Ateca X-Perience ottaa SEATin eturivin paikan Pariisin autonäyttelyssä

SEAT esittelee Pariisin autonäyttelyssä uuden konseptiauton, joka esittelee SEAT Ateca -mallistoperheen mahdollisuudet ja samalla korostaa mallin innovatiivista olemusta, off-road-ominaisuuksia ja rikkoo perinteisiä rajoja. SEAT Ateca X-Perience on täysin erilainen tulkinta perinteisestä SUV:sta.

Heti kun kuljettaja painaa start-painiketta, Ateca X-Perience on valmis seuraavaan seikkailuun. Ateca X-Perience mukautuu jokaiseen ajotilanteeseen, tieolosuhteisiin ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Tästä on kiittäminen Driving Experience -kiertokytkinvalitsinta, joka sijaitsee keskikonsolissa. SEAT Drive Profile -ajoprofiilissa on valittavissa normaali, sport, eco tai yksilöllinen ajoprofiili sekä snow ja off-road profiilit.

Ateca X-Perience on suunniteltu erityisesti asiakkaille, jotka arvostavat auton off-road- ja maastoajo-ominaisuuksia mutta tarvitsevat myös erinomaisia maantieominaisuuksia. Ateca X-Periencessä on korkeampi maavara, vakaa alusta ja jousitus, uudet puskurit, naarmuilta suojaava maalipinta ja eksklusiiviset 18" vanteet. SEAT X-Periencen voimanlähteenä toimii 2,0 TDI -dieselmoottori, joka tarjoaa 190 hv ja 400 Nm vääntöä. 7-vaihteinen DSG-automaattivaihteisto tekee ajamisesta nautittavaa. Varusteina ovat myös vaihteenvaihtosiivekkeet ohjauspyörässä, 4Drive-nelivetojärjestelmä Haldex-kytkimellä sekä elektroninen tasauspyörästön lukitustoiminto XDS.

Ateca X-Periencen matta oliivinvihreä väri, joka on saanut inspiraationsa luonnosta ja erityiset off-road-ominaisuudet puhuttelevat erityisesti seikkailullisesta elämäntyylistä pitäviä asiakkaita. Ateca X-Periencen ulkonäkö täydentyy kromatuilla kattokaiteilla, takaspoilerilla ja takapuskuriin asennetuilla roiskeläpillä.

Ateca X-Periencen sisätilat linkittyvät ulkosävyihin. Käytössä ovat maanläheiset värit kuten kahvin ja vihreän sävyt. Oranssit ompeleet ohjauspyörässä, istuimissa ja vaihdekepissä vahvistavat teknologisia yksityiskohtia. Urheiluistuimet ovat mokkanahkaa ja X-Perience logo on etuovien alumiinisissa kynnyslistoissa.

Ateca X-Periencessä on todella kattavat kuljettajaa avustavat järjestelmät. Traffic Jam -ruuhka-avustin koordinoi Lane Departure Warning Assist -kaistanpitoavustinta ja adaptiivista vakinopeudensäädintä (ACC). Front Assist -hätäjarrutustoiminto tunnistaa autot ja jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti vaaran uhatessa. Tämän lisäksi Ateca X-Periencessä on liikennemerkkientunnistus, Blind Spot Detection -katvealueen ja takana risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, Emergency Assist -hätätilanneavustin ja Top View Camera -ympäristön tarkkailujärjestelmä, joka näyttää pysäköitäessä 360 ° näkymän auton ympäriltä 8" värilliselle kosketusnäytölle.

Myös viimeisimmän sukupolven Easy Connect -infotainment-järjestelmät, SEAT FullLink -yhteys, Media System Plus -järjestelmä 8" näytöllä ja SEAT ConnectApp -sovellus kuuluvat Ateca X-Periencen varusteisiin. Connectivity Box -toiminnolla älypuhelimen lataus onnistuu langattomasti.

Jotkut Atecan asiakkaat ovat eittämättä edelläkävijöitä, joilla on nuori ja levoton sielu, ja he etsivät autoa joka sopii heidän elämäntyyliinsä. Heille kaikille X-Perience kertoo, että on mahdollista ylittää rajoja ja nauttia entistä innovatiivisemmasta Atecasta: Luotu Barcelonassa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.