SEAT käynnisti tuotantonsa uudelleen Martorellissa ja testaa kaikki työntekijänsä

Report this content
  • SEAT testaa kaikki 15 000 työntekijäänsä PCR-testillä, jotta he pystyvät palaamaan töihin
  • Testit ovat osoitus vastuullisuudesta ja tulokset käsitellään nimettöminä ja täysin luottamuksellisesti, ja ne tarjoavat myös tietoa tutkimusten avuksi
  • Tuotanto Martorellin tehtaalla alkoi maanantaina 27.4.2020 ja testejä tehdään yli 3 000 viikossa
  • Tuotannossa työskennellään aluksi yhdessä vuorossa ja tulevina viikkoina tuotantovauhtia lisätään vähitellen
  • SEAT valmistaa tehtaallaan myös viranomaisten hyväksymiä kasvosuojaimia

SEAT tekee kaikille 15 000 työntekijälleen PCR-testin, jotta heidän terveys ja turvallisuus voidaan taata ja välttää koronaviruksen leviäminen. Maanantaista 27.4.2020 alkaen Martorellin tehtaan tuotanto on uudelleenkäynnistetty ja tuotantovauhtia nostetaan asteittain. Osana terveys- ja turvallisuustoimenpiteitä kaikille työntekijöille tehdään PCR-testi ennen töihin palaamista. PCR-testi on yksi luotettavimmista testeistä, kun yritetään selvittää onko henkilö sairastunut koronavirukseen.

SEAT on ensimmäinen yritys Espanjassa, joka tekee tällaista testausta. SEATin Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä SEATin komponenttitehtaalla ja varaosakeskuksessa sekä muille kuin tuotannossa työskenteleville työntekijöille tullaan tekemään viikottain yli 3 000 testiä. Testaukset laajenevat myös Volkswagen-konsernin muihin yrityksiin Espanjassa. Testaukset on jo aloitettu SEATin Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä komponenttitehtaalla.

Testit käsittelee erillinen laboratorio, jonka ovat hyväksyneet terveysministeriö ja Katalonian itsehallintoalueen hallitus. Testien analysointi ei vaikuta yleisiin terveydenhuollon toimenpiteisiin ja testien koordinointivastuu on SEATin terveyspalvelukeskuksella. Testit ovat osa laajempaa toimenpideohjelmaa, jolla pyritään takaamaan työntekijöiden terveys ja turvallisuus.

”Nyt kun koronaviruksen vaikein osa alkaa olla jo takanapäin, edessämme on ensimmäinen vaihe kohti normaalimpaan elämää, ottaen huomioon ettemme tee sitä hallitsemattomasti. On edelleen erittäin tärkeää noudattaa tiukkoja terveys- ja turvallisuustoimenpiteitä, jotta töihin palaaminen voidaan tehdä turvallisesti. SEATin päätös investoida PCR-testiohjelmaan auttaa myös terveysviranomaisia ymmärtämään pandemian laajuutta paremmin”, vakuutti SEATin toimitusjohtaja Carsten Isensee.

”Työntekijöiden testaus on helpoin tapa vähentää koronaviruksen leviämistä. Lisäksi epidemiologisesta näkökulmasta katsottuna se on erinomainen mahdollisuus lisätä tutkijoiden ymmärrystä koronaviruksesta, sillä SEATin työntekijät ovat tarpeeksi suuri ja kattava esimerkki yhteiskunnassamme. Testien tulokset, jotka ovat anonyymejä ja luottamuksellisia, ovat tieteellisen tutkimuksen perusta”, korostaa tohtori Bonaventura Clotet.

Asteittainen paluu tuotantoon

SEATin tuotanto käynnistyi uudelleen maanantaina 27.4.2020 Martorellin ja Barcelonan tehtailla sekä komponenttitehtaalla. Tuotannon uudellenkäynnistys tehdään asteittain, jotta kaikki terveys- ja turvallisuustoimenpiteet saadaan tehtyä. Päätös tuotannon aloituksesta edistää myös SEATin työllisyystilanteen aktivointia kuten myös alihankkijoiden työllistymistä, ja samalla voidaan rajoittaa koronaviruspandemian aiheuttamia taloudellisia vaikutuksia. SEAT on ollut yhteydessä tärkeimpiin alihankkijoihinsa, jotta tuotanto saadaan käyntiin koordinoidusti.

Seuraavan kahden viikon aikana tuotannossa työskennellään yhdessä vuorossa jokaisella kolmella tuotantolinjalla. SEATin Martorellin tehtaalla valmistetaan SEAT Ibizaa, SEAT Aronaa, SEAT Leonia ja Audi A1:stä. Tuotantokapasiteetti on nyt noin kolmasosa normaalista kapasiteetista. Kahden ensimmäisen viikon aikana tuotannosta valmistuu noin 325 autoa päivässä. Toukokuun 11. päivä alkaen tuotannossa siirrytään kahteen vuoroon kullakin tuotantolinjalla, jolloin samalla kolmasosakapasiteetilla valmistuu noin 650 autoa päivässä. SEAT arvioi pääsevänsä normaaliin tuotantorytmiin kesäkuusta alkaen, riippuen luonnollisesti koronaviruspandemian kehittymisestä ja sen vaikutuksista kaupalliseen toimintaan.

Uudet terveys- ja turvallisuustoimenpiteet

Työntekijöiden paluu työpaikoille tehdään erityisten terveys- ja turvallisuusohjeiden mukaisesti. SEAT on tehnyt toimintaohjeet, jonka mukaan töihin voidaan palata asteittain. Ohjeiden päätarkoituksena on turvata työntekijöiden terveys koronaviruspandemian aikana. Toimintaohjeet sisältävät mm. tietoa uudelleenorganisoinneista ja ennakoivista terveystoimenpiteistä. Ohjeissa on myös hyvin yksityiskohtaista tietoa työntekijöille, jotka ovat erityisen riskialttiita, ja joidenka ei ole syytä palata töihin tässä alkuvaiheessa.

SEAT on kehittänyt erityisiä terveyden edistämiseen kohdistuvia toimenpiteitä tehtaillaan yhdessä Volkswagen-konsernin muiden yritysten että ammattiyhdistysten edustajien kanssa Espanjassa. PCR-testien lisäksi mm. tuotantolinjoja on muutettu siten, että kahden metrin etäisyys voidaan säilyttää, ja mikäli se ei ole mahdollista, on tehty muita toimenpiteitä, jotta työntekijöiden terveys ja turvallisuus voidaan taata. Lisäksi kaikki työntekijät käyttävät kasvosuojaimia ja käsidesinfiointiaineet ovat käytössä joka työpisteessä. Tuotantolinjat myös puhdistetaan aina ennen ja jälkeen vuoronvaihdon.

Niin kauan kuin nämä työntekijöiden terveyttä suojelevat toimenpiteet ovat käytössä, normaalia tuotantomääriä ei voida saavuttaa. Sen vuoksi SEAT on käynnistänyt neuvottelut tuotannossa työskentelevien työntekijöiden osittaisesta lomauttamisesta. Lomautukset kestäisivät pisimmillään kahdeksan viikkoa, kunnes tuotanto on taas palannut normaalille tasolle.

Muut kuin tuotantoalueella työskentelevät työntekijät eivät kuulu neuvottelujen piiriin. Siihen saakka kunnes toiminnot palaavat normaalille tasolle suositaan etätyötä, varsinkin henkilöillä, joilla on alle 14 vuotiaita lapsia. Ensimmäiset työntekijät, jotka eivät työskentele tuotannon puolella ovat palanneet töihin asteittain huhtikuun puolesta välistä alkaen ja tulevina viikkoina kaikki nämä työntekijät voivat palata työpisteisiinsä.

SEAT, sitoutunut valmistamaan tarvikkeita terveydenhuollon tarpeisiin

Viimeisinä viikkoina kun tuotanto oli pysähdyksissä SEAT aloitti hankkeita, joilla voitiin helpottaa koronaviruspandemian vaikutuksia. SEAT muutti osan Leonin tuotantolinjasta ja ryhtyi valmistamaan automatisoituja hengityskoneita, joilla voitiin avustaa Espanjan terveydenhuollon tarpeita. SEAT valmisti yli 600 hengityskonetta viikossa. Hengityskoneiden tuotanto loppui viime viikon perjantaina, kun hengityskoneiden määrän tarve väheni tehohoidossa.

Tämän lisäksi SEAT ja muut hankkeessa avustavat yritykset valmistivat kasvosuojaimia, jotka tehtiin Martorellin tehtaan maalaamon tiloissa käytettävistä suodattimista. Tähän mennessä niitä on valmistunut tuhansia kappaleita ja niitä on jaettu sairaaloille, turvallisuusjoukoille ja muille organisaatioille. Espanjan lääke- ja terveydenhuollon tuotteista vastaava virasto on hyväksynyt näiden kasvosuojainten käytön väliaikaisesti koronaviruspandemian ajaksi.