Wayne Griffiths nimitetty SEATin toimitusjohtajaksi

• SEATin uutena toimitusjohtajana Wayne Griffiths johtaa yrityksen kahta brändiä 1. lokakuuta alkaen
  • Väliaikaisesti toimitusjohtajan tehtäviä hoitanut Carsten Isensee jatkaa taloudesta ja IT-toiminnoista vastaavana johtajana

SEATin hallitus puheenjohtajanaan Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess on nimittänyt SEATin uudeksi toimitusjohtajaksi Wayne Griffithsin lokakuun 1. päivästä alkaen.

Griffiths jatkaa myös CUPRA-brändin toimitusjohtajana ja toistaiseksi myös SEATin ja CUPRAn myynnistä ja markkinoinnista vastaavana johtajana. Väliaikaisesti toimitusjohtajan tehtäviä hoitanut Carsten Isensee palaa aikaisempaan tehtäväänsä SEATin taloudesta ja IT-toiminnoista vastaavaksi johtajaksi.

“Wayne Griffiths on yksi Volkswagen-konsernin ammattitaitoisempia johtajia. Viimeisen neljän vuoden aikana hän on johtanut SEATin ennätyksellisiin myyntilukemiin ja ohjannut uuden CUPRA-brändin kehitystä. Hänellä on täysi tukeni ja olen vakuuttunut, että hän pitää SEATin jo aloitetulla menestyksen tiellä”, sanoi SEATin hallituksen puheenjohtaja Herbert Diess. Herbert Diess ilmaisi kiitoksensa myös väliaikaiselle toimitusjohtajalle Carsten Isenseelle. Hän otti johtajuuden ja vastuun näinä haastavina kuukausina, joita on vaikeuttanut erityisesti koronapandemia, ja taannut yrityksen toiminnan jatkuvuuden.

Griffiths siirtyi SEATille vuonna 2016 johtamaan yrityksen myyntiä ja on nostanut yrityksen myynnin uudelle tasolle. Viimeisen kolmen vuoden aikana ja vielä vuoden 2020 ensimmäisen kvartaalin aikana (ennen koronapandemiaa) SEAT on ollut Euroopan nopeimmin kasvava brändi. Wayne Griffithsin johtaman myynnin ja toistaiseksi yrityksen historian laajimman malliston avulla SEAT on rikkonut myyntiennätyksen toisensa perään ja vuosien 2016-2019 aikana myynti on kasvanut yli 40 %. SEATin uusi toimitusjohtaja on myös yksi CUPRA-brändin perustajista.

Ura Volkswagen-konsernissa

Jälleenmyyjäliikkeen omistajan poikana, Griffiths aloitti uransa perheyrityksessä ennen kuin siirtyi opiskelemaan kansainvälistä johtajuutta ja saksan kieltä Leedsiin. Griffithsin ura on ollut linkitettynä Volkswagen-konserniin. Hän aloitti uransa Audi AG:n palveluksessa Ingolstadtissa vuonna 1989. Työskenneltyään SEATilla kaksi vuotta (1991-1993), hän palasi Audille, jossa hän toimi useissa kaupallisissa tehtävissä useissa eri maissa. Vuonna 2016 hänet nimitettiin SEATin myynnistä ja markkinoinnista vastaavaksi johtajaksi. Helmikuussa 2019 hän otti vastuulleen myös CUPRAn toimitusjohtajan tehtävän ja tämän vuoden alusta hänet nimitettiin CUPRAn hallituksen puheenjohtajaksi.