SEAT Leon saatavana nyt uudella 1,5 TGI Evo -moottorilla

• Suorituskykyisempi ja taloudellisempi
  • Kaasupolttoaineen hyödyt maksimoidaan kehittyneellä 1,5-litraisella Miller-työkiertoa käyttävällä moottorilla
  • Kolmen kaasusäiliön älykäs integrointi kasvattaa toimintamatkan kaasulla 500 kilometriin – käytännöllisyydestä ja ajettavuudesta tinkimättä

SEAT tarjoaa suosittuun Leoniin nyt 1,5 litraisen TGI Evo -kaasumoottorin. Autoon integroidut kolme kaasusäiliötä kasvattavat toimintamatkaa kaasulla. Martorellissa valmistettu uusi SEAT Leon TGI Evo jatkaa Leon TGI:n ja Leon ST TGI:n viitoittamalla tiellä, uuden teknologian ansiosta se on entistäkin varteenotettavampi vaihtoehto ja edistää kaasukäyttöisten ajoneuvojen yleistymistä. Miin, Ibizan ja juuri julkistetun Aronan TGI-versioiden ansiosta SEAT on kaasuautojen kehityksen ytimessä ja aiemmat mallit saavat nyt seurakseen Leon TGI Evo ja Leon ST TGI Evo -mallit.

SEAT Leon TGI Evon 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu suorasuihkutusmoottori perustuu samankokoiseen TSI-bensiinimoottoriin. Kehittyneen kaasumoottorin suorituskyky ja palamisprosessin taloudellisuus on optimoitu yhdistämällä edistynyt start-stop-järjestelmä, viimeisimmän sukupolven muuttuvageometrinen VTG-turboahdin sekä Miller-työkierto.

Moottorin komponentteja on lisäksi muokattu paremmin kaasukäyttöön soveltuviksi. Kromi-nikkelipäällysteisisissä männissä käytetään uudenlaisia kaasumoottorille tarkoitettuja männänrenkaita, venttiili-istukat on vahvistettu kulutuskestävyyden lisäämiseksi ja venttiilien avautumista on lisätty kaasun kierron tehostamiseksi palotilassa.

Leon TGI Evo 1,5-litrainen moottori tuottaa 131 hv tehoa 5000 kierrosnopeudella, mikä on 21 hv enemmän kuin 1,4-litrainen edeltäjänsä. Vääntömomentti on 200 Nm, ja käytössä laajalla alueella 1400 ja 4000 kierroksen välillä. Vaihteistovaihtoehdot ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ja seitsenvaihteinen automaattivaihteisto kaksoiskytkimellä.

Kuten muutkin SEATin maa-/biokaasua käyttävät ajoneuvot, myös Leon TGI Evo käyttää polttoaineena bensiiniä vasta kaasusäiliöiden tyhjennyttyä. Uuden SEAT Leon TGI Evo:n kolmesta kaasusäiliöstä kaksi on kevyttä hiilikuitukomposiittia. Leon TGI Evon kaasukapasiteetti on 17,7 kg ja kaasulla se tarjoaa 500 kilometrin toimintamatkan. Mikäli maa-/biokaasu loppuu, polttoaineeksi vaihtuu automaattisesti bensiini, joka riittää vielä 150 kilometrin lisämatkalle (polttoainesäiliön kapasiteetti 9 litraa). Kokonaistoimintamatka on näin ollen noin 650 kilometriä.

Leon TGI Evo on puhtaampi vaihtoehto ja se tarjoaa myös parempaa vastinetta rahalle, koska kaasulla on muita polttoaineita parempi hyötysuhde: yksi kilo paineistettua maakaasua vastaa energiasisällöltään kahta litraa nestekaasua – 1,3 litraa dieseliä tai 1,5 litraa bensiiniä.

SEAT on sitoutunut kaasun käyttöön, sillä se on jo käytössä oleva teknologia, jota voidaan tarjota laajalti asiakkaille. SEATilla on eurooppalaisista merkeistä kattavin kaasuautomallisto, jonka avulla voidaan vähentää hiilidioksidi- ja typenoksidipäästöjä sekä tuoda diesel- ja bensiiniautoihin verrattuna säästöjä mm. polttoainekustannuksissa sekä nopeuttamalla tankkauksia.

Leon TGI Evo täydentää SEATin kattavaa kaasuautomallistoa, joka vähentää päästöjä, ympäristövaikutuksia ja käyttökustannuksia, yhdistäen samalla edistyksellisen teknologian, ajettavuuden ja tyylin. SEAT Leon TGI Evo on saatavana Style-varustelutason lisäksi ensimmäistä kertaa myös FR- ja Xcellence-varustelutasoilla.

SEAT Leon TGI Evon hinnat alkavat 21 946,34 eurosta (SEAT Leon 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto) ja SEAT Leon ST TGI Evon hinnat puolestaan 23 203,66 eurosta (SEAT Leon ST 1,5 TGI Evo 96 kW (131 hv), Style-varustelutaso, manuaalivaihteisto).

SEAT Leon TGI Evon ja SEAT Leon ST TGI Evon hinnastot ja lisävarustehinnastot:

SEAT Leon TGI Evo

Moottori 1,5 TGI Evo
Sylinteri/venttiilit 4/16
Tilavuus 1498 cm3
Männän halkaisija/iskun pituus 74,5 mm / 85,9 mm
Puristussuhde 12,5
Maksimiteho 131 hv
Maksimivääntö 200 Nm
Huippunopeus 206 km/h (manuaali), 206 km/h (DSG)

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.