SEAT Ateca – Auto 1 400 päivässä

Martorell. 1 400 päivää, enemmän kuin 1 000 luonnosta, 5 000 kiloa savea ja 1 000 litraa maalia. Nämä ovat vain jotain lukuja, jotka kertovat uuden automallin suunnittelusta. Tämä neljän vuoden prosessi alkaa artesaanin käden jäljestä, kynästä ja paperista, ja päättyy valmiiseen autoon tuotantolinjalle. Prosessin aikana tehdään luonnollisen kokoinen saviauto, luodaan uudet värit ja pintamateriaalit sekä määritellään uuden auton sisätilat.

1. Määrittely. Aluksi luodaan uuden auton suuntaviivat ja hyväksytetään ne. Ne muodostavat suunnitelmat, jotka määrittelevät uuden auton DNA:n siten, että koko prosessin ajan noudatetaan näitä suuntaviivoja.
2. Luonnokset. Nyt suunnittelijat voivat aloittaa uuden auton alustavien luonnosten tekemisen. Varhaisimmat versiot heijastavat sitä "miltä me haluaisimme auton näyttävän", kertoo SEATin sisätilojen suunnittelusta vastaava Jaume Sala. Myöhemmässä vaiheessa päädytään uuden auton kuvaan, joka on se "täydellinen kuva". Neljän vuoden aikana tehdään yli 1 000 luonnosta.
3. Kolmiulotteinen mallinnus. Sen jälkeen kun luonnokset on tehty, ne luodaan uudelleen digitaalisesti tietokoneella, jotta voidaan tarkastella auton sisätiloja ja ulkomuotoja tarkemmin. Nämä dokumentit eivät toimi vain uuden auton muotoilututkielmana vaan niitä käytetään myös auton tekniseen tarkasteluun.
4. Savimalli. Luonnollisen kokoinen savimalli painaa neljä tuhatta kiloa, kaksi kertaa niin paljon kuin perinteinen auto. Sen avulla pystytään luomaan tarkka malli auton ulkonäöstä ja sitä pystytään jatkuvasti muokkaamaan. Tämä prosessi sisältää myös päämuotoilijan käsityötä, jonka tehtävänä on tasoittaa ja muokata mallia käsin.
5. Lopullinen malli. Tämä on ehdoton ja viimeinen malli, joka hyväksytetään. Se näyttää täysin todelliselta, vaikka se on edelleen savimalli. Prosessin aikana voidaan käyttää jopa 5 000 kiloa savea ennen kuin lopullinen malli on valmis.
6. Värien luominen. Väri- ja muotoiluosasto on vastuussa uuden auton niin sisä- kuin ulkovärienkin luomisesta. Heidän työ alkaa kaksi vuotta etukäteen, jolloin kerätään uusia ideoita muodin, arkkitehtuurin ja tuotemuotoilun puolelta, kertoo väri- ja muotoiluosastosta vastaava Jordi Font. Prosessin aikana luodaan yli 100 värimallia ja käytetään 1 000 litraa maalia mutta vain 12 värisävyä päätyy uuden auton ulkovärivalikoimaan.
7. Istuimet. Uuden auton istuinten kehittämisessä harkitaan tarkkaan "mukavuus ja ulkonäkö" -tekijät, kertoo Jaume Sala. Väri- ja muotoiluosasto on mukana myös tässä prosessissa; he käyttävät ompelukonetta luodakseen näytekappaleita, jotka yhdistävät parhaiten soveltuvat kankaat ja värit, kertoo Jordi Font.
8. Auton sisätilat. "Kaikki on kuljettaja-lähtöistä", painottaa Sala, joka myös selventää, että esimerkiksi kosketusnäytössä on ensisijaisen tärkeää missä se autossa sijaitsee ja muu on toissijaista. Autojen sisätilojen suunnittelu perustuu ennen kaikkea käytännöllisyyteen. "Kysymme itseltämme mikä olisi paras paikka puhelimelle, silmälaseille tai vesipullolle". Tämän vuoksi suunnittelun täytyy olla "tarpeeseen perustuvaa ja tehokasta", hän päättää.

Uusi automalli syntyy kaikkien näiden samanaikaisten prosessien lopputuotteena. Neljän vuoden intensiivisen työskentelyn jälkeen suunnitteluosastolla on jälleen edessään uusi projekti ja uusi malli.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.