CUPRA Tavascan -konseptiauto voitti 2020 Automotive Brand -kilpailun

• Paras muotoilu ja paras brändi: täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto julistettiin Saksan muotoiluneuvoston Automotive Brand -kilpailun voittajaksi
  • Brändin visio uudenlaisesta urheilullisuudesta täysin sähköisessä muodossa sai pääpalkinnon kansainvälisen kilpailun Concept-kategoriassa
  • Tämä oli CUPRAlle jo kolmas voitto peräkkäin: vuonna 2018 CUPRA e-Racer voitti saman kategorian ja vuonna 2019 voittaja oli CUPRA Formentor -konseptiauto

CUPRAn menestys kansainvälisessä Automotive Brand -suunnittelukilpailussa jatkuu Concept-kategorian voitolla. Voittajaksi julistettiin Frankfurtin autonäyttelyssä vuonna 2019 ensiesitelty täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto, joka kertoo brändin visiosta, uudenlaisesta, täysin sähköisen maailman urheilullisuudesta.

CUPRA on menestynyt kilpailussa aiemminkin. Vuonna 2018 voittaja oli CUPRA e-Racer -konseptiauto ja viime vuonna CUPRA Formentor -konseptiauto.

Autoteollisuudessa suurta arvostusta nauttiva Saksan muotoiluneuvoston palkinto on kunnianosoitus parhaille automerkeille ja toimialan muotoilusaavutuksille. Arvostetun palkinnon saajan valitsee raati, johon kuuluu asiantuntijaedustajia mediasta, muotoilualalta ja viestinnästä sekä yliopistoista.

”Concept-kategorian parhaan palkinnon voittaminen kolmannen kerran peräkkäin kertoo siitä uskomattomasta työstä, omistautumisesta ja ponnistelusta, jolla koko CUPRA-tiimi panosti täyssähköisen CUPRA Tavascan -konseptiauton suunnitteluun. Haluamme jokaisella autollamme viestiä CUPRAn syvimmästä olemuksesta ja tämä tunnustus on osoitus siitä, että tavoite on saavutettu”, kertoi CUPRAn suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Automotive Brand Contest on automerkkien ainoa kansainvälinen suunnittelukilpailu ja se on noussut yhdeksi alan tärkeimmistä tapahtumista. Sen ansiosta CUPRAn kolmas peräkkäinen voitto on vielä erityisempi.

Ulkoisesti särmikäs ja sisältä tyyni

Täyssähköisessä CUPRA Tavascan -konseptiautossa yhdistyvät hienostunut, muotoilua täydentävä metallimaalaus ja sävy-sävyyn toteutetut hiilikuituiset ja herkän kuparinväriset yksityiskohdat, jotka korostavat vaikuttavaa ilmettä.

Ajoneuvon muhkea ulkoinen ilme tuo segmenttiin dynamiikkaa mutta samalla se linkittyy kykyyn vähentää ympäristövaikutuksia. Keulan muotoilu ja matalalle sijoitettu, valaistu CUPRA-logo korostavat sähköistä luonnetta. Muotoilu mahdollistaa paitsi sujuvan ilmavirtauksen korin yli, myös akkujen tehokkaan jäähdytyksen parantaen taloudellisuutta. Puhdas ilmavirtaus ja pieni vastus on ollut tavoitteena myös muhkeiden, 22-tuumaisia turbiinivanteita suojaavien pyöränkaarien suunnittelussa.

Takaosan diffuusori tarjoaa toiminnallista aerodynamiikkaa ja ilmentää samalla suorituskykyä myös tunnetasolla. Sitä korostaa myös tyylikäs koko auton levyinen ja CUPRA-logoon yhdistyvä takavalo.

Sisällä ohjaamossa yhdistyvät erilaiset materiaalit ja teknologiset konseptit luoden tilan, jossa kuljettajakeskeisyys ja matkustusmukavuus ovat täydellisessä tasapainossa. Kontrastiväriset korostukset, hiilikuitupinnat ja dynaaminen lähestymistapa teknologiaan ja muotoiluun luovat huippuluokan matkustamon.

Hajautettu led-tunnelmavalaistus, kontrastivärinen nahka, hiili ja Alcantara, veistokselliset kuppi-istuimet, kelluva kojelauta, 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo ja 13-tuumainen infotainment-näyttö täydentävät muodon, toiminnot, mukavuuden ja turvallisuuden.

Suorituskyky keksittiin uudestaan

CUPRA Tavascan -konseptiauto tarjoaa ainutlaatuisen vision huippuluokan suorituskyvystä: ajoneuvon huomiota herättävä muotoilu kätkee alleen edistyksellisen, täysin sähköisen voimalinjan. Sen luonne sykähdyttää jokaista CUPRA-kuljettajaa, mutta hiljaisesti ja taloudellisesti.

Kaksi moottoria – toinen integroituna etuakselille, toinen taakse – tuottavat yhdistetyn 225 kW:n (306 hv) tehon kaikille neljälle pyörälle tarjoten suorituskyvyn, jonka avulla täyssähköinen CUPRA Tavascan -konseptiauto saavuttaa 100 km/h nopeuden alle 6,5 sekunnissa.

Mutta se on vain osa tarinaa: 77 kWh:n litiumioniakku varastoi energiaa jopa 450 km toimintamatkaan (WLTP). Auto perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen. Lattian alle sijoitetun akun ansiosta auton painopiste on alhaalla, mikä tekee siitä todella dynaamisen ajettavan.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.