SEAT Atecalle viisi tähteä Euro NCAP -testissä

Uusi SEAT Ateca on saavuttanut korkeimman arvosanan Euro NCAP -kolariturvallisuustestissä. Espanjalaisen merkin ensimmäinen SUV-malli todisti tarjoavansa korkean tason turvallisuutta saavuttaessaan viisi tähteä. Uusi Ateca saavutti erinomaisen luokittelun jokaisessa Euro NCAP -testin kategoriassa. Erityisesti korostettiin aikuis- ja lapsiturvallisuutta kuten myös jalankulkijan suojaa ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

SEAT Ateca on ensimmäinen SEATin neljästä uudesta automallista, joka rullaa ulos tuotantolinjalta seuraavan 18 kuukauden aikana. Vuonna 2017 SEAT kasvattaa mallistoa SUV-crossoverilla. SEAT Atecan arvostusta turvallisuustestissä nostaa se, että viisi tähteä saavutettiin vuonna, jolloin Euro NCAP:iin lisättiin useita uusia testejä sekä korkeammat standardit testien läpäisylle. Testeissä käytettiin uusia, erikokoisia ja tyyppisiä nukkeja, jotta matkustajaturvallisuustaso pystytään vahvistamaan. Testimenetelmien määrää ja ankaruutta on myös lisätty.

Uuden SEAT Atecan menestys testeissä perustuu turvallisuusjärjestelmiin, jotka ovat autossa vakiovarusteena, ja jotka todettiin erittäin tehokkaiksi. Uusi SEAT Ateca, joka on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, sisältää Front Assist -hätäjarrutusjärjestelmän, jossa on myös jalankulkijatunnistus, ja jota Euro NCAP -testeissä on testattu vuodesta 2016 alkaen. Tämän lisäksi Atecaan on saatavilla myös Lane Assist -kaistanpitoavustin.

SEATin uudessa SUV:ssa, joka muodostaa merkin kolmannen tukipilarin yhdessä Ibizan ja Leonin kanssa, on vakiona seitsemän turvatyynyä, sisältäen kuljettajan puoleisen polviturvatyynyn, kuten myös etu- ja takaistuinten automaattisesti kiristyvät, matkustajan kokoon mukautuvat turvavyöt. Uusi SEAT Ateca sisältää myös muita erinomaisia turvajärjestelmiä, kuten Isofix ja Top Tether -lastenistuinkiinnikkeet takapenkillä, sekä katvealueen varoitusjärjestelmän, joka varoittaa kuolleessa kulmassa olevasta ajoneuvosta ja peruutettaessa risteävästä liikenteestä. Tämän lisäksi Atecaan on saatavilla ympäristöntarkkailujärjestelmä 360°-kameralla, väsymyksentunnistin ja visuaalinen takaturvavöiden kiinnittämättömyysvaroitin.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.