SEAT CUPRA – 20 vuotta urheilullisuutta ja suorityskykyä

Report this content

SEAT CUPRAn historia alkoi 20 vuotta sitten SEAT Ibiza Kit Carin voitettua rallin maailmanmestaruuden 2-litraisten luokassa. Intohimo autourheiluun synnytti CUPRA-konseptin, johon nimikin vahvasti viittaa: cup ja racing, CUPRA.

"SEAT CUPRAsta on tullut synonyymi merkin urheilulliselle olemukselle, mikä on olennainen osa myös yrityksemme identiteettiä. CUPRA on asiakkaalle lupaus verrattomasta suorituskyvystä. SEAT on pysynyt tälle konseptille uskollisena 20 vuotta ja aikoo sitoutua siihen myös tulevaisuudessa." toteaa SEATin pääjohtaja Luca de Meo.

SEAT CUPRA -mallisto edustaa merkin urheilullista ja suorituskykyistä luonnetta sekä houkuttelevaa designia. Uusimpina CUPRA-perheenjäseninä on lanseerattu 290-hevosvoimainen SEAT Leon CUPRA sekä juuri Suomeenkin saapunut SEAT Ibiza CUPRA 1,8 TSI 192 hv.

Ensimmäinen SEAT CUPRA -sukupolvi näki päivänvalon vuonna 1996. Edellisen vuoden lupaavasta A-ryhmän 1,8-litraisesta Ibizasta kehitettiin kilpailukäyttöön Ibiza Kit Car, jossa oli 2,0 litran moottori ja 250 hevosvoimaa. Kilpa-auton suorituskykyä ja teknistä osaamista sarjatuotantomalliin yhdistävä Ibiza CUPRA rullasi ulos tuotantolinjalta vuonna 1996. Uutuus kiihtyi 0-100 km/h 8,3 sekunnissa ja sen huippunopeus oli 216 km/h.

Vuonna 2000 SEAT julkaisi toisen sukupolven Ibiza CUPRAsta, jossa oli 1,8-litrainen 20VT-moottori ja tehoa 156 hv sekä uraauurtava ESC-ajonvakautusjärjestelmä. SEAT Leon liittyi CUPRA-perheeseen samana vuonna 2,8-litraisella V6-moottorilla, joka tuotti ensimmäisen kerran SEATin sarjatuontantoautoon tehoa yli 200 hevosvoimaa.

CUPRA-konseptin historiassa oli tärkeä merkkipaalu myös lokakuussa 2014, kun 280-hevosvoimainen SEAT Leon CUPRA 2,0 TSI Performance Pack, kuljettajanaan Jordi Gené, rikkoi etuvetoisten sarjatuotantoautojen ennätyksen Saksan legendaarisella Nürburgring Nordschleifen radalla ajalla 7:58:44. Vuonna 2015 Gené pisti vieläkin paremmaksi SEAT Leon ST CUPRAlla aikaan 7:58:12.

SEAT CUPRA -mallisto

Ibiza

Ibiza CUPRA 2,0 16V 150 hv (1996 – 2. sukupolvi)

Ibiza CUPRA 1,8 20VT 156 hv (2000 – 2. sukupolvi)