CUPRA esitteli visionsa ja uuden aikakauden uudet sankarit

Report this content
  • Uuden aikakauden uudet sankarit - kolme uutta sähköistettyä mallia vuoteen 2025 mennessä: CUPRA Terramar, CUPRA Tavascan ja CUPRA UrbanRebel
  • CUPRAn tavoite: 500 000 myytyä autoa vuosittain ja maailmalaajuinen laajentuminen uusille markkinoille ja uusille segmenteille
  • CUPRA loi myös ensisilmäyksen nykyisen malliston tulevaisuuden versioihin

CUPRA paljasti tulevaisuuden mielenkiintoiset suunnitelmat, uuden aikakauden uudet sankarit. Kaikki alkoi Terramarista, Sitgesistä neljä vuotta sitten ja nyt samassa paikassa esiteltiin CUPRAn seuraava luku tuleville vuosille.

Tähän päivään mennessä CUPRA on toimittanut asiakkailleen lähes 200 000 autoa ja sen liikevaihto on kasvanut 430 miljoonasta (2018) eurosta lähes 2,2 miljardiin euroon (2021): ylittäen kaikki odotukset. Tänä vuonna CUPRA tavoittelee myynnin, liikevaihdon ja maailmanlaajuisen CUPRA Master -verkoston sekä CUPRA City Garage -esittelytilojen tuplaamista.

Vuoteen 2025 mennessä CUPRA siirtyy uuteen aikakauteen tuomalla markkinoille kolme uutta sähköistettyä mallia – CUPRA Terramar, CUPRA Tavascan ja CUPRA UrbanRebel – myös olemassa oleva mallisto uusiutuu.

“Eilen näytimme koko CUPRA-malliston seuraavan sukupolven sankarit, jotka lanseerataan markkinoille vuoteen 2025 mennessä. Vuosikymmenen puolivälissä tavoitteenamme on toimittaa asiakkaillemme vuosittain 500 000 autoa ja viedä eteenpäin kansainvälistä suunnitelmaa laajentumalla uusille markkinoille ja myös uusille segmenteille. CUPRA Tribe on sitoutunut kaiken tämän toteuttamiseen, vain ihmiset voivat saada kaiken toteutumaan. Loppujen lopuksi, ihmiset tekevät brändin”, sanoi CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths

CUPRAn uskomaton matka

CUPRA lanseerattiin vuonna 2018 tavoitteenaan luoda uudelleen nykyaikainen käsitys urheilullisuudesta. Kuljettajina toimi muutama intohimoinen autoihailija, jotka halusivat haastaa nykyisen tilanteen automarkkinoilla.

Ensimmäinen malli, joka kuvasti kunnianhimoa ja haastajabrändin luonnetta oli CUPRA Ateca. Segmenttinsä ainutlaatuinen malli.

Kaksi vuotta myöhemmin, brändi lanseerasi Leonien kuninkaan, CUPRA Leonin. Se oli brändin ensimmäinen malli, jonka valikoimaan kuului laaja kattaus tehokkaita moottoreita ja ensimmäinen sähköistetty CUPRA-malli, CUPRA Leon e-HYBRID, ladattava hybridi.

Tätä seurasi ensimmäinen täysin uusi malli, CUPRA Formentor. Crossover-SUV-malli on ollut maailmanlaajuinen menestys melkein 100 000 toimitetulla autolla ja tällä hetkellä se on jo yrityksen myyntimenestysmalli.

Sen jälkeen tuli CUPRA Born. Ensimmäinen täyssähköinen malli ja täydellinen yhdistelmä sähköä ja suorituskykyä.

Mutta automallit ovat vain osa tarinaa. Yksi tärkeimmistä elementeistä CUPRAn menestyksessä on CUPRA Tribe: haastava asenne, kapinallinen sielu ja epätavanomainen ajattelutapa.

Nyt CUPRA katsoo tulevaisuuteen ja esittelee uuden aikakauden uudet sankarit.

CUPRA Terramar: brändin ensimmäinen sähköistetty SUV-malli

Ladattavien hybridiautojen teknologia on osoittanut, että sähköistyminen on osa CUPRAn DNA:ta. Mallisto, joka käyttää tätä teknologiaa on kasvanut ja se on saatavailla jo suureen osaan malleja. Mutta nyt CUPRA menee askeleen pidemmälle.

Vuoteen 2024 mennessä CUPRAn ladattavien hybridiautojen mallisto sisältää yhä enemmän vaihtoehtoja ja pidemmän toimintamatkan.

Tiimiin liittyy CUPRA Terramar, urheilullinen SUV-malli, joka on kunnianosoitus Sitgesin Terramarille. Se yhdistää rohkeat mittasuhteet ja häikäisevän muotoilun. Tämä tunteisiin vetoava, urheilullinen, ja sähköistetty SUV-malli vie CUPRAn SUV-segmentin keskiöön, nopeimmin kasvavaan segmenttiin Euroopassa. CUPRA Terramar valmistetaan Unkarissa, Györin tehtaalla.

CUPRA Terramar tulee saataville sekä perinteisenä polttomoottoriversiona että uuden sukupolven ladattavana hybridiversiona, jonka toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 100 kilometriä. Ladattavien hybridimallien (e-HYBRID) mallisto keskittyy suorituskykyyn ja nykyaikaiseen urheilullisuuteen.

“CUPRAn matka alkoi Terramarista. Uusi urheilullinen SUV-malli ladattavana hybridinä yhdistää täydellisesti rohkeat mittasuhteet ja pitkän, huomiota herättävän konepellin. Kuljettajaorientoitunut ohjaamo, sisustuselementit ja  viimeisimmän sukupolven teknologia sekä 4,5 metrin pituus ovat kaikki CUPRAn DNA.n ytimessä”, sanoi CUPRAn päämuotoilija Jorge Diez.

CUPRA Tavascan: unelma, joka toteutui

Seuraava etappi matkalla on CUPRA Tavascan. Auto, joka kiteyttää CUPRAn sähköisen vision, ja joka pysyy uskollisena vuonna 2019 esitellylle konseptiautolle. Osa muotoiluelementeistä oli jo havaittavissa vuonna 2021 esitellyssä CUPRA Tavascan Extreme E -konseptiautossa. CUPRA Tavascan ei ole ainoastaan nykyaikaisen sähköauton visio, vaan se myös globalisoi brändiä, vieden CUPRAn aivan uusille markkinoille. CUPRA Tavascan lanseerataan vuonna 2024.

CUPRA UrbanRebel: haastaa nykyiset perinteet

Vuonna 2025 CUPRA tuo markkinoille UrbanRebelin – urbaanin täyssähköauton. Automalli, joka vie CUPRAn perinteisten rajojen ulkopuolelle. Etuvetoinen erityisesti kaupunkialueille soveltuva täyssähköauto rakentuu Volkswagen-konsernin pienemmän kokoluokan autojen MEB-alustarakenteelle.

“CUPRA UrbanRebel on tulevien vuosien suurin yksittäinen projekti yrityksessämme, sillä se on avainasemassa matkallamme, kun muuntaudumme täysin sähköiseksi brändiksi. Me johdamme Volkswagen-konsernin eri brändien ryhmittymän kehitystä, mallistoperhettä, joka tulee demokratisoimaan kestävän, urbaanin liikkumisen”, sanoi tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Werner Tietz.

Auto on 4,03 metriä pitkä ja se on kestävän kehityksen sankari. Se yhdistää edistyksellisiä kierrätysmateriaaleja ja bio-pohjautuvia materiaaleja. Samalla se rikkoo asetettuja rajoja ja on yhä ekologisempi auto. Käytössä on myös 3D-tulostukseen perustuvia valmistustapoja. Auton sisällä ja ulkopuolella on käytetty hyväksi kevytrakennemuotoilua. CUPRA UrbanRebel tuottaa tehoa 226 hv (166 kW) ja se kiihtyy 0–100km/h vain 6,9 sekunnissa ja sen toimintamatka voi olla jopa 440 km (range-versio).

CUPRA UrbanRebel on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja se lanseerataan vuonna 2025. Sen tuotanto on suunniteltu alkamaan Martorellissa. (Tämä on riippuvainen hyväksynnästä: Strategic Project for Economic Recovery and Transformation program (PERTE) for the Electric and Connected Vehicle (VEC)).

Future: Fast Forward -projektin ja sen 62 paikallisen ja kansainvälisen yhteistyökumppanin avulla on tarkoitus muuntaa Espanja sähköisen liikkumisen keskuspaikaksi Euroopassa. Ja vain muutama viikko sitten, yhdessä Volkswagen-konsernin ja Future: Fast Forward -kumppaneiden kanssa, yritys esitteli 10 miljardin euron projektin, jonka tarkoituksena on sähköistää Espanja. Tämä on suurin yksittäinen teollinen investointi Espanjan historiassa.

Mediatapahtuman aikana CUPRA myös loi ensisilmäyksen nykyisen malliston tuleviin malliuudistuksiin (CUPRA Leon, CUPRA Formentor and CUPRA Born), jotka ovat tulossa markkinoille vuoteen 2025 mennessä.