CUPRA juhli hattutemppua ”Kultainen ohjauspyörä 2021” -kilpailussa

• CUPRA Born voitti pienten ja kompaktin kokoluokan täyssähköautojen kategorian
  • CUPRA Leonille voitto pienten ja kompaktien autojen kokoluokassa
  • CUPRA Formentor puolestaan juhli voittoa SUV-segmentissä

CUPRAlle jättimenestys ”Kultainen ohjauspyörä 2021” -kilpailussa. Espanjalainen haastajabrändi juhli kolmoisvoittoa ja samalla CUPRAsta tuli menestynein brändi yhdessä maailmanlaajuisesti tärkeimmässä automaailman kilpailussa.

Menestystä kolmessa eri kategoriassa

CUPRA Leon voitti ”Kultaisen ohjauspyörän 2021” kategoriassa ”pienet ja kompaktit autot” ja CUPRA Born puolestaan voitti ”pienet ja kompaktit täyssähköautot” -kategorian. Voittokavalkadin täydensi 287 kW:n (390 hv) CUPRA Formentor VZ5:n voitto ”SUV”-kategoriassa.

”Kolme vuotta sitten vahvasti unelmiinsa uskova joukko halusi luoda kokonaan uuden brändin. Isot unelmat alkavat usein pienestä joukosta. CUPRA Formentor VZ5 on huippuosoitus siitä mitä CUPRA pystyy tarjoamaan perinteiseen polttomoottorimaailmaan. Kilpa-autoilu on osa CUPRAn DNA:ta ja jatkamme sen perinnettä tulevissa täyssähköautomalleissamme: vuonna 2024 markkinoille saapuu CUPRA Tavascan ja vuonna 2025 CUPRA UrbanRebel -konseptiautoon perustuva malli. Hattutemppu ”Kultainen ohjauspyörä” -kilpailussa osoittaa, että CUPRA ja CUPRA Formentor ei ole vain yhden hitin ihme ja yhä useampi asiakas haluaa liittyä CUPRA-heimoon”, sanoo CUPRAn toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

Paras ”SUV”

CUPRA Formentor kilpaili tiukassa SUV-sarjassa. Ensimmäisellä kierroksella äänestäjät valitsivat suosikkinsa 17 mallista 12 eri brändiltä. Näistä kolme pääsi finaalikierrokselle Lausitzringin radalle, Saksaan. Finaalissa CUPRA Formentorin 2,5-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 287 kW (390 hv) ja vääntöä 480 Nm, vakuutti tuomariston. CUPRA Formentor VZ5:n muotoilu, sisustaratkaisut, turvallisuus ja tekniset ominaisuudet olivat myös tärkeä osa valintaa.

Paras ”pieni ja kompakti täyssähköauto”

Pienten ja kompaktin kokoluokan autojen kategoriassa oli vain viisi ehdokasta mutta kaikki ne olivat erittäin vahvoja kandidaatteja nimekkäiltä brändeiltä. Tämän kategorian voitto kuitenkin osoitti, että CUPRA Born on valmis valloittamaan markkinoita. Haastajabrändin ensimmäinen täyssähköinen malli on yhdistelmä rohkeaa muotoilua ja suorituskykyä.

Paras ”pieni ja kompakti auto”

CUPRA Leon on ensimmäinen Leon, joka kantaa CUPRA-brändin logoa ja se asettaa uudet standardit segmentissään, kun puhutaan muotoilusta, liitettävyyspalveluista ja turvallisuudesta. Auto Bildin lukijat arvioivat yhteensä kahtatoista mallia tässä kategoriassa, joista jälleen kolme parasta pääsi finaaliin Lausitzringin radalle. CUPRA Leon vakuutti tuomarit ja saavutti kategorian voiton.

Asiakkaiden ja tuomariston yhteinen päätös

”Kultainen ohjauspyörä” -palkinnon lanseerasi Axel Springer vuonna 1976 ja se on sen jälkeen ollut yksi Saksan autoteollisuuden arvostetuimmista palkinnoista. Asiakkaiden ja asiantuntijoiden äänestysyhdistelmä tekee siitä erityisen suositun. Toimittajat valitsevat ensin eri kategorioihin osallistuvat mallit, jonka jälkeen Auto Bild ja Bild am Sonntag -lehtien lukijat äänestävät jokaisesta kolme finalistia. Nämä kolme eniten ääniä saanutta mallia pääsevät sitten Lausitzringin radalle finaaliin. Tänä vuonna testiradalla asiantuntijoista koostuvat tuomaristo, mukaan lukien entiset kilpakuljettajat Hans-Joachim Stuck ja Maximilian Götz sekä kilpakuljettajat Sophia Flörsch ja Isolde holderied testasivat kaikki ehdokkaat testisuunnitelman ja -kriteerien mukaisesti.

Vuonna 2021 jaettiin yhteensä 12 ”Kultaista ohjauspyörää”. Kahdeksassa eri kategoriassa annettavan palkinnon lisäksi jaettiin kultainen ohjauspyörä vuoden parhaalle innovaatiolle. Kaunein auto valittiin puhtaasti lukijaäänien perusteella. Lisäksi jaettiin palkinnot paras auto alle 25 00 euroa ja alle 35 000 euroa -kategoriassa, jotka valittiin Auto Bild -testitiimin asiantuntijaäänien perusteella.

Lisätietoja: Riitta Karjalainen, viestintäpäällikkö, K Auto Oy | SEAT Finland, riitta.karjalainen@seat.fi, puh. 040 578 3924.