SEAT Tarraco FR ladattava hybridi: teknologiaa, urheilullisuutta ja taloudellisuutta

• SEATin isoin SUV-malli siirtyy uuteen ulottuvuuteen, kun Tarraco saa urheilullisen FR-varustelun ja voimalinjakseen taloudellisen lataushybridin.
  • 13 kWh akkukapasiteetin ansiosta Tarracon ladattavan hybridin toimintamatka on sähköllä yli 50 km ja hiilidioksidipäästöt alle 50 g/km.
  • Tarracon ladattava hybridi on malliversioista tehokkain 245 hv:n kokonaistehollaan: autossa on 110 kW:n (150 hv) bensiinimoottori ja 85 kW: n (116 hv) sähkömoottori.
  • Tarracossa on myös muuta uutta, kuten käytännöllinen, reunasta reunaan ulottuva takavalo ja suuri, 9,2” näytöllä varustettu infotainment-järjestelmä.
  • Tarraco on tilattavissa FR-varustelulla alkuvuodesta 2020 ja ladattavana hybridiversiona loppuvuodesta 2020.

SEAT Tarraco on entistä taloudellisempi ja houkuttelevampi, kun tarjolle tulee ladattava hybridiversio ja urheilullinen FR-varustelu. Tarracon ladattava hybridi on osoitus SEATin sähköistämisstrategiasta, jonka myötä SEAT ja CUPRA esittelevät kuusi täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä vuoden 2021 alkuun mennessä.

SEAT myi vuoden 2019 ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana ennätykselliset 369 500 ajoneuvoa. Pelkästään heinäkuun myynti oli 55 200 ajoneuvoa, jossa on kasvua 7,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tarraco edistää SEATin läsnäoloa maailmanlaajuisesti, ja sekä FR-varustelu että lataushybriditeknologia ovat avainasemassa tavoitteiden saavuttamisessa.

”Tarraco on yksi harvoista lataushybridivoimalinjalla varustetuista suurista SUV-malleista, ja uskomme vahvasti sen mahdollisuuksiin. Ladattava hybridi sopii täydellisesti pyrkimyksiimme kohti kestävämpää liikkumista, säilyttäen kuitenkin samanaikaisesti SEATille tyypillisen dynaamisuuden ja ajomukavuuden”, sanoo SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo

Ladattava hybridi: puhdasta taloudellisuutta

SEAT Tarraco on suunniteltu ja kehitetty SEATin tehtaalla Martorellissa Barcelonan lähellä ja se valmistetaan Saksan Wolfsburgissa. Ladattavan hybridin myötä SEAT Tarracosta on tullut entistäkin taloudellisempi, ympäristöä säästävä vaihtoehto.

Voimanlinja koostuu 1,4 litraisesta 110 kW:n TSI-bensiinimoottorista sekä 85 kW:n sähkömoottorista ja 13 kWh:n litiumioniakusta. Kuljettajalle ratkaisu tarjoaa monenlaisiin tarpeisiin mukautuvan auton: ladattavalla hybridillä voi ajaa puhtaasti, ilman pakokaasupäästöjä pelkällä sähköllä yli 50 kilometriä, mutta tarvittaessa on käytössä suorituskykyinen bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä. Uuden teknologian ansiosta SUV – ja SEAT – voivat parantaa taloudellisuutta heikentämättä auton dynamiikkaa tai mukavuutta.

Tarracon ladattavan hybridiversion kokonaisteho on 245 hv (180 kW) / 400 Nm, joka antaa sille 217 km/h huippunopeuden. SUV kiihtyy 0–100 km/h vain 7,4 sekunnissa. Tärkeämpää kuitenkin on, että WLTP-testisyklin mukaan mitatut hiilidioksidipäästöt jäävät alle 50 grammaan kilometrillä.

FR-varustelu: erottuva ja urheilullinen

Tarracon FR-varustelu lisää suuren SUV-mallin haluttavuutta entisestään ja tuo sen luonteeseen uuden tason urheilullisuutta.

Ulkoasua on muutettu leveämmillä pyöränkaarilla, urheilullisella takaspoilerilla ja FR-sarjan 19-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Lisävarusteena on saatavana myös 20-tuumaiset vanteet. FR-etusäleikön lisäksi ilmettä ja dynaamisuutta korostavat reunasta reunaan ulottuva takavalo sekä kokonaan yksiväriseksi maalattu kori. Viimeisen urheilullisen silauksen ilmeelle antavat auton nimen kohokirjaimet, nyt käsialalla kirjoitettuna. Auton uutta ilmettä korostaa myös aivan uusi väri Fura Grey.

Myös Tarracon turvallisuutta ja käytännöllisiä ominaisuuksia on kehitetty.  Uusi lisävaruste on perävaunun peruutusavustin, joka helpottaa huomattavasti perävaunun käsittelyä ja vähentää merkittävästi käyttäjän mahdollisia ongelmatilanteita pysäköitäessä. Tarracon käytännöllisyyttä lisää myös polttoainetoiminen lisälämmitin, jonka ansiosta auto ja moottori lämpiävät kylmällä säällä erittäin nopeasti.

Sisätilojen hienovarainen muotoilu korostaa mukavuutta. Digitaalisuus on noussut uudelle tasolle, sillä autossa on navigaattorilla ja 9,2-tuumaisella näytöllä varustettu SEATin viimeisimmän sukupolven infotainment-järjestelmä. Järjestelmä optimoi sekä kuljettajan saaman palautteen että matkustajille tarjottavat liitettävyysmahdollisuudet.

Edessä istuvilla on sähköiset urheilulliset kuppi-istuimet, kuljettajan istuimessa on lisäksi muistitoiminto. Etuistuinten materiaalissa yhdistyvät neopreenityyppinen urheilullinen ulkonäkö ja nahkakäsityön hienostuneisuus. Poljinpinnat ovat alumiinia ja urheilullinen ohjauspyörä on koristeltu FR-logolla.

FR-varustelun ja ladattavan hybridin ansiosta SEAT Tarraco on yksi suurten SUV-mallien urheilullisimmista ja taloudellisimmista autoista, jossa yhdistyvät huipputekniset liitettävyysjärjestelmät, mukavuus, kuljettajaa avustavat järjestelmät sekä muotoilu ja viimeistely. FR-varustelun tuotanto alkaa alkuvuodesta 2020 ja ladattavan hybridiversion vuoden 2020 lopulla.

SEAT Tarraco FR ladattava hybridi -konseptiautomalli on nähtävillä syyskuussa Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.