SEAT-mallisto kasvaa – uusi iso SUV-malli markkinoille vuonna 2018

SEAT vahvistaa asemaansa SUV-markkinoilla lanseeraamalla kolmannen SUV-mallinsa
• uusi SUV-malli suunnitellaan Barcelonassa ja valmistetaan Volkswagen-konsernin kotipaikkakunnalla, Wolfsburgin tehtaalla Saksassa
• uusi SUV-malli on Atecaa suurempi ja siitä tulee SEATin uusi lippulaivamalli
• SUV-malli tulee saataville sekä 5- että 7-paikkaisena

Barcelona, 23.03.2017. SEAT-mallivalikoima jatkaa kasvuaan. Atecalla SUV-markkinoille saapunut barcelonalainen autonvalmistaja vahvistaa asemaansa lanseeraamalla kolmannen SUV-mallinsa, josta tulee samalla SEATin lippulaivamalli. Tämä uusi SUV-malli asettuu mallistossa erinomaisesti menestyneen Atecan yläpuolelle. Auto tulee saataville sekä 5- että 7-paikkaisena versiona. SEATin uusi SUV-malli saapuu jälleenmyyjille vuonna 2018.

Tänä syksynä SEAT tuo markkinoille Aronan, kompaktin crossover-mallin, joka valmistetaan Martorellissa samalla tuotelinjalla Ibizan kanssa. Tänään julkistettu SUV-malli tullaan valmistamaan Volkswagenin tehtaalla Wolfsburgissa. Tämä mahdollistaa entistä paremmin konsernin synergioiden ja Wolfsburgin tehtaalle jo asennetun MQB A2 -tuotelinjan hyödyntämisen.

SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo ilmaisi tyytyväisyytensä uuteen SUV-malliin: "Tämä auto tuo meille uusia asiakkaita, kasvattaa SEAT-brändin imagoa ja vahvistaa asemaamme markkinoilla." Malli tullaan suunnittelemaan Barcelonassa ja valmistamaan Saksassa. Uuden tuotteen valmistaminen Wolfsburgissa vahvistaa entisestään SEATin ja Volkswagenin välistä vankkaa yhteistyötä.

SEATin uuden SUV-mallin myötä, mallisto jatkaa kasvuaan myös vuoden 2017 jälkeen ja parantaa osaltaan yrityksen kannattavuutta tulevien vuosien aikana. Ei siis ole sattumaa, että uuden mallin julkistus tehtiin SEATin vuosituloksen julkistuksen yhteydessä. Vuonna 2016 yhtiö saavutti historiansa parhaan tuloksen, liikevoiton ollessa 143 miljoonaa euroa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.