SEAT Ateca – miten auto saa väripalettinsa?

• Auton muoto, koko, tyyli ja asiakaskohderyhmä ovat muutamia niistä tekijöistä, jotka määrittävät auton väripaletin
• Tarvitaan kolme vuotta, 100 eri värimallia ja 1 000 litraa maalia ennen kuin uusi väri lanseerataan markkinoille

Martorell. Pigmentit, alumiini ja mineraalit ovat maaliin tarvittavat perusaineet. Näitä yhdistämällä voidaan tuottaa lukemattomia eri vaihtoehtoja mutta loppujen lopuksi vain 12 värisävyä päätyy auton väripalettiin.

Kaikki on huolella suunniteltua. Ennen kuin työskentely uuden automallin kanssa alkaa, suunnittelutiimille kerrotaan mitä keskeisiä ominaisuuksia auton tulee sisältää. Tämä sisältää värit. Esimerkiksi auton muoto ja koko ratkaisee: "Pienet autot voidaan maalata kirkkaammilla väreillä ja mattaväreillä. Isommat autot maalataan useimmiten tummemmilla väreillä ja metalliväreillä", kertoo SEATin väri- ja muotoiluosastosta vastaava Jordi Font.

Toisena esimerkkinä voidaan mainita uuden mallin asiakaskohderyhmä. "Värit, jotka ovat kirkkaita ja uskaliaita sopivat paremmin nuoremmille, ja vanhemmat henkilöt puolestaan pitävät enemmän hienostuneemmista väreistä". Niin ikään auton haluttu tyyli vaikuttaa asiaan. "Urheilullisessa autossa ei käytetä samaa värivalikoimaa kuin esimerkiksi SUVissa, koska se vaatii enemmän maanläheisiä ja luontoon viittaavia värisävyjä".

Eri maiden ilmasto ja kulttuuri esittävät isoa roolia, silloin kun päätetään, mitkä värit ovat sopivia eri markkinoille. Tästä huolimatta, kolme sävyä, joilla ei voi koskaan epäonnistua, ovat valkoinen, musta ja harmaa. Useissa tutkimuksissa on todettu, että nämä ovat Euroopan kolme suosituinta väriä.

Näiden tekijöiden lisäksi värin valinta on myös "tietoista arvausta", jota tukevat useat tutkimukset ja perusteelliset analyysit, Font selventää. Väri- ja muotoiluosaston on tehtävä ennusteet kolme vuotta etukäteen, ja saadakseen apua omaan työhönsä, he tutkivat muodin ja arkkitehtuurin väritrendejä. Maalilaboratoriosta muodostuu kemian ja luovuuden symbioosi, sillä tarvitaan 100 eri värimallia ja 1000 litraa maalia ennen kuin uusi väri voidaan lanseerata markkinoille. Tarvitaan siis paljon työtä, jotta tästä ennustuksesta tulee menestys, koska väri on yksi tärkeimmistä elementeistä asiakkaiden ostopäätösprosessissa.

Kaikista värivalinnoista yhdellä on erityinen merkitys – väri, joka edustaa "tarkoituksen julistusta", kertoo Font. SEAT Atecan metallinoranssi väri – Samoa Orange – valittiin tätä tarkoitusta varten. Inspiraatio väriin tulee brändin kotikaupungista: "Barcelona on ihanteellinen kaupunki katsoa ja ihailla auringon nousua, koska se sijaitsee meren rannalla. Oranssin sävy horisontissa on maaginen hetki, ja tuon hetken me halusimme ikuistaa".

Väri on oleellinen, silloin kun halutaan tuoda autoon "tunnetta", koska se määrittää sen, "millainen kuljettaja haluaa olla ja miten tulla nähdyksi". Jordi Font korostaa, että "on olemassa yhtä monta väriä kuin on yksilöllistä tyyliäkin" ja hän päättää haastattelun sanoihin: "loppujen lopuksi, värit ovat elämistä ja kokemista varten".

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.