CUPRA Born – ensimmäinen täyssähköinen CUPRA testissä -30 asteessa

• CUPRA Born oli viimeisissä talvitesteissä lähellä pohjoista napapiiriä ennen lanseerausta
  • Ratkaiseva kehitysvaihe varmistaa CUPRAn ensimmäisen täyssähköisen automallin välittömän suorituskyvyn
  • Yli 1 000 testiä, joissa insinöörit laittavat teknologian, dynaamisuuden ja mukavuuden todelliseen testiin

Talviset olosuhteet vain muutama kilometri pohjoiselta napapiiriltä. Täysin valkoista, paikassa, jossa paikallisilla on noin 200 sanaa kuvailemaan lunta eri olomuodoissa ja jossa lämpötila laskee alle -30, sijaitsee kuuden neliökilometrin rata-alue järven jäällä. CUPRAn insinöörit ovat viettäneet kaksi talvea näissä arktisissa olosuhteissa testaten autoa, käyttäen huipputeknologiaa kehittääkseen CUPRA Bornin korkeimmalle tasolle. Nyt viimeisissä testeissä ennen auton lanseerausta insinöörit puskevat brändin ensimmäisen täyssähköisen mallin kokeilemaan rajojaan vaikeissa olosuhteissa.

• Sähköinen suorituskyky erityisen kylmissä olosuhteissa. Tämä on CUPRA Bornin ratkaiseva kehitysvaihe. CUPRA-tiimi laittaa täyssähköisen mallin yli 1 000 testiin yhdessä maailman kylmimmistä kolkista. Kestotesti käsittää yli 30 000 kilometrin ajon sekä päivällä että yöllä. Tarkoitus on varmistaa, että CUPRA Born tuottaa parhaan suorituskyvyn kaikissa olosuhteessa.
  • 100 % CUPRA-adrenaliinia. CUPRAn ensimmäisen täyssähköauton dynaamisuus on ollut erittäin tärkeä osa-alue auton kehittämisessä. DCC sekä erilaiset jousitusjäykkyyden asetukset on testattu jääradalla. Radan sisäkurvit on puhdistettu lumesta, kun taas ulkokurveissa on lunta enemmän, jotta auton luistoa voidaan tutkia erilaisilla pinnoilla.
  • Jarrutusten täsmällisyys. CUPRA Born laitettiin testiin myös radalla, jossa on sekoitus jäätä ja asfalttia, joten pidon erot ovat suuret. Näin CUPRA-tiimi luo mahdollisimman hankalat testiolosuhteet. Kaikissa neljässä pyörässä sijaitsevat kamerat analysoivat erityyppiset alustat löytääkseen tasapainoisen ja vakaan jarrutuksen.
  • Välitöntä mukavuutta. Täyssähköisen CUPRA Bornin mukavuus on välittömästi havaittavissa. Jopa -30 asteessa, auto puhaltaa lämmintä ilmaa matkustamoon heti käynnistyksestä alkaen. Huolimatta siitä, että ollaan melkein 4 000 kilometrin päässä Martorellissa sijaitsevasta teknisestä keskuksesta, insinöörit käyttävät huippuluokan teknologiaa, kuten 3D-tulostimia, kehittääkseen ilmastointijärjestelmää. He ovat selättäneet monta haastetta, ensiksi kehittäneet hiljaisen järjestelmän ja toiseksi tehokkaan sellaisen, saavuttaakseen parhaan mukavuustason ja samalla säilyttäen korkean tason automaation tuoman käytön helppouden.
  • CUPRA Born, tulossa pian. CUPRAn ensimmäinen täyssähköinen malli on menestyksekkäästi läpäissyt yli 1000 äärimmäistä testiä. Sen teknologia, suorituskyky, dynaamisuus, täsmällisyys ja mukavuus eivät ole uhattuna kylmimmissäkään olosuhteissa.

CUPRAn ensimmäisen täyssähköisen automallin maailmanensi-iltaa vietetään toukokuun alussa ja Suomeen ensimmäiset autot saapuvat loppuvuodesta 2021.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT myy autoja sekä SEAT- että CUPRA-brändillä, ja SEAT MO kattaa puolestaan kaupunkialueiden tuotteet ja ratkaisut. SEAT vie yli 80 % autoista ulkomaille, ja se on läsnä yli 75 maassa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia sekä CUPRA Formentoria. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. Lisäksi Barcelonassa sijaitsee tehtaat yhdistävä yhteinen SEAT:CODE -teknologiakeskus. SEAT investoi 5 miljardia euroa tuotekehitysprojekteihin vuoteen 2025 mennessä. Investoinnit pitävät sisällään autojen kehitystä, malliston sähköistämistä, sekä laitteiden ja tuotantolaitosten uusimista. Vuoteen 2050 mennessä SEATin Martorellin tehtaasta on tarkoitus tehdä hiilineutraali. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Vuonna 2020 Suomessa SEATeja rekisteröitiin 1 633 kappaletta markkinaosuuden ollessa 1,7 %. Vaihtoehtoisen käyttövoimien osuus rekisteröinneistä oli 42 %. SEAT oli vuonna 2020 toiseksi rekisteröidyin kaasuautomerkki ja 4. rekisteröidyin täyssähköautomerkki. Suosituin SEAT-malli vuonna 2020 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 4 76 kappaletta. SEAT Leonin uusista asiakastilauksista yli 40 % oli ladattavia hybridejä. SEATista eriytetyn itsenäisen merkin, CUPRAn rekisteröinnit vuonna 2020 olivat Suomessa puolestaan 19 kappaletta. Uusi SEAT Leon voitti AUTOBEST 2021 -kilpailun, ollen ”paras ostettava auto Euroopassa 2021”. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT/CUPRA-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.