SEAT Martorell - Leonin tuotannosta hengityskonevalmistukseen

• SEAT tekee yhteistyötä terveydenhuollon toimijoiden kanssa valmistamalla automaattisia hengityskoneita, joissa hyödynnetään mm. muokattuja tuulilasinpyyhkimen moottoreita
  • 150 työntekijää yrityksen eri osastoilta on työskennellyt viikon ajan lopullisen mallin parissa, joka valittiin 13 prototyypistä
  • Tällä hetkellä hengityskone on vielä pitkäaikaistestauksessa osana hyväksyntäprosessia

SEAT Leonin tuotantolinjaa Martorellin tehtaalla on melkein vaikea tunnistaa. Nyt ei valmisteta autoja. Sen sijaan koronaviruskriisin keskellä tuotetaan automatisoituja hengityskoneita yhteistyössä terveydenhuollon toimijoiden kanssa. Tuotantoprosessin muutos autonvalmistuksesta hengityskoneisiin ennätysajassa on tulos useiden SEATin työntekijöiden intensiivisestä työstä ja vahvasta toimintaa ajavasta voimasta: solidaarisuudesta.

”Motivaationa jokaiselle projektiin osallistuvalle on se, että voimme osaamistamme hyödyntäen valmistaa massatuotantona laitteita, jotka pelastavat ihmishenkiä”, kertoo Nicolás Mora SEAT Martorellin tuotannosta.

Jatkuvaa toimintaa. Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen alusta alkaen SEATilla on käynnistetty useita aloitteita viruksen leviämisen estämiseksi ja erityisesti hengityskoneiden sekä muiden sairaaloiden tarvitsemien materiaalien ja laitteiden tuottamiseksi. Insinöörit suunnittelivat kaikkiaan 13 prototyyppiä ennen lopullisen mallin löytymistä ja valmistusta.

Ratkaisu löytyi tuulilasinpyyhkijästä. Projekti alkoi saada lopullisen muotonsa, kun käyttöön otettiin SEATilla 3D-tulostetut hammasrattaat, vaihteiston akselit ja uuteen käyttötarkoitukseen muokatut tuulilasinpyyhkijän moottorit. Tavoite oli valmistaa huippulaadukas hengityskone ja tuloksena on OxyGEN. Hengityskone kootaan SEATin tiloissa ja se on suunniteltu yhteistyössä prototyyppituotantoon erikoistuneen Barcelonalaisen Protofy.XYZ:n kanssa.

Kokoonpanolinjan muutos. 150 työntekijää eri osastoilta on siirtynyt tavanomaisesta työpisteestään kokoamaan hengityskoneita kokoonpanolinjalle, jossa aiemmin koottiin SEAT Leon -malleja. ”Auton osaa valmistaneen kokoonpanolinjan mukauttaminen hengityskoneiden valmistukseen on ollut pitkä ja vaativa työ, jossa on ollut mukana useita yrityksen toimintoja – ja onnistuimme tekemään sen vain viikon ennätysajassa”, kertoo Sergio Arreciardo SEATin prosessitekniikan osastolta. Jokaisessa hengityskoneessa on yli 80 elektronista ja mekaanista komponenttia ja koneet käyvät läpi perusteellisen laadunvarmistuksen sekä UV-steriloinnin.

Testattua laatua. Tuotantolinja on toiminnassa ja hengityskone on parhaillaan pitkäaikaisessa testauksessa osana hyväksyntäprosessia. Heti kun hyväksyntä on saatu, hengityskone voidaan ottaa käyttöön.

Kiitos kuuluu niille useille työntekijöille, jotka ovat väsymättä työskennelleet projektissa. ”Pelkkä tieto siitä, että olemme yrittäneet pelastaa ihmishenkiä, tekee tämän kaiken työn sen arvoiseksi”, sanoo Francesc Sabaté SEATin tuotekehitysosastolta.

Yhteinen ponnistus. Projektin lopputuloksen mahdollistivat SEATin työntekijöiden solidaarisuus sekä yhteistyö monien yritysten ja yhteisöjen kanssa. SEAT haluaa kiittää osallistumisesta kaikkia ja etenkin Espanjan lääke- ja terveystuotteista vastaavaa AEMPS-virastoa (Agencia Española de Medicamentos y Productos Sanitarios).

Projektin yhteistyöyritykset ja -yhteisöt

• Protofy.XYZ