SEAT el-Born – täyssähköinen konseptiauto

/ SEAT el-Born -konseptiauton maailmanensiesittely Volkswagen Group Night -tapahtumassa
/ el-Born on SEATin ensimmäinen täyssähköinen malli, joka perustuu Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen
/ Konseptiauton avulla SEAT korostaa panostustaan kestävään liikkumiseen jatkuvasti muuttuvassa maailmassa
/ Täyssähköautossa yhdistyvät huippuluokan autonomisen ajamisen toiminnot ja liitettävyysteknologiat sekä erinomainen ajokokemus
/ Auton energiatiheä akku voidaan ladata täyteen vain 47 minuutissa ja se tarjoaa jopa 420 kilometrin toimintamatkan

SEAT el-Born esitellään median edustajille 4.3.2019 Volkswagen Group Night -tapahtumassa juuri ennen yleisöesittelyään Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä. SEAT el-Born -konseptiauto on sähköisen vallankumouksen lukuisiin kysymyksiin vastaava uusi pelinavaaja.

Maailma muuttuu ja liikkuminen sen mukana. Aivan kuten polttomoottori muutti koko matkustamisen tapaa 1900-luvun alussa, sähköistyminen siirtää meidät nyt kohti ajoneuvojen seuraavaa sukupolvea. Muutosta vauhdittavat sitoumukset liikenteen hiilidioksidipäästöjen ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Myös SEAT ottaa enemmän vastuuta ja auttaa nopeuttamaan muutosta kohti vähähiilistä tulevaisuutta.

Kaupungeissa asutaan yhä tiiviimmin, mutta ihmiset haluavat edelleen liikkua henkilöautolla. SEAT el-Born -konseptiauto vastaa tähän yhdistämällä keskeiset autoteollisuuden muutokseen vaikuttavat asiat: sähköistymisen, autonomisen ajamisen, yhteiskäytön ja liitettävyyden.

el-Born on SEATin ensimmäinen Volkswagen-konsernin MEB-alustarakenteeseen perustuva täyssähköauto. Konseptiauto on nimetty Barcelonan ikonisen korttelin mukaan, joka inspiroi SEATin suunnittelijoita ja insinöörejä luomaan urheilullisen, kaikkein kehittyneintä sähkötekniikkaa sisältävän auton.

SEAT el-Born on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa ja sitä tullaan valmistamaan Saksassa Zwickaun tehtaalla. SEAT on konsernin toinen brändi, joka esittelee Volkswagenin MEB-alustarakenteeseen perustuvan sähköauton. Tavoitteena on tuoda auto markkinoille vuoden 2020 aikana.

”Liikkuminen kehittyy ja ajamamme autot sen mukana. SEAT on tämän muutoksen etulinjassa: el-Born-konseptiauto edustaa teknologiaa ja muotoilua, jotka auttavat meitä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin”, kertoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo.

Tehokas ja energiatiheä, aivan auton keskelle sijoitettu akku antaa SEAT el-Bornille jopa 420 kilometrin toimintamatkan WLTP-testisyklillä mitattuna ja se kiihtyy 0–100 km/h vain 7,5 sekunnissa. Auto on juuri niin dynaaminen ja käytännöllinen kuin mitä SEATilta odotetaan. Kun tähän lisätään vielä akun vain 47 minuutin latausaika, el-Born todella alkaa muuttamaan ennakkokäsityksiä sähköautosta.

SEAT el-Born on paitsi lupaus käytännöllisestä sähköistymisestä, myös esimerkki muiden teknisen ratkaisujen integroinnista autoon. Autossa on ajamista avustavia autonomisia toimintoja ja järjestelmiä.

Suunniteltu ajamiseen

SEAT el-Born on suunniteltu ajamiseen. Sen sähköinen voimalinja mahdollistaa dynaamiset mittasuhteet, jolloin pyörät voidaan sijoittaa pidemmälle auton kulmiin ja luoda perinteisiä autoja elinvoimaisempi ja energisempi vaikutelma.

Ajoneuvosuunnittelun tulevaisuus ilmenee autossa monella tavalla; keula on voitu muotoilla aerodynamiikan ehdoilla, koska esimerkiksi moottorin jäähdytysilmaa varten ei tarvita perinteistä etusäleikköä. SEATin logo on upotettu koriin ja akkujen tarvitsema jäähdytysilma otetaan keulan alaosasta. Seuraavaksi katse kiinnittyy sulavalinjaisen ilmeen luovaan ja matkustamoon väljyyttä tuovaan, reilusti eteenpäin siirrettyyn A-pilariin. Väljyyttä tuo myös sähköinen voimalinja, joka vaatii perinteisiä polttomoottoriratkaisuja vähemmän tilaa.

”el-Born kääntää emotionaalisen SEAT-muotoilukielen sähköautojen uuteen maailmaan. Suunnittelutiimimme otti tosissaan vastaan haasteen tehdäkseen ensimmäisestä sähköautostamme houkuttelevan. Uskon, että sähköauton ajamisen pitää olla jännittävää ja hauskaa. Meidän täytyy saada asiakkaat rakastumaan sähköautoihin”, sanoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos.

Ilmanvastuksen pienentäminen on ollut suunnittelijoille tärkeä tavoite, mikä näkyy käytännöllisinä, tyylin ja suorituskyvyn yhdistävinä ratkaisuina esimerkiksi auton kyljissä, joissa ilmavirtaus ohjataan aerodynamiikkaa parantavaksi ilmaverhoksi.

Suorituskyvyn maksimointi korostuu myös 20-tuumaisissa vanteissa, joiden turbiinirakenne optimoi ilmavirtauksen sekä aerodynamiikan että jarrujen jäähdyttämisen kannalta. Rakenne muodostaa täydellisen aerodynamiikan, lämmönpoiston ja keveyden yhdistelmän.

Auton perässä tuplaspoileri parantaa SEAT el-Bornin aerodynaamista suorituskykyä ja varmistaa, että ilmavirta pysyy tasaisena ja pyörteet minimoidaan. Samalla se viestii myös ulospäin ajoneuvon dynamiikasta ja suorituskyvystä.

Täyssähköisen voimalinjan ansiosta sisätiloissa voidaan tarjota täysin uudenlainen elämys. Veistoksellisen ohjaamon tunnelma on kevyt ja kelluva, mutta kojelaudan keskelle sijoitettu digitaalinen mittaristo ja 10-tuumainen infotainment- ja liitettävyysnäyttö todistavat samalla tekniikan edistyksellisyyttä. Sisälle astuttaessa keskiöön asettuu kuljettaja, johon kojelaudan kaikki linjat kohdistuvat.

Sisätilojen avaruuden ja väljän mitoituksen ansiosta kaikille matkustajille on tarjolla enemmän tilaa rentoutumiseen. Tilojen käytännöllisyys ja toiminnallisuus on maksimoitu ja myös säilytystilaa on enemmän: hieno esimerkki tästä on se, että etuistuinten välissä on tilaa laukulle.

Suorituskykyistä tehoa

SEAT el-Born on asiakkaiden toiveita ja tosielämän tarpeita vastaavan suorituskyvyn ansiosta todellinen pelinavaaja markkinoilla, erilainen kuin mikään aiempi auto. 150 kW:n (204 hv) maksimiteholla auto voi saavuttaa 100 km/h -nopeuden vain 7,5 sekunnissa, mikä riittää varmasti vaativimmissakin ajotilanteissa.

Mutta sekin on vain toinen puoli tarinasta. Sähköautoja ei arvioida pelkästään niiden suorituskyvyn perusteella, vain myös toimintamatkan ja latausajan perusteella. Näilläkin mittareilla mitattuna el-Born pärjää.

Energiatiheän 62 kWh:n akun ansiosta auton todellinen toimintamatka on jopa 420 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Akku on yhteensopiva jopa 100 kW:n pikalatureiden kanssa, joten sen voi ladata tyhjästä 80 % varaukseen vain 47 minuutissa.

Ajoneuvossa on myös edistyksellinen lämmönhallintajärjestelmä, joka maksimoi toimintamatkan äärimmäisissä ympäristöolosuhteissa. Lämpöpumpusta on erityistä hyötyä pohjoisissa olosuhteissa, joissa lämmitykseen tarvittavaa energiaa säästävä tekniikka merkitsee jopa 60 kilometrin lisäystä todelliseen toimintamatkaan.

Suorituskykyistä teknologiaa

Liikenteen muuttuessa yhtä ruuhkaisemmaksi auton on kyettävä helpottamaan matkustamista. SEAT el-Born tekee juuri tämän: yhdistämällä viimeisimmät autonomisen toiminnallisuudet ja liitettävyyden kehitysaskeleet se lievittää nykypäivän elämän paineita. Autonomisen ajamisen 2. tason järjestelmät eli osittainen automaatio mahdollistaa ohjauksen, kiihdytyksien ja hidastuksien hallitsemisen. Kun tähän lisätään muun ohella älykäs Park Assist -pysäköintiavustin, voidaan todeta, että SEAT el-Born on tulevaisuuden ajamisen kiteyttävä konseptiauto.