SEAT esitteli Frankfurtin autonäyttelyssä uusia sähköistettyjä malleja

• CUPRA esitteli Tavascan-konseptiauton, merkin ensimmäisen täyssähköauton
  • SEAT Tarracon ladattava hybridi saapuu markkinoille vuoden 2020 lopulla
  • Mii electric täyssähköauto luo perustan sähköiselle liikkumiselle
  • Mattias Ekströmistä uusi CUPRA-lähettiläs

SEAT saapui Frankfurtin autonäyttelyyn uuden sähköisen mallistonsa kanssa. Automerkin kahta aikaisemmin julkistettua täyssähköistä mallia – SEAT Mii electric:iä ja el-Bornia – seurasi CUPRA Tavascanin, täyssähköisen konseptiauton maailmanensi-ilta. Sen seuraan Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä liittyi SEAT Tarracon ladattava hybridimalli FR-varustelutasolla: SEATin ensimmäinen ladattava hybridi ja yhtiön neljäs sähköistetty malli. SEAT tuo markkinoille kaiken kaikkiaan kuusi uutta sähköistettyä mallia vuoteen 2021 mennessä.

CUPRA Tavascan -konseptiauto seuraa CUPRA Formentorin jalanjäljissä. CUPRA Formentor oli ensimmäinen malli, joka suunniteltiin erityisesti CUPRAlle. CUPRA Formentor on ladattava hybridi, jonka lanseeraus on suunniteltu ensi vuodelle. CUPRA Tavascan -konseptiauto on puolestaan CUPRAn ensimmäinen täyssähköauto, joka on suunniteltu MEB-alustarakenteelle.

SEAT saapui Frankfurtiin huippukunnossa. SEAT saavutti historian parhaimman myyntiennätyksen tammi-elokuussa 2019. Yhtiön maailmanlaajuiset toimitukset kasvoivat 7,2 % ja saavuttivat 411 600 toimitettua autoa.

“Frankfurtin kansainvälinen näyttely tulee oikeaan aikaan, saavutimme historian parhaan myyntiennätyksen ja taloudellisen tuloksen. Asemamme antaa meille mahdollisuuden jatkaa valitsemallamme tiellä ja jatkaa investointeja tulevaisuuden liikkumismuotoihin sekä sovelluksiin. Sähköistyminen on avaintekijä, kuten myös erilaiset liikkumismuodot ja sovellusten kehitys, jotka tulevat palvelemaan molempia,” sanoi SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo Frankurtissa pidetyssä lehdistötilaisuudessa.

Kaksi vakuuttavaa uutuutta lavalla

CUPRA Tavascan ja SEAT Tarracon ladattava hybridi edustavat askelta kohti sähköistä mallitarjontaa.

CUPRA Tavascan -konseptiauto yhdistää SUV:n vakauden coupén urheilullisuuteen, lisättynä korkeimmilla hienostuneisuuden standardeilla, eleganssilla ja muotoilulla, joka erottaa merkin muista. SEAT Tarraco tulee saataville ladattavana hybridinä ja FR-varusteluversiona, saavuttaen noin 50 km:n toimintamatkan ja alle 50 g/km CO2-päästöt. Sen 110 kW:n (150 hv) bensiinimoottori ja 85 kW:n (116 hv) sähkömoottori tarjoavat yhteistehoa 245 hv, tehden Tarracosta luokkansa tehokkaimman ladattavan hybridin.

“Tarracon ladattava hybridi edustaa täydellisesti strategiaamme matkalla kohti kestävämpää liikkumista ja samalla se säilyttää dynaamisuuden ja ajamisen hauskuuden, joka on luonteenomaista SEATin malleille  ja erityisesti FR-malleille”, korostaa SEATin tuotekehityksestä vastaava johtaja Axel Andorff.

Tavoite: sähköisen liikkumisen demokratisointi

SEAT ilmoitti Frankfurtin autonäyttelyssä myös uuden SEAT Mii electric:in ennakkomyynnin alkamisesta myöhemmin syyskuussa. Näin SEAT edistää edullisempien täyssähköautojen saatavuutta autolla, joka on ketterä ja täydellinen kaupunkiliikenteeseen.

Mii electric:in myynti alkaa samanaikaisesti 14 maassa, Suomi mukaan lukien (Espanja, Saksa, Italia, Ranska, Iso-Britannia, Itävalta, Belgia, Alankomaat, Sveitsi, Tanska, Norja, Ruotsi ja Puola), syyskuussa 2019 ja markkinoille autot saapuvat vuoden 2020 alussa.

CUPRA-perhe kasvaa

Tulevaisuuden kilpa-autourheilun vahvistamiseksi CUPRA esitteli myös uuden lähettiläänsä, Mattias Ekströmin. Ruotsalainen kilpa-ajaja liittyy CUPRAn tiimiin ja johtaa CUPRAn sähköistä kilpa-autostrategiaa. Tämän lisäksi Ekströmistä tulee CUPRA e-racerin virallinen kuljettaja tulevaisuuden täyssähköisiin kilpa-autokilpailuihin. Ekström tekee yhteistyötä myös täyssähköisten kilpa-automallien kehittämisessä.

“CUPRA Tavascan on vakuuttava konseptiauto, joka näyttää merkin valtavan potentiaalin.  Sen iso koko, urheilullinen muotoilu, hienostuneet sisätilat ja edistyksellistä teknologiaa sisältävä moottori ovat merkittävä mittapaalu CUPRAn historiassa. Moottoriurheilu on CUPRAn DNA:n ydin. Me aloitimme luomisen ensimmäisellä täysin sähköisellä ratakilpa-autolla, CUPRA e-Racerillä. Nyt me voimme luottaa Mattias Ekströmin tietotaitoon ja kokemukseen sekä tämän mallin edelleen kehittämisessä että jatkaaksemme täyssähköisen kilpa-autourheilustrategian johtavana merkkinä”, sanoi CUPRAN toimitusjohtaja Wayne Griffiths.

CUPRA teki uuden ennätyksen tänä vuonna ja myi tammi-elokuussa 17 100 autoa, joka on 71 % enemmän kuin verrattuna samaan aikaan viime vuonna. Tämän lisäksi tänä vuonna on CUPRAlle nimitetty uusi johtoryhmä, palkattu uusia työntekijöitä ja aloitettu uuden pääkonttorin rakennustyöt Martorellissa, aivan SEATin pääkonttorin vieressä. CUPRA ilmoitti myös elokuussa globaalista yhteistyösopimuksesta FC Barcelonan, Barcan, jalkapallojoukkueen kanssa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.