CUPRA-brändille kehitetty ensimmäinen oma malli CUPRA Formentor sai hinnan

• CUPRA Formentor yhdistää suorituskykyisen voimalinjan ja hätkähdyttävän muotoilun
  • Suomessa CUPRA Formentorin myynti alkoi 2,0 TSI -bensiinimoottorilla, 4Drive-nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla varustetulla versiolla
  • CUPRA Formentor tuottaa tehoa 228 kW (310 hv) ja vääntöä 400 Nm
  • Hinta alkaen 47 892,27 euroa
  • Ensi vuonna saataville tulee mm. myös ladattava hybridiversio

CUPRA Formentor on suorituskykyinen crossover-malli, joka yhdistää hienostuneisuuden ja dynaamisen ajomukavuuden. Formentor on ensimmäinen malli, joka on suunniteltu nimenomaan CUPRA-brändille. Suomessa CUPRA Formentor -malliston myynti alkoi malliston huippuversiolla, Formentor VZ -mallilla, joka on varustettu turboahdetulla 2,0 TSI -bensiinimoottorilla, 4Drive-nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla. Sen teho on 228 kW (310 hv), maksimivääntö 400 Nm ja 0-100 km/h uutuusmalli kiihtyy 4,9 sekunnissa. CUPRAn takuu on 5 vuotta / 100 000 km (riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin).

CUPRA Formentor – kattava vakiovarustelu

Uudessa CUPRA Formentorissa on erittäin kattava vakiovarustelu. Se pitää sisällään mm. mukautuvan alustansäädön DCC:n, urheilulliset CUPRA-istuimet, led-ajo- ja -takavalot, Kessy – avaimeton keskuslukituksen ja käynnistyksen, Climatronic kolmialueisen automaattisen ilmastoinnin, pysäköintitutkat edessä ja takana, Park Assist -pysäköintiavustimen, peruutuskameran, 10,2” digitaalisen mittariston, 12” audio- ja navigointijärjestelmän värinäytöllä, mukautuvan vakionopeudensäätimen ACC:n, kaukovaloavustimen ja liikennemerkkien tunnistuksen sekä lämmitettävän ohjauspyörän. Lisävarusteena on saatavilla myös esimerkiksi vetokoukku.

Sen vakiovarusteinen Full Link -järjestelmä on yhteensopiva sekä Apple CarPlayn että Android Auton kanssa. Matkustajat voivat myös liittää älypuhelimen autoon USB-liittimen tai Bluetooth-yhteyden avulla. Auton kiinteän SIM-kortin avulla auton voi yhdistää Connect-sovellukseen, jolloin saataville tulevat puolestaan online-palvelut, kuten auton etähallintapalvelut tai omien ladattavien sovellusten käyttö. Sovelluksen käyttäjät pääsevät myös näkemään auton tietoja: esimerkiksi tiedot ajosuoritteesta, pysäköintipaikasta ja auton tilasta.

CUPRA Formentorin vakiovarusteiset kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät autosta yhden luokkansa turvallisemmista. CUPRA Formentorin kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnolla, Side Assist -kaistanvaihtoavustin, Exit Assist -takana risteävästä liiketeestä varoittava avustin, Exit Warning -ovenavauksen varoitin, Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin ja Emergency Assist -hätätilanneavustin.

CUPRAn ydin

CUPRA Formentor on nimetty Mallorcan saarella sijaitsevan kauniin ja luonnonvaraisen niemekkeen mukaan, ehkä juuri sen monimuotoisuuden ansiosta. Kaksisävyinen kori muistuttaa maastoautosta mutta Formentorin muotoilun erityispiirteet pehmentävät auton siluettia. CUPRA Formentor yhdistää perinteisen SUV:n, urheilullisuuden ja kompaktin koon. CUPRA Formentor on 4 450 mm pitkä, 1 839 mm leveä ja 1 511 mm korkea. Auton akseliväli on 2 680 mm ja tavaratila 420 litraa.

Dynaamisuus ja urheilullisuus on nähtävissä Formentorin takaosan muotoilusta ja konepellin pituuden korostuksista, jotka alleviivaavat auton mittasuhteita. Huomiota herättävää muotoilua on korostettu mm. takaosan reunasta reunaan ulottuvilla takavaloilla. Lisävarusteena CUPRA Formentoriin on saatavilla neljä metalliväriä, kolme erikoisväriä sekä kaksi mattavärivaihtoehtoa.

CUPRA Formentorissa ainutlaatuinen sisustamuotoilu on yhdistetty korkealaatuisiin materiaaleihin. Formentor tervehtii ensimmäisenä kuljettajaa maahan heijastettavalla tervetulokuviolla, auton sisällä kuparinväriset yksityiskohdat yhdistettynä tummaan alumiiniin luovat ainutlaatuisen tunnelman. Lisäksi huippuversio Formentor VZ -mallin uuteen ohjauspyörään on integroitu käynnistyspainike ja erityinen CUPRA-moodipainike sekä vaihteenvalitsimet.

Mallisto laajenee: ladattava hybridi

CUPRA Formentor katsoo myös tulevaisuuteen ja ensi vuonna valikoimaan tulee mm. huippusuorituskykyinen ladattava hybridi. Formentorin 1,4-litrainen 110 kW:n (150 hv) TSI-bensiinimoottori on yhdistetty 85 kW:n (115 hv) sähkömoottoriin, jossa on 13 kWh:n litiumakku. Voimalinja tarjoaa yhteistehon 180 kW (245 hv). Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on jopa 60 kilometriä (WLTP).

Uudet CUPRA Formentorit saapuvat Suomeen loppuvuodesta 2020.

CUPRA Formentorin hinnasto ja lisävarustehinnasto:

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.