SEAT Ateca 2020: menestystarina jatkuu

Report this content
  • Uudistunut SEAT Ateca 2020 – kompaktin kokoluokan SUV:n uusi tunteita herättävä muotokieli ja uudistettu sisustus
  • SEAT Connect tekee SEAT Atecasta täysin verkottuneen. Laajat online-pohjaiset palvelut ja toiminnot käytössä – auton tietoihin pääsee käsiksi myös etänä
  • Kehittyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät nostavat uuden SEAT Atecan turvallisuuden täysin uudelle tasolle
  • Uusi Xperience-varustelutaso korostaa SUV:n rouheaa maastoautoluonnetta
  • Uudistetun SEAT Atecan edistykselliset polttomoottorivaihtoehdot – bensiini (TSI) ja diesel (TDI) – auttavat päästöjen vähentämisessä, nautinnollisesta ajodynamiikasta tinkimättä

SEAT uusii menestyksekkään Ateca-mallinsa. Kompaktin SUV:n ominaisuudet ovat yhä tallella, mutta malliin on tullut paljon uutta: raikas ja tunteita herättävä ilme ja sisustus, täydellinen liitettävyys, edistyneet turvallisuusominaisuudet sekä entistäkin parempi mukavuus ja taloudellisuus.

Ensimmäinen SEAT Ateca toi kompaktien SUV-mallien valikoimaan täysin uuden ulottuvuuden: se sopi täydellisesti osaksi kaupunkielämää tarjoten tilavan, käytännöllisen ja monipuolisen SUV:n ominaisuudet ainutlaatuisen tyylikkäässä paketissa. Alkuperäisen Atecan luonne, tunteita herättävä muotoilu ja dynaaminen persoonallisuus näkyvät myös uudistetussa versiossa.

”Atecaa on myyty jo yli 300 000 kappaletta vuonna 2016 tapahtuneen ensiesittelyn jälkeen ja se on yksi SEATin menestyksekkäimmistä malleista. Uudistunut SEAT Ateca 2020 on kehityskulun seuraava askel ja sen tavoitteena on jatkaa menestystä vahvistamalla asemaamme yhdessä tärkeimmistä markkinasegmenteistä”, kertoi SEATin toimitusjohtaja Carsten Isensee

SEAT Ateca on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, ja se valmistetaan Tšekin Kvasinyssa. Ateca tuo uutta potkua SEATin SUV-mallistoon, joka on olennaisen tärkeä ajoneuvosegmentti SEATin menestystarinassa.

Avainominaisuudet:

Raikkaita uudistuksia
Uudistunut SEAT Ateca 2020 tuo automuotoilun viimeisimmät kehitysaskeleet kompaktiin SUV-luokkaan. Määrätietoinen, SEATin muotokielelle tyypillinen ilme ja uudistettu sisustus tuovat esille auton entistä vahvemman luonteen. Ulospäin näkyy selkeästi myös uusin valoteknologia: vakiovarusteisiin kuuluvat täys-led-ajovalot ja led-takavalot sekä dynaamiset vilkut.

Täysin liitetty –  kiinni digitaalisessa elämässä
Uudistettu SEAT Ateca tarjoaa täydelliset yhteydet sekä autolla liikuttaessa (online-pohjaiset toiminnot ja -palvelut; langaton Android Auto- ja Apple CarPlay -yhteys Full Link -järjestelmällä) että yhteyden autoon sen ulkopuolelta SEAT Connect -sovelluksella. Hola Hola -komennolla käynnistyvä ääniohjaus mahdollistaa 9,2-tuumaisella näytöllä varustetun infotaiment-järjestelmän käyttämisen luonnollisella puhekielellä.

Ytimessä turvallisuus ja mukavuus
Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin, hätätilanneavustin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin – SEAT Atecassa on edistyksellisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka tarjoavat optimaalista apua kaikissa ajo-olosuhteissa. Nämä ominaisuudet tekevät uudesta Atecasta yhden segmenttinsä turvallisimmista ja käytännöllisimmistä autoista. Lisämukavuutta tuovat uudet mukavuusvarusteet, kuten lämmitetty ohjauspyörä, Climacoat (joka kelin tuulilasi näkymättömällä pinnoitteella) sekä perävaunun peruutusavustin.

Eri elämäntyyleihin sopivat tyylipaketit
Uudistunut SEAT Ateca saa raikkaita tyylivaihtoehtoja, kun Reference-, Style- ja FR-varustelutasojen rinnalle esitellään uusi, rouhean maastoautomaista luonnetta korostava Xperience-varustelutaso.

Optimoidut voimansiirrot kaikkiin tarpeisiin
Uudistetun SEAT Atecan uudet, optimoidut voimalinjat merkitsevät edeltäjiin verrattuna vähäisempiä päästöjä. Saatavana on sekä bensiini- (TSI) että dieselvaihtoehdot (TDI).

Palkittu menestystarina
SEAT Ateca jatkaa menestystään kilpailluilla markkinoilla: vuonna 2019 tehtiin kaikkien aikojen ennätys ja myytiin lähes 100 000 Atecaa. Vuoden 2016 markkinoille tulonsa jälkeen SEAT Atecaa on myyty yli 300 000.

Menestys kompaktinkokoisten SUV-mallien segmentissä jatkuu

”Ateca merkitsi SEATin menestyksekästä debyyttiä SUV-segmentissä ja siitä on tullut brändin pitkän tähtäimen strategian kulmakivi yhdessä muiden tukipilarien, Ibizan ja Leonin, kanssa. SUV-segmenttiin kuuluvien autojen myynnillä oli erittäin positiivinen vaikutus yhtiön tulokseen vuonna 2019. SEATin viime vuonna myymistä autoista 44 % oli Ateca-, Arona- ja Tarraco-malleja. Uuden Atecan myötä uskomme olevamme hyvässä asemassa säilyttämään positiiviset tulokset tässä segmentissä”, kertoo SEATin myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Wayne Griffiths.

Kaikki SEATit sisältävät samat perusominaisuudet tarjoten dynaamisuutta, vertaansa vailla olevaa estetiikkaa, mukavuutta, turvallisuutta ja liitettävyyttä. SEAT Ateca on jo osoittautunut markkinoiden avainpelaajaksi, jonka myynti on kasvanut vuoden 2016 ensiesittelyn jälkeen joka vuosi. Tähän päivään mennessä on myyty jo yli 300 000 Atecaa ja pelkästään vuonna 2019 tuotantolinjalta rullasi lähes 100 000 autoa.

Uudistuksen myötä kompakti SUV-malli saa uusia ulottuvuuksia, jotka vahvistavat sen markkina-asemaa ja tekevät siitä entistäkin kilpailukykyisemmän vaihtoehdon.

Uudistuneessa muotoilussa näkyy SEATin uusi muotokieli. Uudistettu ilme luo autolle lisää uskottavuutta ja luonnetta, lisäten samalla uuden säväyksen monipuolisuutta sekä kaupunkiliikenteeseen että maanteille.

Liitettävyyden jatkuvasti kasvavaan merkitykseen on myös kiinnitetty huomiota: uudistunut SEAT Ateca tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden ottaa digitaalinen elämänsä mukaan autoon ja pitää se mukana myös silloin, kun he eivät itse ole autossa. Kompaktin SUV:n yhteydet muodostaa viimeisin infotainment-teknologia: Full Link-järjestelmän avulla muodostettava langaton Android Auto ja Apple CarPlay -yhteys. Ajokokemusta laajennetaan autossa käytettävillä online-toiminnoilla ja palveluilla.

SEAT Atecassa ovat mukana edistyksellisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, kuten ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, törmäyksenestoavustin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin. Näiden teknologioiden ansiosta kompakti SUV on entistäkin turvallisempi ja mukavampi ajotilanteesta riippumatta.

Viimeisimpänä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä, tarjolla on valikoima uusia ja edistyksellisiä vähäpäästöisempiä TSI-bensiinimoottoreita ja TDI-dieselmoottoreita, joiden tehot vaihtelevat 81–140 kW:n (110–190 hv) välillä.

Mukautettu moderniin maailmaan, rouheutta ja tunteikkuutta yhdistäen

”Uudistetun SEAT Atecan päivitetty ilme on sopusoinnussa markkinoiden tarpeiden kanssa. Se yhdistää SEATin uuden muotokielen rouheaan luonteeseen – vähentämättä sen tunteikasta persoonallisuutta. Tarjolla uusia värejä ja verhoilukankaita, jotka tuovat lisää laadun tuntua”, kertoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Ulkoasu

SEAT Atecan muotoilussa yhdistyy dynaamisuus ja käytännöllisyys. Kaikessa muotoilussa on tarkasti pyritty kohti itsevarmaa, välittömästi tunnistettavaa ilmettä. Atecan 2020-versiossa yksityiskohtia on edelleen hiottu heijastamaan nykypäivän tarpeita ja yhdistämään tunteita herättävän ulkoasu rouheaan asenteeseen.

Atecan mittasuhteet korostavat sen tuttua, muhkeaa ja leveää muotoa. Etu- ja takapuskureiden muotoilusta johtuen SUV kasvaa hieman pituutta (+18 mm), 4 381 milliin, mutta leveys (1 841 mm) ja korkeus (1 615 mm) säilyvät ennallaan.

Keula saa uuden puskurin ja täys-led-valojen ansiosta uuden, yhtä tunnistettavan mutta SEATin päivitetyn muotokielen mukaisen ilmeen. Profiilin tarkat linjat ja virtaviivaiset muodot välittävät edelleen luottamusta.

Takana muotoilu korostaa kompaktin SUV:n voimakasta hartialinjaa ja piilottaa auton vaikuttavan 510-litraisen tavaratilan. Uusi takapuskuri ja täys-led-takavalot dynaamisilla vilkuilla täydentävät ajoneuvon ilmettä ja tekevät siitä entistäkin houkuttelevamman. Lisäksi Atecan nimi on nyt kohokuvioituna uudella käsinkirjoitustyylillä.

FR-varustelutason Cosmo Grey Matt -väri tuo urheilullisuutta yksityiskohtiin: uuteen etusäleikköön, etu- ja takapuskureihin, sumuvalon säleikköön, peilikoteloihin, sivulistoihin ja mattapinnoitteella kehystettyihin simuloituihin pakoputkiin.

Uusin Xperience-varustelutaso alleviivaa kompaktin SUV-mallin maasto-ominaisuuksia ja lisää ilmeeseen monipuolisuuden, vapauden ja itseluottamuksen tuntua. Tämä varustelutaso tuo mustat yksityiskohdat etu- ja takapuskureihin, sivuille ja pyöränkaariin. Kylkilistat sekä sivu-, etu- ja takalistat on viimeistelty alumiinin värillä.

Uudistunut SEAT Ateca tarjoaa käyttäjän elämäntapaan sopivaa tyyliä ja tunnelmaa riippumatta valitusta varustelutasosta: Reference, Style, urheilullinen FR tai uusi Xperience. Valittavana on lisäksi 14 erilaista 16–19 tuumaista kevytmetallivannevaihtoehtoa sekä 10 ulkovärivaihtoehtoa, mm. uusi Dark Camouflage.

Sisustus

Sisustuksen muotoilu on johdonmukainen jatke SEAT Atecan ulkoiselle ilmeelle. Tyylikkäässä, hienostuneessa ohjaamossa on dynaaminen tunnelma. Heti sisään astuttaessa aistittavissa on laatu, kestävyys ja turvallisuus.

Kuljettajan näkökentässä uutta on 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Auto on nyt kokonaan digitalisoitu parannetun HMI-käyttöliittymän ja diagonaalinäkymän sekä 8,25- tai 9,2-tuumaisen infotainment-järjestelmän ansiosta.

Uudistuneen SEAT Atecan sisustusta ja viimeistelyä on parannettu uusilla ovien koristelistamateriaaleilla sekä paneeleiden koristeompeleilla. Uudet verhoilumateriaalit korostavat vankkatekoista vaikutelmaa. Kuljettaja puolestaan nauttii uudelleen muotoillun ohjauspyörän pinnan tuntumasta, joka lisää yhteyden tunnetta kuljettajan ja auton välillä. Viileinä päivinä ohjauspyörän lämmitys tuo lisämukavuutta.

Lämmitettävä ohjauspyörä ei ole suinkaan ainoa kylmän ilmaston tärkeä parannus. Kompaktissa SUV:ssa on myös näkymättömällä Climacoat-pinnoitteella viimeistelty jokasään tuulilasi. Teknologian ansiosta tuulilasi sulaa vain 2–3 minuutissa ja mikä tärkeintä, pinnoite ei aiheuta heijastuksia, joten kuljettajan näkökenttään ei tule häiriöitä.

Kuljettajan sähköisessä istuimessa on 8-asentoinen säätö muistitoiminnolla (istuimelle ja myös sivupeileille), jolloin täydellinen istuma-asento ohjauspyörän takana on helppo löytää.

Sisustusta korostaa monivärinen tunnelmavalaistus, joka tuo uuden ulottuvuuden sisustukseen. Uutta ovat myös lukuisat sisätilojen yksityiskohdat, kuten mattaviimeistellyt tuuletusaukkojen, vaihdevivun ja infotainment-järjestelmän kehykset.

Entistä digitaalisempi, sopusoinnussa modernin elämän kanssa

Maailma on muuttunut SEAT Atecan ensiesittelyn jälkeen. Olemme jatkuvasti liitettyinä ja luotamme digitaaliseen kokemukseen enemmän kuin koskaan. Haluamme digitaalisen maailman mukanamme autoon, ja siksi uusi Ateca nostaa liitettävyyden aivan uudelle tasolle.

SEATin digitaalisessa ohjaamossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25-tuumainen käyttäjän määriteltävissä oleva mittaristo ja infotainment-järjestelmä. Vakiona on 8,25-tuumainen mediajärjestelmä, jonka äänentoiston voi liittää älypuhelimeen. Suurempi, 9,2-tuumainen Connect-järjestelmä tuo lisäksi navigaattorin sekä luonnollisen ääniohjauksen. Omat laitteet voi liittää auton järjestelmiin ja ladata vaivattomasti helppokäyttöisten, valaistujen USB C -liittimien avulla.

Ääniohjaus on ehkä yksi helpoimmista ja luonnollisimmista tavoista olla vuorovaikutuksessa laitteiden kanssa, etenkin kun monet ovat jo kotona tottuneet ääniohjattaviin elektronisiin avustajiin.

Ääniohjaus ymmärtää puhekieltä, jolloin käyttäjä voi ohjata infotainment-järjestelmää normaalilla puheellaan ja tehdä korjauksia sekä viitata jo aiempiin komentoihinsa. Kun on tarve löytää navigointiohjeita tai etsiä musiikkia, se on todella nopeaa ja helppoa: järjestelmä tarvitsee vain herätyskomennon ”Hola Hola”, jolloin se  on toimintavalmis.

Full Link -järjestelmän avulla käyttäjät saavat yhdistettyä digitaalisen elämänsä autoon laitteesta riippumatta: sekä Android Auto- että Apple CarPlay ovat käytössä langattomasti Bluetoothin tai WLAN:in kautta.

Full Link -järjestelmä on portti, jonka avulla käyttäjät voivat kytkeä mobiililaitteensa auton infotainment-järjestelmään ja siten tuoda digitaalisen ekosysteeminsä mukaan ajoneuvoon. Käyttäjä voi halutessaan tuoda ajoneuvoon esimerkiksi yhteystietoja ja ajomatkalle sopivaa musiikkia. Kaikki tämä on käytettävissä hallitusti, intuitiivisesti ja turvallisesti infotainment-järjestelmällä tai ohjauspyörään integroitujen hallintalaitteiden kautta – siten, että se häiritsee kuljettajan ajamiseen keskittymistä mahdollisimman vähän.

SEAT Connect -palveluissa on sisäänrakennettu eSIM-kortti, jonka ansiosta yhteys digitaalisen maailmaan säilyy koko ajan ja se tarjoaa tulevaisuudessa kuljettajalle uusimmat, jatkuvasti päivitetyt infotainment-sovellukset. Tämä tarkoittaa sitä, että auton omat sekä online-palvelut laajentuvat koko ajoneuvon elinkaaren ajan digitaalisen ekosysteemin laajentuessa. SEAT Connect -palvelu on ensimmäisen vuoden ajan maksuton auton varustelutasosta riippumatta.

Sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden pykälän. Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennettu eSIM tarjoaa mahdollisuuden soittaa SEAT-palveluihin ”private call” -painikkeella. Tällöin avustinpalvelu tarjoaa kuljettajalle yhteyden SEAT-palveluihin omalla kielellä riippumatta siitä, missä päin maailmaa he ovat liikkeellä.

SEAT Connect -palvelut sallivat myös joidenkin infotainment-järjestelmän toimintojen reaaliaikaisten tietojen haun pilvipalveluista sisäänrakennetun eSIMin kautta. Tämä tuo uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointiin, kuten online-liikennetiedot, pysäköintipaikat, huoltoasemien sijainnit ja niiden aukioloajat sekä päivän hinnat.

SEAT Connect -sovellus avaa etäpalveluillaan täysin uuden mahdollisuuksien maailman. Sovellus voidaan ladata älypuhelimeen, joka sitten toimii kaukosäätimenä monissa toiminnoissa, mikä auttaa maksimoimaan ajokokemuksen kokonaisuutena myös auton ulkopuolelta.

Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Yksi markkinoiden turvallisimmista ja älykkäimmistä kompakteista SUV-malleista

”Uudistunut SEAT Ateca ei vain säilytä tuttuja vahvuuksiaan, kuten kestotesteissä todistettua erinomaista luotettavuutta, vaan se tuo aivan uuden ulottuvuuden turvallisuuteen ja mukavuuteen. Atecassa on koko joukko integroituja järjestelmiä, jotka tekevät tästä kompaktista SUVista yhden markkinoiden turvallisimmista ja edistyksellisimmistä. Valvottu automatisoitu ajaminen kuljettajan apuna esimerkiksi pysäköintipaikasta poistuttaessa tuo uutta mielenrauhaa sekä kuljettajalle että jalankulkijoille”, kertoo SEATin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Axel Andorff.

Uudistunut SEAT Ateca on kiistatta yksi segmenttinsä turvallisimmista ajoneuvoista tarjoten valikoiman uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS), joita vain harva kilpailija pystyy tarjoamaan. Se on kehitetty havainnoimaan ympäristöään paremmin, ja reagoimaan tielle tuleviin esteisiin ja näiden teknologioiden ansiosta SEAT Ateca voi aistia ympäristöään tarjoten optimoitua suojaa olosuhteista riippumatta.

Järjestelmät, kuten törmäyksenestoavustin, ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, Travel Assist -järjestelmä sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisavustin toimivat yhteistyössä matkustajien ja ajoneuvon suojaamiseksi.

Törmäyksenestoavustin valmistelee ajoneuvoa ja matkustajia tilanteessa, kun törmäyksen mahdollisuus on todennäköinen. Järjestelmät toimivat yhteistyössä: etuistuinten turvavyöt esikiristetään, ikkunat ja kattoluukku suljetaan ja lisäksi hätävilkut aktivoidaan mahdollisen onnettomuuden seurausten lieventämiseksi.

Ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin hyödyntää navigointijärjestelmän GPS-tietoja ja voi mukauttaa ajoneuvon nopeuden mm. mutkat, liikenneympyrät, risteykset, nopeusrajoitukset ja tietyömaat huomioiden. Etukameran ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän avulla se voi säätää nopeutta rajoitusten muuttuessa.

Travel Assist -järjestelmän teknologian käyttöönoton myötä auto mahdollistaa osittain automatisoidun ajamisen. Ohjauspyörän painikkeesta käynnistettävä edistyksellinen järjestelmä hyödyntää vakionopeudensäätimen ja kaistanpitoavustimen tietoja ja pitää auton aktiivisesti kaistan keskellä sekä säätää nopeuden liikennevirran mukaiseksi jopa 210 km/h nopeuteen asti.

Turvallisuuden sekä lainsäädännön vaatimusten täyttämiseksi kuljettajan tulee valvoa jatkuvasti järjestelmää sekä ympäristöään pitämällä ainakin toinen käsi ohjauspyörässä. Jos ajoneuvo havaitsee, että kuljettaja on irrottanut molemmat kätensä ohjauspyörästä yli 15 sekunnin ajaksi, se varoittaa asiasta äänimerkillä sekä visuaalisesti ja painaa tarvittaessa jarrupoljinta. Mikäli kuljettaja ei reagoi varoituksiin, järjestelmä voi pysäyttää auton.

Uusi järjestelmä SEAT Atecassa on Exit Assist: pysäköintipaikalta poistuttaessa ajoneuvo varoittaa äänimerkillä ja visuaalisesti, jos ajon jatkuessa on riski törmätä muihin ajoneuvoihin tien puolella –  tai pyöräilijöihin tai jalankulkijoihin pientareen puolella. Tarpeen vaatiessa auto jarruttaa automaattisesti.

SEAT Atecassa on myös Side Assist -kaistanvaihtoavustin, joka pystyy tunnistamaan autot jopa 70 metrin päästä ja varoittaa niistä peilin led-merkkivalolla.

Atecassa on myös Trailer Assist -teknologia, joka avustaa kuljettajaa perävaunun kanssa peruutettaessa ja pysäköitäessä. Peruutuskamerakuvan avulla autoa ja perävaunua on helpompi ohjata haluttuun paikkaan.

Järjestelmä on helppokäyttöinen: kuljettajan tulee vain valita peruutusvaihde, painaa pysäköintitutkapainiketta ja kääntää peilien säätökytkimellä suuntaan, johon halutaan ohjata. Tämän jälkeen kuljettajan tarvitsee ainoastaan painaa kaasua sekä jarrua ja vaihtaa vaihteita – järjestelmä hoitaa loput.

Päivitetyn SEAT Atecan kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät lisää ainoastaan turvallisuutta, vaan ne tekevät kompaktista SUV:ista mukavamman sekä miellyttävämmän ajaa. Valittavien ajoprofiilien – Eco, Normal, Sport ja Individual, sekä 4Drive-versiossa myös Offroad ja Snow – ansiosta ajoneuvon ajamista ja käsittelyä voidaan mukauttaa olosuhteista ja kuljettajan toiveista riippuen, mikä tekee ajamisesta entistäkin mukavampaa.

Taloudellisuuden maksimoivat bensiini- ja dieselmoottorit

Atecan voimalinjat lisäävät taloudellisuutta riippumatta siitä, valitseeko asiakas bensiinin (TSI) vai dieselin (TDI). Molemmat moottorit on suunniteltu tuottamaan huippusuorituskykyä ja ajettavuutta, samalla päästöjä vähentäen ja tarjoten asiakkaalle oikean auto- ja moottoriyhdistelmän juuri heidän tarpeidensa mukaisesti.

Bensiini

Saatavana on neljä bensiinimoottorivaihtoehtoa: kolmesylinterinen 1,0 litran moottori tuottaa 81 kW (110 hv) tehoa ja siinä on manuaalivaihteisto. Siinä on myös muuttuvageometrinen turboahdin ja Miller-työkierto tehokkuuden ja suorituskyvyn maksimoimiseksi, mikä nostaa tämän kokoluokan moottorin aivan uudelle tasolle.

Miller-työkierto parantaa taloudellisuutta jopa 10 prosenttia. Se optimoi venttiilien toiminnan, jolloin sulkemalla imuventtiili aiemmin ja lisäämällä ahtopainetta voidaan ilma-polttoaineseosta hallita tarkemmin.

Toinen vaihtoehto on suurempi, 110 kW (150 hv) nelisylinterinen 1,5-litrainen moottori, joka on saatavana sekä manuaalivaihteistolla että kaksoiskytkimellä varustetulla DSG-automaattivaihteistolla. Moottorissa on sylintereiden lepuutustoiminto (ACM), joka vähentää polttoaineenkulutusta ja maksimoi taloudellisuuden käyttämällä tietyissä tilanteessa vain kahta sylinteriä.

Tehokkain vaihtoehto on 140 kW (190 hv) 2,0-litrainen moottori DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.

Diesel

Dieselteknologia on Atecan voimalinjavalikoimassa edelleen avainasemassa. Uuden Atecan myötä tarjonta on mukautettu tuomaan parempaa tasapainoa dynaamisuuden ja taloudellisuuden välillä.

Aiemman malliston 1,6 litran 85 kW (115 hv) TDI-moottorit on korvattu 2,0 litran TDI-moottoreilla: paremman suorituskyvyn – enemmän vääntöä ja tehoa laajemmalla kierrosnopeusalueella – lisäksi 2,0 TDI -moottori mahdollistaa merkittävän päästöjen vähentämisen.

Mallistoon kuuluu nyt 2,0-litrainen 85 kW (115 hv) moottori kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla.

Tehokkaammassa 110 kW:n (150 hv) versiossa on joko manuaalivaihteisto tai DSG-automaattivaihteisto. Atecan 110 kW (150 hv) moottori on saatavana myös 4Drive-nelivedolla, jolloin auto on aina varustettu DSG-automaattivaihteistolla.

Kaikissa TDI-moottoreissa on uusi SCR-katalysaattori, joka vähentää merkittävästi typen oksidipäästöjä AdBlue-kaksoisruiskutuksen ansiosta verrattuna aiempien sukupolvien dieselmoottoreihin. Uudet dieselit täyttävät tiukat Euro 6AP -päästövaatimukset.

Voimalinjavaihtoehtojen yhteenveto:

4 bensiinivaihtoehtoa :

• 1,0 TSI 81 kW (110 hv), manuaalivaihteisto
  • 1,5 TSI 110 kW (150 hv), manuaalivaihteisto
  • 1,5 TSI 110 kW (150 hv), DSG-automaattivaihteisto
  • 2,0 TSI 140 kW (190 hv), DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-neliveto

4 dieselvaihtoehtoa :

• 2,0 TDI 85 kW (115 hv), manuaalivaihteisto
  • 2,0 TDI 110 kW (150 hv), manuaalivaihteisto
  • 2,0 TDI 110 kW (150 hv), DSG-automaattivaihteisto
  • 2,0 TDI 110 kW (150 hv), DSG-automaattivaihteisto ja 4Drive-neliveto

Uudet SEAT Atecat saapuvat Suomen SEAT-jälleenmyyjille syksyllä 2020.

Suomen hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.