SEAT kehittää maa-/biokaasuteknologiaa Volkswagen-konsernille

Kaasuteknologian kehittäminen on esimerkki Espanjan teollisuuden taidosta kehittää ja sopeutua kaupunkiliikenteen ja uusien energiamuotojen haasteisiin, sanoi huhtikuussa Madridissa kaasuliikenteen GASNAM-kongressin avannut SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo. ”Maa-/biokaasu tarjoaa suuria liiketoimintamahdollisuuksia sekä autoteollisuudelle että kaasuteollisuudelle”, de Meo vakuutti.

SEATista tulee koko Volkswagen-konsernin kaasustrategian referenssi. SEAT tulee kehittämään kaasuteknologiaa koko Volkswagen-konsernille yli tuhat henkeä työllistävässä teknologiakeskuksessa. ”Haluamme, että tätä teknologia kehitetään juuri Espanjassa: haluamme olla alan pioneereja ja olemme vakuuttuneita, että tavoite saavutetaan”, Meo jatkoi.

”Kaasu on kestävä ja kannattava vaihtoehto sekä perinteisille polttoaineille että täyssähköautoille.” De Meo huomautti myös, että asiakkaat haluavat pitkän toimintamatkan ja mahdollisuuden tankata nopeasti paikasta riippumatta. ”Lyhyesti sanottuna he haluavat tankkauksen olevan helppoa ja taloudellista.”

Maa-/biokaasutekniikan etuna on se, että se on jo olemassa, eli siihen ei tarvita enää suuria investointeja ja sitä on laajalti saatavilla”, hän sanoi. Kaasun tärkeimmät edut ovat nopea ja siisti tankkaus sekä edulliset, diesel- ja bensiiniautojen tasoiset kustannukset. ”Tästä syystä maa-/biokaasu ei ole vain välivaiheen teknologia, vaan todellinen pitkän tähtäimen vaihtoehto.” Luca de Meo korosti, että kaasuajoneuvoissa on tupla-EKO-etu: ne ovat sekä EKOlogisia että EKOnomisia, koska maapallolla on riittävästi kaasuvarantoja sadoiksi vuosiksi.

”Kaasukäyttöisten henkilö-, paketti- ja kuorma-autojen ei tarvitse odottaa uuden teknologian kehittymistä; ne ovat luotettavia, turvallisia, poikkeuksellisen kustannustehokkaita, mukavia ja erittäin käytännöllisiä. Niillä on pidempi toimintamatka kuin muilla vaihtoehdoilla ja ne sopeutuvat muita teknologioita paremmin eri ympäristöihin, sekä kaupunkiliikenteeseen että pidempiin matkoihin”, Luca de Meo korosti. Kaasuautoja eivät koske myöskään ilmansaasteista johtuvat liikennerajoitukset, niiden tankkaaminen on nopeaa ja liikkuminen on edullista.

SEATin toimitusjohtaja korosti tarvetta kilpailijoiden, teknologian kehittäjien ja muiden alan toimijoiden yhteistyölle. ”Meidän on työskenneltävä ekosysteemin luomiseksi, jotta maa-/biokaasusta tulee vaihtoehto sähköistämiselle. On erittäin tärkeää, että tankkausasemiin investoidaan, koska teknologiasta ja markkinoista ei ole mitään hyötyä ilman asiakkaiden tarpeisiin vastaavaa asianmukaista infrastruktuuria”, de Meo sanoi. Esimerkiksi Espanjassa SEAT työskentelee useiden yhteistyökumppaneiden kanssa tavoitteenaan saada maahan 300 kaasuasemaa vuoteen 2020 mennessä.

SEAT – maa-/biokaasuautojen esikuva

SEATin sitoutuminen maakaasuun alkoi Mii Ecofuelin, Leon TGI:n ja Ibiza TGI:n lanseerauksilla. Yrityksen tavoitteena on tulla maakaasua, biokaasua ja tulevaisuuden synteettisiä polttoaineita käyttävien ajoneuvojen esikuvaksi. SEATilla on itse asiassa Euroopan ja Volkswagen-konsernin laajin maakaasuautojen valikoima. Vuoden 2018 loppuun mennessä SEAT esittelee myös maailman ainoan maa-/biokaasukäyttöisen SUV-mallin, Arona TGI:n.

Espanjassa maa-/biokaasukäyttöisten ajoneuvojen rekisteröinnit ovat jo kymmenkertaistuneet alkuvuoden aikana ja maan kaasuautomarkkina on maailman toiseksi suurin Italian jälkeen. SEAT myi vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä Espanjassa yli 900 kaasukäyttöistä autoa – lähes saman verran kuin koko vuonna 2017. Vuoteen 2030 mennessä Espanjan kaduille ja teille odottaa odotetaan miljoonaa kaasukäyttöistä ajoneuvoa.

Lue lisää: http://www.seat.fi/carworlds/kaasuhybridit/kaasuhybridit.html

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.