SEAT rikkoi myyntiennätyksen vuonna 2018

Historiallinen tulos. ”Uusi myyntiennätys vahvistaa mallistouudistuksemme ja strategiamme oikean suunnan. SEATin myynti kasvoi jo toisena vuotena peräkkäin kaksinumeroisin luvuin – tämä on harvinainen saavutus autoteollisuudessa. Autoalalla tapahtuu nyt paljon, mutta asiakkaiden luottamuksen ja positiivisen taloudellisen tuloksen siivittämänä katsomme tulevaisuuteen optimistisesti”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo

Vuonna 2018 SEATeja toimitettiin asiakkaille 517 600 kappaletta, joka on 10,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä on SEATin 68-vuotisen historian paras tulos ja ylittää siten myös edellisen ennätyksen vuodelta 2000 (514 800). SEATin myynti kasvoi jo kuudetta vuotta peräkkäin ja vuodesta 2012 lähtien SEATin myynti on kasvanut yli 60 %. Vuonna 2018 joka kolmas myyty SEAT-malli oli SUV.

SEATin myyntiä vauhditti erityisesti uusi SEAT Arona. SEAT Aronaa toimitettiin asiakkaille viime vuoden aikana 98 900 kappaletta. SEAT Leon on puolestaan edelleen SEATin myyntimenestysmalli ja sen toimitukset ylsivät myös yhteen sen historian parhaista. SEAT Leon-malleja toimitettiin asiakkaille 158 300 kappaletta. SEAT Ibizaa puolestaan toimitettiin asiakkaille 136 100 ja SEAT Atecaa 78 200 kappaletta. Vuonna 2018 lanseerattua CUPRAa toimitettiin asiakkaille yhteensä 14 300 kappaletta, kasvun ollessa huimat 40 %.

Euroopassa kasvua tuli erityisesti viidellä Euroopan markkinalla: Ranskan (31,3 %, 31 800), Espanjan (13,2 %, 107 800), Iso-Britannian (12,0 %, 62 900), Saksan (11,8 %, 114 200) ja Italian (10,9 %, 20 000) markkinalla.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.