaupallisesti erityisen vuoden: yhtiö jatkaa kasvuaan jo viidettä vuotta peräkkäin ja myynnin kasvu tammikuussa oli maailmanlaajuisesti 16,5 prosenttia.

Uusien tuotteiden myötä SEATin mallisto kattaa yhä paremmin Euroopan markkinat ja uudet varustelutasot on luotu tavoittamaan uusia asiakkaita: Xcellence tarjoaa hienostuneempia ja mukavuuteen liittyviä ominaisuuksia, FR puolestaan urheilullisuutta.

Ratkaiseva malli

Viidennen sukupolven SEAT Ibiza on kehitetty Barcelonassa ja se on SEATille merkittävä askel eteenpäin. Ensinnäkin, siinä käytetään uutta modulaarista MQB-A0-alustaratkaisua. Tätä alustaratkaisua käytetään ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa, mikä on osoitus SEAT-brändin merkityksestä Volkswagen-konsernille. Toiseksi, uusi Ibiza on täynnä kehittyneintä teknologiaa, näyttävää dynaamisuutta ja myös sisätilat ovat kasvaneet merkittävästi. SEAT Ibizan uudessa sporttisessa muotoilussa näkyy SEATin DNA ja tuloksena on veistoksellinen, jännittävä ja aerodynaaminen ilme.

”Uudessa SEAT Ibizassa yhdistyvät SEATin muotoilun DNA ja mahtavat ajo-ominaisuudet”, sanoo Matthias Rabe, SEATin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja. ”Uudella modulaarisella MQB-A0-alustaratkaisulla SEAT Ibiza nousee teknologisesti uuteen luokkaan ja suuremmat sisätilat lisäävät mukavuutta merkittävästi.”

SEAT Ibizassa korostuvat eleganssi ja tyyli yhdistettynä dynaamiseen luonteeseen. Uusi Ibiza kasvattaa epäilemättä SEATin asiakaskuntaa ja parantaa myös brändin imagoa, tehden siitä entistä haluttavamman sekä ominaisuuksiensa että upean muotoilunsa ansiosta.

Uusi Ibiza tarjoaa kuljettajaa avustavia järjestelmiä, jotka on nähty jo Leonissa ja Atecassa, mutta jotka eivät todellakaan ole tavanomaisia Ibizan kokoluokassa: esimerkkeinä Front Assist -automaattinen hätäjarrutustoiminto ja mukautuva vakionopeudensäädin sekä älypuhelimen langaton lataus.

SEAT Ibizaan on saatavilla myös Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -palvelut. Tämä on osoitus SEATin tavoitteesta olla johtava toimija liitettävyyspalveluissa ja uusissa mobiiliratkaisuissa. Kaikki toiminnot ovat ensimmäistä kertaa käytettävissä integroidulla kahdeksan tuuman kosketusnäytöllä. Ibizaan on myös saatavilla premium-laatuinen Beats-äänentoistojärjestelmä, jossa on digitaalinen signaaliprosessori (DSP), kuusi kaiutinta, huippuluokan bassokaiutin ja kahdeksankanavainen 300 watin vahvistin.

Uusi SEAT Ibiza tarjoaa laatua, jota yleensä löytyy vasta suuremman kokoluokan autoista. SEAT Ibiza ei ole suunnattu vain asiakkaille, jotka nuorina ja dynaamisina tietävät, mitä haluavat, vaan myös heille, jotka haluavat hienostuneinta, uusinta ja kehittyneintä teknologiaa helpottamaan jokapäiväistä elämäänsä.

SEAT Leon CUPRA: kaikkien aikojen tehokkain SEAT

Espanjalaisvalmistajan nopein katuautomalli, kaikkien aikojen tehokkain SEAT, Leon CUPRA esitellään myös SEATin osastolla Genevessä. Huomiota herättävintä on sen 300 hevosvoiman moottori 380 Nm vääntömomentilla ja kiihtyvyys nollasta sataan 4,9 sekunnissa. Lisäksi on syytä huomioida Leon CUPRAn farmarimalli, joka on varustettu 4Drive-nelivetojärjestelmällä ja DSG-automaattivaihteistolla. Tehon, väännön ja voimansiirron parannukset tuovat selkeitä parannuksia auton suorituskykyyn. Tämän lisäksi Leon CUPRA tarjoaa myös edistyksellisintä teknologiaa turvallisuudessa, liitettävyyspalveluissa ja multimediassa.

Viimeisin ja tehokkain CUPRA-perheen jäsen tarjoaa intensiteettiä, urheilullisuutta ja dynaamisuutta kolmena eri versiona: valittavana on käytännöllinen viisiovinen malli, urheilullinen kolmeovinen SC-malli sekä monipuolinen ST-farmarimalli.

300 hevosvoiman Leon CUPRAn rinnalla esitellään upea mattaharmaa malli, jossa on hiilikuituisia ja esteettisiä kuparinvärisiä yksityiskohtia. Malli on uusi SEAT Leon CUPRACER Evo 17, TCR International -sarjaan tarkoitettu kilpa-auto. Malli on saatavana joko manuaalivaihteisena tai DSG-automaattivaihteistolla varustettuna. Leon CUPRACER Evo 17:n moottori on sama kuin sarjatuotantomallissa, mutta sen teho on 350 hevosvoimaa (20 hevosvoimaa enemmän kuin 2016 mallissa) ja vääntömomentti 420 Nm.

Uutta versiota on kehitetty esimerkiksi jarrujen ABS:n ja ESC:n paremman tuntuman ja käsittelyn saamiseksi. SEAT Leon CUPRACER Evo 17 on etuvetoinen ja siinä on itselukittuva sähköhydraulinen VAQ-tasauspyörästön lukitus, 378 mm etujarrulevyt kuusimäntäisillä jarrusatuloilla ja 272 mm jarrulevyt takana. Jarrutuksen tasapainoa ja kallistuksenvakaajia voidaan säätää, samoin etujousituksen kulmia sekä monivarsituetun takajousituksen korkeutta ja pystykulmaa.