SEAT paransi tulostaan 56 % vuonna 2014

SEAT jatkaa kasvu-uralla

Vuoden 2014 myydyin SEAT-malli oli Leon

Yhtiö investoi tutkimukseen, tuotekehitykseen ja kouluttamiseen

SEAT palkkaa 100 insinööriä

SEAT julkaisi vuoden 2014 tuloksensa. Myynti kasvoi maailmanlaajuisesti 15,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja oli nyt 7,497 miljardia euroa, mikä on kautta aikain SEATin paras myyntitulos. Verojen jälkeen tilikauden tulos oli -66 miljoonaa euroa, missä parannusta vuoteen 2013 oli 56 prosenttia. SEAT jatkaa päättäväisesti kasvu-uralla.

SEATin vetovoimaisimmat tuotteet kuuluivat vuonna 2014 Leon-mallistoon, joita toimitettiin maailmanlaajuisesti 154 000 kappaletta (49,9 prosenttia edellisvuotta enemmän). Samalla SEAT Leonin myynti ylitti ensimmäistä kertaa Ibizan aseman vuoden myydyimpänä SEAT-mallina. Ibiza täytti viime vuonna 30 vuotta ja yhteensä sitä on myyty yli 5 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2014 SEAT jatkoi investointia tutkimukseen ja tuotekehitykseen 457 miljoonan euron edestä. Henkilökunnan kouluttamiseen käytettiin viime vuonna 14 miljoonaa euroa. Kaikkiaan viiden viimeisen vuoden aikana yhtiö on investoinut yli 2,6 miljardia euroa.

Tämän vuoden tavoitteina SEATilla ovat sekä myynnin että tuotannon kasvu. Kahden ensimmäisen kuukauden aikana SEATin maailmanlaajuinen myynti kasvoi 7,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tavoitteita on tuettu mm. palkkaamalla yhtiöön 800 uutta työntekijää, ja vuonna 2015 palkataan vielä 100 insinööriä SEATin tekniseen kehityskeskukseen Technical Centeriin Martorelliin. Tavoitteena on myös laajentaa mallivalikoimaa ja parantaa brändin tunnettuutta. SEAT esitteli maaliskuun alussa Geneven autonäyttelyssä ensimmäisen SUV-konseptiautonsa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.