SEAT Tarracolle täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuustesteissä

/ SEATin lippulaivamalli saavutti korkeimman viiden tähden arvosanan Euro NCAP -turvallisuustesteissä
/ Testit todistivat Tarracon erinomaisen suorituskyvyn ja kyvyn suojata aikuis- ja lapsimatkustajia kuten myös muita tiellä liikkujia
/ Tarraco yhdistää edistykselliset aktiiviset ja passiiviset turvajärjestelmät ja toimii esimerkkinä erinomaisesta turvallisuudesta
/ SEAT panostaa mahdollisimman turvallisten autojen kehitykseen

Uusi SEAT Tarraco, joka on SEATin viimeisin malli merkin suurimmassa mallistouudistuksessa, sai täyden viiden tähden arvosanan Euro NCAP -turvallisuutta mittaavissa testeissä. Tarraco jatkaa merkin perinnettä kehittää autoja, jotka vastaavat sekä asiakkaiden tarpeisiin että ovat myös markkinoiden turvallisempia.

Euro NCAP -turvallisuustestit tulevat joka vuosi yhä vaativammiksi, kun testien määrä ja vaativuustaso lisääntyvät. Auton kaikki turvallisuustekijät tutkitaan sisältäen sekä aikuis- että lapsimatkustajien turvallisuuden, muut tiellä liikkujat ja yhä kehittyneemmät avustavat turvajärjestelmät.

SEATin lippulaivamalli saavutti korkeimman mahdollisen turvatason matkustajien vartaloturvallisuutta mittaavassa testissä.

Aikuismatkustajan turvallisuutta mittavissa testeissä tehdään mm. etutörmäystesti, jossa testattava ajoneuvo ajetaan periksi antavaan esteeseen niin, että se osuu siihen 40 % kattavuudella ajoneuvon leveydestä. Turvallisuutta testataan myös sivutörmäys- ja pylvästörmäystestissä. Euro NCAP-testissä arvioidaan nykyisin myös jalankulkijoita havaitsevia automaattisia hätäjarrutusjärjestelmiä.

Lapsimatkustajien turvallisuutta mittaavissa testeissä on kolme päätestausaluetta: lasten turvaistuinten tarjoama suoja, kuinka hyvin erikokoiset turvaistuimet toimivat auton sisällä ja kuinka esim. Isofix-lastenistuinkiinnikkeet ja turvavyökiristimet toimivat.

SEAT Tarracoa ei suunniteltu suojaamaan ainoastaan auton sisällä olevia matkustajia, myös muiden tiellä liikkujien turvallisuuteen kiinnitettiin erityistä huomiota. Euro NCAP -testit mittavat myös muiden tiellä liikkujien kuten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta törmäystilanteessa. Tämän lisäksi kaikkein tärkeimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät ja niiden toimivuus testataan.

SEAT Tarraco sai seuraavat arvosanat: 97 % enimmäispisteistä aikuismatkustajaturvallisuudesta, 84 % lapsimatkustajaturvallisuudesta ja 79 % jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden turvallisuudesta sekä 74 % turvajärjestelmistä.

SEAT Tarracon turvajärjestelmiä ovat mm. Pre-Crash Assist -törmäyksenennakointijärjestelmä, joka sulkee ikkunat ja kiristää turvavyöt ennen törmäyshetkeä. Rollover Assist puolestaan aktivoi e-Call-järjestelmän ympäripyörähdyksen sattuessa. Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä reagoi välittömästi ja jarruttaa automaattisesti, jos polkupyörä ylittää tien tai edessä oleva auto jarruttaa äkillisesti. Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin arvioi etäisyyttä edessä olevaan liikenteeseen ja säätää nopeutta automaattisesti. Lane Assist -kaistanpitoavustin puolestaan estää tahattoman kaistalta poistumisen.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.