• SEAT | K-Auto/

CUPRA Born, brändin ensimmäiselle täyssähköautolle täydet viisi tähteä Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä

• CUPRA Bornille Euro NCAP -kolariturvallisuustesteissä vakuuttavat arvosanat
  • CUPRAn ensimmäinen täyssähköauto on yksi turvallisimmista autoista markkinoilla
  • Kaikissa neljässä kategoriassa erinomaiset arvosanat: aikuismatkustajat (93 %), lapsimatkustajat (89 %), jalankulkijaturvallisuus ja muut tiellä liikkujat (73 %) ja kuljettajaa avustavat järjestelmät (80 %)
  • CUPRA Bornin menestys turvallisuustesteissä on jatkoa CUPRA Formentorin ja CUPRA Leonin viidelle tähdelle

CUPRA Born, brändin ensimmäinen täyssähköauto, joka jatkaa yrityksen eri mallien saavuttamaa tuloslinjaa, on saavuttanut täydet viisi tähteä yhä vaativimmissa Euro NCAP -kolariturvallisuutta mittaavissa testeissä.

Testin tulos on merkittävä CUPRA Bornille, ja se liittyy nyt CUPRA Formentorin ja CUPRA Leonin tavoin viisi tähteä saavuttaneiden mallien joukkoon. Testin tulos vahvistaa brändin omistautumista ja tavoitetta valmistaa suorituskykyisiä mutta myös erittäin turvallisia autoja. Tällä kertaa huipputulos tuli täyssähköautolle.

”CUPRA on omistautunut tuomaan tunnetta yhä sähköistyvään autoilumaailmaan ja samalla noudattamaan korkeimpia turvallisuusstandardeja. Olemme osoittaneet tämän jo aikaisemmin CUPRA Formentorilla ja CUPRA Leonilla, ja nyt olemme jatkaneet samalla turvallisuuteen panostamisen tiellä CUPRA Bornin kanssa,” sanoi CUPRAn tutkimuksesta ja kehityksestä vastaava johtaja Werner Tietz.

Laaja valikoima kuljettajaa avustavia järjestelmiä

CUPRA Bornin huippuarvosanan mahdollistivat kuljettajaa avustavien järjestelmien laaja valikoima.

Näihin järjestelmiin kuuluvat mm. automaattinen hätäjarrutus, liikennemerkkien tunnistus, Travel Assist -järjestelmä, kaukovaloavustin ja ennakoiva turvajärjestelmä Pre-Crash Assist. Tämän lisäksi CUPRA Bornissa on seitsemän turvatyynyä, joista yksi on vakiovarusteinen keskiturvatyyny – se estää mahdollista pääkontaktia kuljettajan ja etuistuimen matkustajan välillä esimerkiksi sivutörmäystilanteessa. Lisäksi järjestelmät kuten Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä jalankulkijan ja polkupyöräilijän tunnistuksella, hätätilanteen ohjaus- ja risteysavustin, kaistanpitoavustin sekä hätäpuhelu tekevät CUPRA Bornista yhden turvallisimmista autoista markkinoilla, ja samalla se täyttää yhä vaativammat Euro NCAP -testistandardit.

Esimerkiksi ympäristönvalvontajärjestelmä havaitsee kriittiset etäisyydet tutka- ja kamerapohjaisilla sensoreilla ja auttaa lyhentämään pysähtymismatkaa. Vaaratilanteissa järjestelmä varoittaa kuljettajaa visuaalisesti ja akustisesti, sekä jarrupolkimen sykäyksillä ja jarruttaa automaattisesti tarpeen vaatiessa.

CUPRA Born yksi markkinoiden turvallisimmista autoista

CUPRA Born sai Euro NCAP -kolariturvallisuutta mittaavissa testeissä huippuarvosanat: aikuismatkustajien turvallisuus 93%, lapsimatkustajien turvallisuus 89%, jalankulkija ja muiden tiellä liikkujien turvallisuus 73% ja kuljettajaa avustavat järjestelmät 80%.

Sen jälkeen kun Euro NCAP arvioi uudelleen testimetodejaan, CUPRA on työskennellyt päämäärätietoisesti, jotta brändin mallit jatkaisivat erinomaisten arvosanojen saavuttamista ja tämä tulos tuo esiin CUPRAn panostuksen turvallisuuteen vaikuttaviin järjestelmiin. CUPRA Born liittyi nyt CUPRA Formentorin ja CUPRA Leonin tavoin täydet viisi tähteä saaneiden automallien joukkoon ja on yksi markkinoiden turvallisimmista autoista.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT Finland, riitta.karjalainen@seat.fi, puh. 040 578 3924.