SEAT rikkoi myyntiennätyksen vuonna 2018

Historiallinen tulos. ”Uusi myyntiennätys vahvistaa mallistouudistuksemme ja strategiamme oikean suunnan. SEATin myynti kasvoi jo toisena vuotena peräkkäin kaksinumeroisin luvuin – tämä on harvinainen saavutus autoteollisuudessa. Autoalalla tapahtuu nyt paljon, mutta asiakkaiden luottamuksen ja positiivisen taloudellisen tuloksen siivittämänä katsomme tulevaisuuteen optimistisesti”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo

Vuonna 2018 SEATeja toimitettiin asiakkaille 517 600 kappaletta, joka on 10,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on SEATin 68-vuotisen historian paras tulos ja ylittää siten myös edellisen ennätyksen vuodelta 2000 (514 800). SEATin myynti kasvoi jo kuudetta vuotta peräkkäin ja vuodesta 2012 lähtien SEATin myynti on kasvanut yli 60 %. Vuonna 2018 joka kolmas myyty SEAT-malli oli SUV.

SEATin myyntiä vauhditti erityisesti uusi SEAT Arona. SEAT Aronaa toimitettiin asiakkaille viime vuoden aikana 98 900 kappaletta. SEAT Leon on puolestaan edelleen SEATin myyntimenestysmalli ja sen toimitukset ylsivät myös yhteen sen historian parhaista. SEAT Leon-malleja toimitettiin asiakkaille 158 300 kappaletta. SEAT Ibizaa puolestaan toimitettiin asiakkaille 136 100 ja SEAT Atecaa 78 200 kappaletta. Vuonna 2018 lanseerattua CUPRAa toimitettiin asiakkaille yhteensä 14 300 kappaletta, kasvun ollessa huimat 40 %.

Euroopassa kasvua tuli erityisesti viidellä Euroopan markkinalla: Ranskan (31,3 %, 31 800), Espanjan (13,2 %, 107 800), Iso-Britannian (12,0 %, 62 900), Saksan (11,8 %, 114 200) ja Italian (10,9 %, 20 000) markkinalla.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.