SEAT Tarraco – SEATin uusi 7-paikkainen SUV

• SEAT Tarraco saapuu isojen SUV-mallien markkinoille alkuvuonna 2019
  • Uuden Tarracon pituus on yli 4,73 m, tavaratila jopa 760 litraa, ja sen saa viisi- tai seitsenpaikkaisena
  • Tarracossa on moderneimmat kuljettajaa avustavat ja turvallisuutta parantavat järjestelmät
  • Tarraco perustuu Volkswagen Groupin uusimpaan teknologiaan, ja se valmistetaan Wolfsburgissa, Saksassa

Uusi SEAT Tarraco on täällä. Uuden SEAT Tarracon nimi juontaa juurensa Välimeren rannalle Tarragonaan, historialliseen kulttuurin kehtoon, jossa kunnioitusta herättävä arkkitehtuuri yhdistyy nuoreen ja seikkailulliseen tunnelmaan. Tarraco valikoitui uuden SEATin nimeksi yli 140 000 äänellä #SEATseekingName-kilpailun finaalissa.

Espanjan Martorellissa suunniteltu ja kehitetty, Saksan Wolfsburgissa valmistettu SEAT Tarraco on SEATin kolmas SUV-malli ja sen design antaa viitteitä SEATin tulevasta muotokielestä. Tarraco on yhtiön uusi lippulaiva, joka tuo uusia asiakkaita, parantaa brändin imagoa ja se on myös taloudellisesti tärkeä malli yhtiön kannattavuudelle.

Aronaa ja Atecaa suuremman uuden Tarracon paikka SEATin SUV-mallistossa on korkeimmalla korokkeella. Autossa yhdistyvät huipputeknologia, dynaamisuus, ajomukavuus ja käytännöllisyys eleganttiin sekä edistykselliseen muotoiluun. Suuren kokoluokan SUV-mallina Tarraco soveltuu kaikenlaisiin elämäntilanteisiin.

Uudessa SUV:ssa yhdistyvät SEATin tärkeimmät ominaisuudet: muotoilu ja toiminnallisuus, urheilullisuus ja mukavuus, helppokäyttöisyys ja laatu sekä teknologia ja tunne muotoiltuna soveltumaan erilaisiin elämäntyyleihin. Uusi SEAT Tarraco on suunniteltu asiakkaille, jotka tarvitsevat viisi- tai seitsenpaikkaisen auton hyödyt ja käytännöllisen korkeamman ajoasennon, mutta ovat tietoisia estetiikasta ja arvostavat Tarracon itseluottamuksen ja eleganssin tasapainoa. Sama tasapaino säilyy asiakkaan valitessa autoon Style- tai Xcellence -varustelutason.

SUV-markkinoiden kasvaessa edelleen, Tarraco on avainasemassa vahvistamassa SEATin brändiä ja edistämässä yhtiön kasvua. Vuoden 2018 tammikuusta elokuuhun SEAT toimitti maailmanlaajuisesti 383 900 ajoneuvoa, mikä on 21,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.

”SEAT on tehnyt kaikkien aikojen suurimman mallistouudistuksen: Ensimmäisen suuren SUV-mallimme, SEAT Tarracon lanseeraus on osa 3,3 miljardin euron investoinnista yhtiömme tulevaisuuteen ja mallistoomme vuosina 2015–2019. Se täydentää SUV-mallistomme kattamaan jokaisen asiakkaan tarpeet”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo.

Teknistä huippuosaamista

SEAT Tarraco on suunniteltu kuljettajille, jotka haluavat yhdistää samaan pakettiin elämyksellisyyden ja toiminnallisuuden. Ihmisille, jotka tarvitsevat jopa seitsemän istuimen verran tilaa kuljettamaan perhettä ja ystäviä, mutta jotka arvostavat ajoneuvoa, joka reagoi kuljettajan tahtoon ja tarjoaa dynaamista suorituskykyä.

Tarracon käytännöllisyys ja hyvä ajettavuus perustuvat Volkswagen Groupin uusimpaan teknologiaan ja MQB-A -alustan pitkän akselivälin rakenne sopii hyvin suuren kokoluokan SUV:iin.

SEAT Tarracon mukautuva DCC-alustansäätö tarjoaa täydellisen tasapainon urheilullisen ajamisen ja mukavamman pitkän matka-ajon välillä. Kuljettaja voi valita haluamansa asetuksen, mutta järjestelmä mukautuu myös automaattisesti tienpinnan ja ajotavan vaihteluihin.

Ajomukavuutta täydentävät suorituskyky, taloudellisuus ja luotettavat voimansiirtovaihtoehdot. Kaikissa moottoreissa on suoraruiskutus, turboahdin, Start&Stop-järjestelmä ja tehoa 150–190 hevosvoiman välillä.

Saataville tulee kaksi bensiinimoottoria. Ensimmäinen on nelisylinterinen 1,5 litran ja 150 hevosvoiman TSI, jonka teho välitetään etupyöriin kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Toinen on 2,0 litran 190 hevosvoimainen moottori seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä.

Myös dieselmoottoreissa on kaksi vaihtoehtoa: molemmat ovat 2,0 litran TDI-moottoreita, joiden tehot ovat 150 ja 190 hevosvoimaa. 150 hevosvoiman moottori on varustettu joko kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla ja etuvedolla tai seitsenvaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Tehokkaampi moottori on saatavana ainoastaan seitsenvaihteisella DSG-vaihteistolla ja 4Drive-nelivetojärjestelmällä. Tulevaisuudessa SEAT Tarracoon on saatavilla myös vaihtoehtoisia voimalinjoja.

”SEAT Tarraco on toiminnallisuuden ja mukautuvuuden mestariteos, joka tarjoaa asiakkaiden suurelta SUV-mallilta odottamaa tilaa ja joustavuutta. Se on segmenttinsä urheilullisin auto muotoilunsa ja myös mukautuvan DCC-alustansäätönsä ansiosta: auton voi aina säätää kuljettajan tarpeiden mukaan”, kertoo SEATin tutkimus- ja tuotekehitysjohtaja Matthias Rabe.

Uuteen SEAT Tarracoon kuuluvat kaikki kuljettajaa avustavat järjestelmät, jotka tekevät ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa, jopa kaikkein vaativimmissa ajo-olosuhteissa. Tutut Lane Assist -kaistanpitoavustin ja Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä polkupyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tunnistuksella ovat vakiona. Blind Spot Detection -katvealueen varoitusjärjestelmä, liikennemerkkien tunnistus, Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ACC, kaukovaloavustin ja Emergency Assist -hätätilanneavustin ovat saatavilla lisävarusteina.

SEAT Tarracossa turvallisuutta on kehitetty entistä paremmaksi: automaattisen hätäpuhelun, ennakoivan Pre-Crash -turvajärjestelmän sekä Rollover Detection -ympäripyörähdyksen tunnistusjärjestelmän ansiosta SEAT Tarraco täyttää vaativimmatkin turvallisuusvaatimukset tilanteessa kuin tilanteessa ja luovat täysin uudet kriteerit tähän segmenttiin.

Suunniteltu elämää varten

Ulkomitoiltaan 4 735 mm pitkä ja 1 658 mm korkea Tarraco on vaikuttavan kokoinen sekä sisältä että ulkoa, mutta sen design viestii silti kepeydestä ja ketteryydestä sekä varmuudesta ja tilan tunnusta. Tavaratilaa uudessa Tarracossa on jopa 700–1775 litraa (7-paikkainen versio) ja 760–1920 litraa (5-paikkainen versio.)

SEATin uudesta muotokielestä vihjaa keulan muotoilu, jossa näyttävä etusäleikkö luo vahvan läsnäolon ja luonteen. Vaikka terävät Full led -ajovalot säilyvät edelleen SEATille tunnusomaisesti kolmikulmaisina, ne on sijoitettu korissa entistä edemmäs, minkä ansiosta ulkoasu on itsevarmempi.

Valoteknologia on Tarracossa tärkeässä roolissa. SUV:in kaikissa ulko- ja sisävaloissa käytetään led-tekniikkaa sekä vakiona että Xcellence- ja Style -varusteluversioissa. Ledien hyödyntäminen on antanut suunnittelijoille lisää luovaa vapautta ja asiakkaille kirkkaammat valot.

”Uusi Tarraco antaa vahvan vaikutelman heti ensinäkemältä sen erinomaisten mittasuhteiden ja elegantin, mutta urheilullisen muotoilun ansiosta. Itsevarma keula huokuu ylpeyttä vihjaten SEATin tulevasta muotokielestä. Ja kuten kaikkiin kehittämiimme autoihin, olemme laittaneet myös Tarracon yksityiskohtiin valtavan määrän rakkautta ja intohimoa noudattaen filosofiaamme: jos se näyttää oikealta, se on oikein”, sanoo SEATin suunnittelujohtaja Alejandro Mesonero.

Auton takaosassa toiminnallisuus on erittäin tärkeää. Kuormauskorkeus on matala, ja valaistuskonseptilla kerrotaan SUV:n leveydestä ja käytännöllisyydestä. LED-valot mahdollistavat myös dynaamiset takavalot.

SEAT Tarraco tulee saataville kahdeksassa eri värissä: Dark Camouflage, Oryx White, Reflex Silver, Atlantic Blue, Indium Grey, Titanium Beige, Deep Black ja Urano Grey.

Sisätilojen suunnittelussa on haluttu luoda matkustajia suojaava sisätila kojelaudan halki ulottuvan vaakalinjan avulla, joka samalla korostaa myös Tarracon leveyttä. Muotoilu lisää matkustamon tilantunnetta ja huokuu samalla luottamusta, turvallisuutta ja tavallisesti vain premium-luokasta löytyvää laatutasoa.

Digitalisoituminen näkyy Tarracon 10,25 tuuman digitaalisessa mittaristossa, josta kuljettaja saa ajamiseen liittyvää tietoa sekä 8 tuuman näytössä, jonka avulla myös matkustajat voivat käyttää SEATin liitettävyystoimintoja. SEAT Tarraco on ensimmäinen SEAT, johon on saatavilla eleohjaus (8” Navigation Plus infotainment-järjestelmän yhteydessä).

SEAT Tarracon ennakkomyynti alkaa loppuvuodesta 2018.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.