SEAT Tarracon valmistus alkoi Wolfsburgissa

• SEATin lippulaivamalli rullaa nyt ulos Wolfsburgin tuotantolinjalta yhdessä Volkswagenin mallien kanssa
  • Volkswagen-konsernin tuotantoverkoston synergiat mahdollistavat tehokkaan tuotannon
  • Tarraco on SEATin SUV-perheen uusin jäsen, Atecan ja Aronan jälkeen

Ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalla valmistetaan toista Volkswagen-konsernin mallia: uutta SEAT Tarracoa. Espanjalainen SUV, joka on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, hyödyntää MQB-alustarakenteen tuotantosynergioita. Espanjalainen malli rullaa Wolfsburgin tuotantolinjalta nyt yhdessä Volkswagenin mallien Tiguanin ja Touranin kanssa.

Askel kohti monimerkkituotantoa mahdollistaa tuotantokapasiteetin tehostamisen Volkswagenin päätehtaalla. Tarracon valmistus Wolfsburgissa on osa Volkswagenin tulevaisuuden tuotanto-ohjelmaa, josta päätettiin jo vuoden 2016 lopulla. Uuden tuotanto-ohjelman tarkoituksena on parantaa Volkswagen-konsernin merkkien taloudellista tulosta ja luoda vakaa tulevaisuuden tuotantoverkosto.

”Tarraco on suunniteltu ja kehitetty Espanjassa SEATilla. Yhdessä Wolfsburgin tehtaan innokkaan tiimin kanssa malli valmisteltiin tuotantoa varten, ja tämä kaikki hyvin lyhyessä ajassa. Yhteistyö vahvistaa jo ennestään läheisiä välejä Volkswagenin ja SEATin välillä”, kertoo SEATin tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Matthias Rabe.

”SEAT Tarraco on esimerkki Volkswagen-konsernin merkkien keskinäisestä synergiayhteistyöstä. Tämä uusi SUV-malli mahdollistaa pääsyn uuteen segmenttiin. Pystymme samalla nostamaan merkin tunnettavuutta ja imagoa sekä saavuttamaan isommat myyntivolyymit”, selittää SEATin tuotannosta ja logistiikasta vastaava johtaja Christian Vollmer.

”Vakaa ja globaali tuotantoverkosto, Volkswagen-konsernin eri merkkien kesken, on osoitus tehokkuudesta. SEAT Tarraco on oivalinen esimerkki tavasta, kuinka tulevaisuudessa yhä useampi Volkswagen-konsernin tuotantoverkostoon kuuluva tehdas tulee valmistamaan useita konsernin merkkejä samalla tehtaalla”, sanoo Volkswagenin tuotannosta vastaava johtaja Andreas Tostmann.

Tämä on viides kerta, kun Volkswagenin päätehtaalla Wolfsburgissa valmistetaan jotain toista konsernin merkkiä. SEAT Arosaa valmistettiin Wolfsburgissa vuosina 1996–1998. Tämän lisäksi Wolfsburgissa on valmistettu Audi 50:tä vuosina 1974–1978, Audi 80:tä vuosina 1994–1998 ja Audi 100:ta vuosina 1993–1997. Audi 50 oli suurelta osin identtinen Volkswagen Polon kanssa, jota kokoonpantiin Wolfsburgissa vuodesta 1975 alkaen, ja jota nykyisin valmistetaan Pamplonan tehtaalla Espanjassa. Audi 50 ja Volkswagen Polo olivat ensimmäiset pienet saksalaiset autot, joissa oli poikittainen moottori ja etuveto.

Suomessa uusi SEAT Tarraco on nähtävillä ensimmäistä kertaa Auto 2018 -tapahtumassa 9.-11.11.2018 Helsingin Messukeskuksessa.

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 81 % autoista ulkomaille, se on läsnä yli 75 maassa. Vuonna 2019 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen myymällä 574 100 autoa maailmalaajuisesti. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Aronaa ja Leonia. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Mii electric -täyssähköautoa Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. Suomessa suosituin malli vuonna 2019 oli SEAT Leon, jota rekisteröitiin 843 kappaletta. Viime vuosien SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lanseerausten jälkeen SEATin ja CUPRAn mallistot sähköistyvät voimakkaasti. Täyssähköautojen mallistoon kuuluu loppuvuodesta 2019 ilmiöksi noussut täyssähköauto Mii electric. Ladattavien hybridimallien mallistoon kuuluu puolestaan SEAT Leon eHybrid. SEAT on panostanut myös voimakkaasti maa-/biokaasulla kulkeviin kaasuhybrideihin ja SEAT olikin vuonna 2019 toiseksi suosituin kaasuhybridimerkki Suomessa. CUPRA eriytettiin SEATista omaksi merkikseen vuonna 2018. CUPRAn mallistoon kuuluvat Leon ja Leon Sportstourer sekä SUV-mallit Ateca ja Formentor. Suomessa SEAT- ja CUPRA-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.