SEAT Auto 2018 -tapahtumassa Messukeskuksessa 9.–11.11.2018

Auto 2018 -tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa marraskuun toisena viikonloppuna 9.–11.11.2018. SEAT on mukana näytteilleasettajana ja SEAT-osaston päätähtenä loistaa SEAT Tarraco ja CUPRA-osaston päätähtenä uusi CUPRA Ateca.

SEATin ja CUPRAn osastonumero on 6a50 ja osastolla ovat nähtävissä seuraavat mallit:
SEAT Tarraco
2,0 TDI (190 hv) 4Drive DSG-automaatti (5-paikkainen)
SEAT Tarraco 2,0 TDI (190 hv) 4Drive DSG-automaatti (7-paikkainen)
SEAT Arona 1,0 EcoTSI (115 hv) Xcellence DSG-automaatti
SEAT Ibiza 1,0 TGI Xcellence manuaalivaihteisto
SEAT Leon ST 1,4 TGI (110 hv) Style Business DSG-automaatti

CUPRA Ateca 2,0 TSI (300 hv) 4Drive DSG-automaatti

Auto 2018 -tapahtumassa on myös mahdollista koeajaa autoja. SEATin koeajettavat autot ovat:

SEAT Ibiza 1,0 EcoTSI (115 hv) FR DSG-automaatti
SEAT Leon 1,4 TGI (110 hv) Style Business DSG-automaatti
SEAT Leon ST CUPRA 2,0 TSI (300 hv) 4Drive DSG-automaatti (Carbon Edition)
SEAT Arona 1,5 TSI EVO FR manuaalivaihteisto
SEAT Ateca 2,0 TDI (190 hv) FR Business 4Drive DSG-automaatti
SEAT Ateca 1,6 TDI (115 hv) Style Business DSG-automaatti

SEAT Tarraco – suuri on kaunista

Uusi SEAT Tarraco saapuu Suomeen. Espanjan Martorellissa suunniteltu ja kehitetty, Saksan Wolfsburgissa valmistettu SEAT Tarraco on SEATin kolmas SUV-malli ja sen design antaa viitteitä SEATin tulevasta muotokielestä. Uusi SEAT Tarraco on suunniteltu asiakkaille, jotka tarvitsevat viisi- tai seitsenpaikkaisen auton hyödyt ja käytännöllisen korkeamman ajoasennon, mutta ovat tietoisia estetiikasta ja arvostavat Tarracon itseluottamuksen ja eleganssin tasapainoa. Tarracon käytännöllisyys ja hyvä ajettavuus perustuvat Volkswagen Groupin uusimpaan teknologiaan ja MQB-A -alustan pitkän akselivälin rakenne sopii hyvin suuren kokoluokan SUV:iin. Ulkomitoiltaan 4 735 mm pitkä ja 1 658 mm korkea Tarraco on vaikuttavan kokoinen sekä sisältä että ulkoa, mutta sen design viestii silti kepeydestä ja ketteryydestä sekä varmuudesta ja tilan tunnusta. Tavaratilaa uudessa Tarracossa on jopa 700–1775 litraa (7-paikkainen versio) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen versio).

SEAT Tarracon mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa täydellisen tasapainon urheilullisen ajamisen ja mukavamman pitkän matka-ajon välillä. Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen, mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin. Ajomukavuutta täydentävät suorituskyky, taloudellisuus ja luotettavat voimansiirtovaihtoehdot. Kaikissa moottoreissa on suoraruiskutus, turboahdin ja Start&Stop-järjestelmä.

Saataville tulee kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 1,5 litran ja 150 hevosvoiman TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0 litran 190 hevosvoimainen moottori seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Myös dieselmoottoreissa on kaksi vaihtoehtoa: molemmat ovat 2,0 litran TDI-moottoreita, joiden tehot ovat 150 ja 190 hevosvoimaa. 150 hevosvoiman moottori on varustettu joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla ja etuvedolla tai seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Tehokkaampi moottori on saatavana ainoastaan seitsenvaihteisella DSG-vaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Tulevaisuudessa SEAT Tarracoon on saatavilla myös vaihtoehtoisia voimalinjoja.

CUPRA Ateca – uusi aikakausi

CUPRA Ateca on segmentissään ainutlaatuinen malli: 300 hevosvoimaa, 4Drive-nelivetojärjestelmä ja uusi seitsemänvaihteinen DSG-automaattivaihteisto. Se on paras esimerkki urheilullisuuden, ajomukavuuden ja helppokäyttöisyyden yhdistelmästä jokapäiväisessä käytössä.

Uuden CUPRA Atecan 2,0 TSI -moottori tuottaa 300 hevosvoimaa (221 kW). Se on yksi markkinoiden teknologisesti edistyksellisemmistä, viimeisimmät päästömääräykset täyttävällä, hiukkassuodattimella varustetuista moottoreista. Moottori on varustettu uudella seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla, joka tarjoaa urheilullisemman ajotuntuman vaihtamalla vaihteita nopeammin, pehmeämmin ja tarkemmin. Vaihteisto on kehitetty yhdistämään erinomainen suorituskyky alhaiseen kulutukseen ja päästöihin.

CUPRA Atecan 4Drive-nelivetojärjestelmä on yksi maailman turvallisimmista ja kehittyneimmistä integroiduista nelivetojärjestelmistä. 4Drive-nelivetojärjestelmä analysoi olosuhteita reaaliajassa huomioiden auton nopeuden, jokaisen pyörän pyörimisnopeuden, ohjauspyörän asennon sekä ajotyylin ja -tilan, tuottaen joka hetkellä juuri tarvittavan voiman kullekin pyörälle. 4Drive-nelivetojärjestelmä on optimoitu toimimaan kaikissa ajotiloissa: Normal, Sport, Individual, Snow, Off-Road ja tietysti CUPRA. Kun CUPRA-ajotila on valittuna, moottori reagoi välittömästi hienostuneella äänellä ja mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa urheilullisemman ajokokemuksen.

SUV-mallit ovat tällä hetkellä muodissa ja niiden suosio kasvaa, mutta CUPRA Atecan veroisia malleja ei markkinoilla juuri ole.

Auto 2018 -tapahtuman koeajot

Koeajot kestävät 20 minuuttia ja ne ajetaan aina sovittua reittiä pitkin. Koeajon voi varata etukäteen verkossa tai tapahtuman sisäänkäynneillä. SEATilla etukäteisvarauksen voi tehdä klo 10.25–11.45 välisenä aikana tarjolla olevista koeajoajoista. Koeajon voi varata myös paikanpäällä SEATin osastolta. Autoja voi koeajaa perjantaina klo 10:25–19:20 sekä lauantaina ja sunnuntaina klo 10:25–17:20 välisenä aikana.

Koeajot vaativat aina rekisteröitymisen, ja sen voi tehdä joko etukäteen tai paikanpäällä SEAT-osastolla. Ohessa rekisteröitymislinkki: https://koeajot.slsystems.fi/. Jokainen rekisteröitynyt saa oman koeajajanumeron. Mikäli varaus tehdään etukäteen, valitaan varausjärjestelmästä sopiva koeajoaika ja SEAT-malli. Tapahtumaan tulee ottaa mukaan koeajajanumero, ajokortti ja vahvistus ennakkovarauksesta. Koeajoaikoja voi varata viisi per päivä. Onnettomuuden sattuessa koeajajan omavastuu on 500 euroa.

Koeajopisteellä, halli 7, tulee olla viimeistään 10 minuuttia ennen koeajon alkua. Varauksen aika on se, jolloin koeajo alkaa ja startataan. Mukaan koeajolle tulee aina SEATin edustaja, jolta saa tietoa auton ominaisuuksista.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.