/ SEAT esittelee uuden kaupunkiliikenteeseen soveltuvan kulkuneuvon MWC Barcelona -tapahtumassa helmikuussa
/ Segwayn SEAT eXS:n seuraajalla otetaan jättiharppaus kohti uudenlaista kaupunkiliikkumista
/ Telefonican ja 5G Barcelonan kanssa yhdessä kehitetty ”5G Connected Car” vie kohti autonomista ajamista
/ XMOBA ja Metrobolis:Lab esittelevät yhteiskäyttö- ja Bus On Demand -hankkeet

SEAT valmistautuu Barcelonan MWC (Mobile World Congress) -tapahtumaan. MWC Barcelona järjestetään Barcelonassa 25.–28.2.2019.  Tämä globaali viestintäteknologioiden ja liitettävyyspalvelujen kongressi järjestetään jo viidettä vuotta peräkkäin. Esittelijöinä on yli 2 400 maailman johtavaa innovaatio- ja teknologiayritystä. SEAT esittelee tapahtumassa uuden kaupunkiliikkumiseen kehitetyn kulkuneuvon, joka kertoo brändin tulevaisuuden kaupunkiliikkumisen strategiasta.

SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo paljastaa kulkuneuvon lehdistötilaisuudessa maanantaina, helmikuun 25. päivä.

SEAT otti ensimmäiset askeleet kohti uudenlaista kaupunkiliikkumista viime vuoden marraskuussa, kun Segway-henkilökuljetin SEAT eXS:n tuli myyntiin. Kaupunkiliikkumiseen kehitetyt tuotteet ovat jälleen huomattavassa roolissa SEATin näyttelyosastolla.

”Liikkuminen muuttuu ja meidän roolimme valmistajana ja liikkumisvälineiden ja -palveluiden tarjoajana muuttuu sen mukana. Meidän täytyy pystyä johtamaan kehitystä ja tarjoamaan uudenlaisia liikkumisvälineitä, jotka tulevat olemaan avainasemassa tulevaisuuden kaupungeissa. SEAT on vahvasti mukana useissa tämän kaltaisissa projekteissa ja Barcelonan MWC-tapahtuma on täydellinen paikka esitellä niitä”, kertoo Luca de Meo.

”5G Connected Car” -projekti etenee

5G Barcelona -projektin yhteydessä, jonka tarkoituksena on edistää Barcelonan tunnettuutta yhtenä 5G-teknologian mallikaupunkina Euroopassa, SEAT ja Telefonica tulevat lanseeraamaan ”5G Connected Car -pilotin. Hankkeessa testataan auton, ympäröivän infrastruktuurin ja muiden liikenteessä olevien autojen keskinäistä kommunikaatiota, tavoitteenaan autonominen ajaminen.

XMOBA ja Metrobolis:Lab

MWC Barcelona -tapahtumassa ovat paikalla myös XMOBA ja Metrobolis:Lab – kaksi itsenäistä SEAT-yhtiötä, jotka kehittävät älykkäitä ratkaisuja kaupunkiliikenteen parantamiseksi.

SEATin osastolla voi tutustua mm. Bus On Demand -projektiin, joka tähtää julkisen liikenteen tehokkuuden parantamiseen, tarjoamalla palveluita, jotka sopivat kunkin käyttäjän tarpeisiin. Hankkeessa tutkitaan myös autojen yhteiskäytön ja kimppakyytien mahdollisuuksia. Vuoden 2019 aikana molemmat hakkeet etenevät toiseen vaiheeseen ja ne otetaan käyttöön Barcelonan kaupungissa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.