CUPRA Born -täyssähköauton sarjatuotanto on alkanut ja samalla CUPRA siirtyy uuteen aikakauteen

Report this content
  • CUPRAn ensimmäisen täyssähköauton valmistus on alkanut Euroopan suurimmalla täyssähköautotehtaalla Zwickaussa, Saksassa
  • CUPRA Born lisää brändin osuutta koko yrityksen myynnistä aina 20% ja auttaa CO2-päästötavoitteiden saavuttamisessa
  • Griffiths: ”Ensimmäisen täyssähköisen mallimme valmistus Euroopan suurimmassa täyssähköautotehtaassa antaa meille arvokasta tietoa oman täyssähköautotuotantomme aloittamiseksi Martorellissa vuodesta 2025 alkaen.”
  • CUPRA Born saapuu Suomeen loppuvuodesta 2021

CUPRAn ensimmäisen täyssähköauton CUPRA Bornin sarjatuotanto on alkanut Zwickaun tehtaalla Saksassa. CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths ja yrityksen johtoryhmä vieraili Euroopan suurimmalla täyssähköautotehtaalla uuden mallin sarjatuotannon aloituksen kunniaksi. Heidät otti vastaan Stefan Loth, joka vastaa nykyään Volkswagen Saxonyn toiminnasta ja toimi aikaisemmin myös Martorellin tehtaan johtajana.

CUPRA Bornin sarjatuotannon aloitus merkitsee brändille uuden aikakauden aloitusta. Vuoteen 2030 mennessä CUPRAn tavoitteena on valmistaa pelkästään täyssähköisiä malleja.

”CUPRA Bornin muotoilu ja sähköinen urheilullisuus ovat merkkejä yrityksen muutoksesta ja täyssähköisen mallistomme alkusykäys. Ensimmäisen täyssähköisen mallimme sarjatuotannon aloitus Euroopan suurimmassa täyssähköautotehtaassa antaa meille arvokasta tietoa, kun tähtäämme täyssähköautojen valmistuksen aloitukseen Martorellissa vuonna 2025. Tavoitteenamme on valmistaa Volkswagen-konsernin eri brändeille yli 500 000 täyssähköautoa vuosittain Espanjassa”, sanoi Wayne Griffiths.

CUPRAn ensimmäinen täyssähköautomalli

CUPRA Bornin ensimmäiset sarjatuotantoautot rullaavat ulos tuotantolinjalta. CUPRA Bornin muotoilu on saanut inspiraationsa Barcelonan El Born kaupunginosasta ja se kantaa 100% CUPRAn DNA:ta. CUPRA Born on myös todiste siitä että täyssähköauto voi näyttää mielenkiintoiselta ja samalla yhdistää suorituskyvyn ja sähkömoottorin.

CUPRA Born on tärkeä osa brändin kansainvälistä laajentumissuunnitelmaa. Tämän uuden mallin avulla yritys tavoittelee CUPRA-brändin osuuden kasvattamista 20% koko yrityksen myynnistä ja samalla se pyrkii valloittamaan uusia markkinoita.

Täyssähköautojen mallitehdas Euroopassa

Zwickaun tehdas on Volkswagen-konsernin ensimmäinen tuotantolaitos, jossa valmistetaan vain täyssähköautoja ja sitä pidetään suurimpana ja nykyaikaisimpana täyssähköautotehtaana Euroopassa. Zwickaun tehtaan kapasiteetti on vuosituotantotasolla noin 330 000 täyssähköautoa, ja päivittäin pystytään valmistamaan jopa 1 400 autoa. Zwickaun tehtaalla valmistetaan tällä hetkellä CUPRA Bornin lisäksi myös neljää muuta Volkswagen-konsernin täyssähköautoa: Volkswagen ID.3, Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron ja Audi Q4 Sportback e-tron.

”On kunnia valmistaa Zwickaussa tällaista erityistä mallia kuten CUPRA Born. Meillä on täysin täyssähköautojen valmistukseen erikoistunut tiimi ja CUPRA Born on viides Volkswagen-konsernin malli, jota valmistetaan tehtaalla. Tämän lisäksi autot valmistetaan CO2-neutraalissa tehtaassa”, kertoo Stefan Loth.

CUPRAlla on Zwickaun tehtaalla myös oma asiantuntijatiimi, joka tarkkailee täyssähköautojen valmistusta ja kerää tietoa tulevaisuutta varten, sillä vuonna 2025 täyssähköautojen valmistus on tarkoitus aloittaa Martorellin tehtaalla Espanjassa.

CO2-neutraalisti valmistettu malli

CUPRA Born on brändin ensimmäinen malli, joka on valmistettu täysin CO2-neutraalisti. Valmistusprosessissa käytetään vain uudistuneista energianlähteistä saatua energiaa. Lisäksi CUPRA Bornissa on mm. kuppi-istuimet, jonka kangas on valmistettu merestä kerätystä muovista.

CUPRA Born osallistuu näin omalta osaltaan CO2-päästöjen vähentämiseen ja auttaa pääsemään Euroopan asettamiin päästötavoitteisiin. Yhteistyö SEAQUAL INITIATIVE:n kanssa edistää myös kiertotaloutta ja auttaa puhdistamaan Välimerta ja sen ympäristöä.