SEAT Leon eHybrid – Suomen edullisin ladattava hybridi

• Uuden SEAT Leonin ladattavan hybridin ennakkomyynti alkaa torstaina 11.6.2020.
  • Ennakkomyyntivaiheessa SEAT myöntää autoon 1 000 euron ylimääräisen hankintatuen
  • Hinta alkaen 31 393,75 euroa (hankintatuen jälkeen)
  • Leon eHybridin valmistus alkaa syksyllä Martorellissa ja Suomen asiakastoimitukset alkavat loppuvuodesta 2020

Uuden SEAT Leonin mallisto täydentyy torstaina 11.6.2020 odotetulla Leon eHybrid ladattavalla hybridillä. Saatavilla on heti alusta lähtien molemmat korimallit – SEAT Leon ja SEAT Leon Sportstourer. Hinnat alkaen 32 393,75 euroa (1,4 eHybrid, 150 kW, 5-ovinen, Xcellence, DSG). Vastaavan Sportstourerin hinta on noin 1 000 euroa enemmän.

SEAT myöntää ennakkotilaajille 1 000 euron ylimääräisen hankintatuen, jonka jälkeen 5-ovisen Leon 1,4 eHybrid Xcellence DSG:n hinta alkaen on 31 393,75 euroa. Hankintatuki huomioiden SEAT Leon eHybrid on selvästi Suomen edullisin ladattava hybridi.

Mikäli huomioidaan auton vakiovarusteena tuleva sähkökäyttöinen seisontalämmitys ja -jäähdytys, on ladattavan hybridin lisähinta 1,5 eTSI DSG -kevythybridiin verrattuna noin 1 200 euroa.

Leon eHybridissä on 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori, 13.1 kWh:n litiumioniakku sekä sähkömoottori, jotka tuottavat yhdessä 150 kW (205 hv) tehoa. Toimintamatka sähköllä on noin 60 km (WLTP). Hiilidioksidipäästöt asettuvat tämän hetkisen tiedon mukaan noin 31-34 g/km, keskikulutuksen ollessa noin 1,6 l/100 km.

Auton vakiovarustukseen kuuluu sekä Mode 3 -latauskaapeli että Type 2 Suko tilapäislatauslaite. Auton sisäisen laturin teho on 3,6 kW eli akun saa täyteen kolmessa tunnissa. Suko-pistokkeesta tilapäislatauslaitteella täyteen lataaminen kestää noin 7 tuntia.

Huippuvarustelu vakiona

Markkinoiden edullisimmasta hinnasta huolimatta, auton varustelusta ei tarvitse tinkiä. Leon eHybrid on tarjolla ainoastaan SEATin ylemmillä varustelutasoilla, sillä valittavana on joko ylellinen Xcellence tai urheilullinen FR.

Molempien varustelutasojen vakiovarustelistalta löytyvät mm. navigointijärjestelmä 10” näytöllä, digitaalinen mittaristo, mukautuva vakionopeussäädin, aktiivinen kaistallapysymisvahti, led-ajovalot, 3-alueinen automaatti-ilmastointi. SEAT Leon Sportstourer -farmarimallista löytyy myös sähkötoiminen takaluukku hands-free avaus- ja sulkutoiminnolla.

Lisäksi Xcellence-mallissa on vakiovarusteena peruutuskamera, langaton älypuhelimen lataus ja 17” alumiinivanteet. FR-varustelutaso puolestaan korostaa auton urheilullista luonnetta 18” vanteilla, urheilullisesti muotoilluilla puskureilla, Drive Profile -ajoprofiilin valinnalla sekä kiiltävän mustilla ikkunalistoilla ja kattokaiteilla (vain Sportstourerissa).

Muista SEAT Leonin moottoriversioista poiketen, eHybrid on aina varustettu sähkökäyttöisellä seisontalämmityksellä ja -jäähdytyksellä. Lämmitin saa virtansa auton ajoakusta ja sitä on mahdollista käyttää, vaikka auto ei olisikaan kiinni latauspistokkeessa.

Auton varustelua on mahdollista täydentää kattavalta lisävarustelistalta ja turvallisuuteen vaikuttavien erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien avulla. Uusina ominaisuuksina Leonissa nähdään mm. kaistanvaihtoavustin sekä nopeusrajoitukset tunnistava, ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin.

Reilusti lisää pituutta ja paremmat sisätilat

SEAT Leonin perustana on edistyksellinen MQB Evo -alustarakenne. Sen mahdollistama joustavuus auton mitoituksessa ja mukautettavuudessa tarjosi uudenlaisia mahdollisuuksia uuden sukupolven auton mittasuhteiden toteutukseen.

Uusi viisiovinen SEAT Leon on 4 368 mm pitkä (+86 mm), 1 800 mm leveä (-16 mm) ja 1 456 korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm eli 50 mm pidempi kuin kolmannen sukupolven SEAT Leonissa.

SEAT Leonin Sportstourer on puolestaan 4 642 mm pitkä (+93 mm), 1 800 leveä (-16 mm) ja 1 448 mm korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, viisiovisen tapaan, edelliseen versioon verrattuna 50 mm pidempi.

SEAT Leon eHybridin 5-ovisessa versiossa on 270 litrainen tavaratila ja Sportstourer-malliversiossa puolestaan on 470 litrainen tavaratila.

Uusi SEAT Leon on edeltäjänsä tapaan vetovoimaisen näköinen, keula on aiempaa persoonallisempi etusäleikön ja etuvalojen voimakkaan kolmiulotteisen yhtenäisyyden ansiosta. Luova ja innostava muotoilu jatkuu auton takaosassa, jota korostaa reunasta reunaan ulottuva led-valo. Uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: uuden SEAT Leonin ilmanvastuskerroin on parantunut noin 8 % edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Sisustuksen keskeinen elementti on eletunnistuksella varustettu 10-tuumainen infotainment-näyttö. Tärkeimpiä toimintoja ohjataan kuitenkin edelleen perinteisten hallintalaitteiden avulla.

Tärkeä osa SEATin sähköistymistä

SEAT Leon eHybrid on SEATin ensimmäinen ladattava hybridi ja toinen ladattava auto täyssähköauto Mii electricin jälkeen.

”Mii electricin lanseeraus oli meille valtava menestys. Koko tämän vuoden 300 auton tuotanto myytiin loppuun vain kahdessa viikossa. Tutkimukset osoittavat, että asiakkaat ovat yhä valmiimpia siirtymään täyssähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin kunhan niiden hinta on kohdallaan. Uskomme, että Leon eHybrid on vaihtoehto entistä laajemmalle ostajakunnalle, silloin kun mietitään ladattavan hybridin ostoa”, kertoo SEATista vastaava johtaja Jukka Kiuru.

Suomen SEAT-jälleenmyyjille autot saapuvat loppusyksystä 2020.

SEAT Leon eHybrid ladattavan hybridin hinnastot ja lisävarustehinnastot.

SEAT Leon:

SEAT Leon Sportstourer: