Kapinallinen tulkinta täyssähköisestä kaupunkiautosta: CUPRA UrbanRebel

• CUPRA UrbanRebel -konseptiauto on rajoja rikkovan radikaali tulkinta CUPRAn tulevasta täyssähköisestä kaupunkiautosta
  • Konseptikilpa-autossa yhdistyvät sähköisyys, vastuullisuus, suorituskyky ja virtuaalimaailman kiehtova estetiikka
  • CUPRA UrbanRebel -konseptiauto tarjoaa makupaloja vuonna 2025 lanseerattavan täyssähköisen kaupunkiauton muotokielestä
  • CUPRA UrbanRebel paljastetaan uudessa CUPRA City Garagessa Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä

Kilpa-autoilu on CUPRA:n DNA:n ytimessä ja siksi CUPRA päätti esitellä visionsa täyssähköisestä kaupunkiautosta ensin kilpa-autona. Tuloksena on rohkean ja särmän näköinen CUPRA UrbanRebel -konseptikilpa-auto.

”CUPRA UrbanRebel -konseptiauto on radikaali tulkinta CUPRAn vuonna 2025 lanseerattavasta täyssähköautosta. Tämä konseptikilpa-auto tarjoaa makupaloja tulevan katuauton muotokielestä ja antaa inspiraatiota sen luomisprosessiin. Täyssähköinen kaupunkiauto on strateginen hanke paitsi yrityksellemme, myös koko Volkswagen-konsernille, sillä tavoitteenamme on valmistaa Martorellissa vuosittain yli 500 000 täyssähköautoa konsernin eri brändeille. Tämä auto tuo täyssähköauton suurten massojen saataville”, kertoo toimitusjohtaja Wayne Griffiths

CUPRA UrbanRebel -konseptiauto on perustana täyssähköiselle vuonna 2025 lanseerattavalle kaupunkiautolle. Vaikuttavan designin ja hämmästyttävän dynamiikan yhdistävä kaupunkiauto pohjautuu Volkswagen-konsernin MEB-perusrakenteeseen.

CUPRA UrbanRebel edustaa brändin uudistusta kohti edistyksellisempää muotokieltä, mutta säilyttäen samalla CUPRAn tunnistettavat piirteet: urheilullisuus ja luonne tekevät CUPRAsta poikkeuksellisen haastajabrändin.

Tunteita herättävä ja radikaali

”CUPRA UrbanRebel -konsepti tuo kilpa-autoon pelimaailmasta tuttua ilmettä ja se on radikaali tulkinta brändin tulevasta täyssähköisestä kaupunkiautosta. Linjat ja veistokselliset pinnat heräävät eloon kineettisillä hiukkasilla käsitellyllä pintamateriaalilla, joka muuttuu valaistuksen vaihdellessa”, kertoo CUPRAn suunnittelujohtaja Jorge Diez

Tämä kilpa-autoversio vaikuttaa myös tulevaan täyssähköiseen kaupunkiautoversioon, mutta korostettujen ydinelementtien ansiosta sillä on kapinallisempi luonne.

CUPRA UrbanRebel -konseptiauton juuret löytyvät CUPRAn filosofiasta: tunteita herättävä ja aito design, joka erottuu huomiota herättävien ja urheilullisten linjojen, rohkean ilmeen ja sukupuolineutraalin lähestymistavan ansiosta – sähköisen aikakauden vahvistamana. CUPRA UrbanRebel -konseptiauton muotoilun keskeiset piirteet:

• Keulan hain kuonoa muistuttava muoto luotiin käyttäen koveria pintoja. Keulaa korostaa myös ajovalojen uusi tunnistettava kolmiomuoto.
  • Kaartuvien ikkunoiden muotoilu luo vaikutelman kypärästä –  samaan tapaan kuin CUPRA Tavascan -konseptiautossa. Ratkaisu luo myös vaikutelman ikkunoiden jatkumisesta koko auton ympäri, jolloin katto näyttää ikään kuin kelluvan.
  • Sivulta katsottuna korostuvat urheilulliset mittasuhteet. Ne muodostuvat kiilamaisesta linjasta C-pilarista etuoveen ja jännitteistä kontrastia luovista diagonaalisista veistoksellisista pinnoista. Takaa katsottuna paljastuu CUPRA Formentorista tuttu, mutta uudelleen muotoiltu urheilullinen hartialinja.
  • Takaosan muotoilu on horisontaalisten mittasuhteiden ansiosta ikoninen. Lisäksi suuri spoileri – kuin kumarruksena virtuaalimaailman kilpa-autoille – antaa autolle vaikuttavan skarpin ilmeen, jota alleviivaa kovera pinta spoilerin alapuolella.

UrbanRebelin mitat antavat vihjeitä tulevaisuuden sähköisen kaupunkiauton mitoista, vaikka se onkin naamioitunut kilpa-autoksi. Kokonaispituus on 4 080 mm, leveys 1 795 mm ja korkeus 1 444 mm.

CUPRA UrbanRebel -konseptiauto tuottaa 250 kW jatkuvaa tehoa ja jopa 320 kW:n huipputehon. Auto kiihtyy 0–100 km/h vain 3,2 sekunnissa.

CUPRA UrbanRebel -konseptiautossa yhdistyvät täyssähköisyys, vastuullisuus ja suorituskyky kiehtovaan digitaalisen ajan estetiikkaan. Se tarjoaa näkymän täyssähköisen, vuonna 2025 lanseerattavan, kaupunkiauton muotoiluun.

CUPRA UrbanRebel -konseptiauto esitellään uuden CUPRA City Garagen avajaisissa Münchenin kansainvälisessä IAA-autonäyttelyssä. Julkistusta voi seurata LinkedInissä syyskuun 7. päivä 2021 klo 13.00 alkaen (Suomen aikaa): https://www.linkedin.com/events/6839233674706251776/