• SEAT | K-Auto/

SEAT tuo markkinoille kuusi täyssähköautoa ja ladattavaa hybridiä – Espanjassa kehitetään myös uusi täyssähköautojen alustarakenne

/ SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen: tulos verojen jälkeen melkein 300 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa
/ Investointeihin, tutkimukseen ja tuotekehitykseen allokoitiin vuonna 2018 yli 1,2 miljardia euroa
/ Uusi CUPRA Formentor tullaan valmistamaan SEATin Martorellin tehtaalla
/ Herbert Diess: ”SEATilla on uusi enemmän vastuuta sisältävä rooli Volkswagen-konsernissa”

SEAT esitteli tänään sähköistämisstrategiansa. Vuoden 2021 alkuun mennessä SEAT aikoo tuoda markkinoille kuusi täyssähkö- ja ladattavaa hybridimallia. SEAT Mii:n täyssähköautoversio ja SEAT el-Born tulevat olemaan merkin kaksi ensimmäistä täyssähköautomallia. Uuden sukupolven Leon ja uusi iso SUV Tarraco saavat molemmat ladattavat hybridiversiot. Tämän lisäksi CUPRA Leon ja CUPRA Formentor tulevat markkinoille myös ladattavana hybridiversiona. SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo vahvisti tänään myös, että CUPRA Formentor tullaan valmistamaan SEATin Martorellin tehtaalla.

Ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa SEAT tulee kehittämään uuden alustarakenteen yhdessä Volkswagen-henkilöautojen kanssa. Alustarakenne on nykyistä MEB-alustarakennetta pienempi ja sille tullaan valmistamaan useita Volkswagen-konsernin malleja, SEAT mukaan lukien. Autojen pituus tulee olemaan suunnilleen neljä metriä. Uuden alustarakenteen avulla pyritään kehittämään edullisempia täyssähköautoja, joiden hinnat alkaen olisivat 20 000 euron alapuolella. Espanjassa tähän projektiin osallistuu yli 300 asiantuntijaa ja insinööriä. Uudelle alustarakenteelle suunniteltavat täyssähköautot saapuvat markkinoille arviolta kolmen neljän vuoden sisällä.

”SEATilla on nyt selkeämpi rooli Volkswagen-konsernissa, ja erinomaisesta tuloksestamme johtuen, olemme ansainneet uuden täyssähköautojen alustarakenteen. Ensimmäistä kertaa SEATin tekninen suunnittelukeskus kehittää alustarakenteen, jota useat merkit voivat käyttää maailmanlaajuisesti”, kertoo Luca de Meo.

”SEATilla on uusi enemmän vastuuta sisältävä rooli Volkswagen-konsernissa. SEATin saavutukset korostavat sen potentiaalia käyttää hyväksi kasvumahdollisuuksia ja laajentumista uusille markkinoille. Pienempien täyssähköautojen alustarakenneprojekti on askel kohti yhä edullisempaa sähköistä liikkumista. SEAT toteuttaa ensimmäisen täyssähköauton, joka on suunniteltu erityisesti kaupunkiliikkumiseen”, sanoi SEATin vuosittaiseen mediakonferenssiin osallistunut Volkswagen-konsernin pääjohtaja Herbert Diess.

Vuosi 2018 SEATin historian paras

Vuonna 2018 SEAT saavutti historiansa parhaan tuloksen. Tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa, joka on 4,6 % edellisvuotta enemmän (281 M€). Lisäksi liikevoitto kasvoi 93,2 % ollen 223 miljoonaa euroa ja liikevaihto nousi 9,991 miljardiin euroon, joka oli 4,6 % suurempi kuin edellisenä vuonna. Kaikki luvut ovat SEATin historian parhaita. Viimeisen viiden vuoden aikana SEATin liikevaihto on kasvanut 33 %.

Tämän lisäksi SEATin toimitukset saavuttivat uuden historiallisen ennätyksen, kuten myös myytyjen autojen määrä 517 000 on uusi ennätys. Nämä ennätykselliset luvut tekivät SEATista yhden Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä. Myös CUPRAn ensimmäinen vuosi itsenäisenä merkkinä oli menestyksekäs – sen myynti kasvoi yli 40 %, saavuttaen viime vuonna 14 400 kappaleen myynnin.

Vakaa kasvu mahdollisti myös investointiprojektien vauhdittamisen. Pelkästään vuonna 2018 yritys kohdensi 1,223 miljoonaa euroa investointeihin, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, joka oli 27,1 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Tästä luvusta pelkästään 656 miljoonaa euroa korvamerkittiin pelkästään tutkimukseen ja tuotekehitykseen, joka on 41,4 % enemmän kuin edellisvuonna.

”Vuosi 2018 oli SEATin historian paras. Ensimmäistä kertaa meillä on hyvät tuotteet merkityksellisillä ja tuottoisilla segmenteillä, mikä on tehnyt meistä yhden Euroopan nopeimmin kasvavista automerkeistä viimeisen kolmen vuoden aikana. Vuonna 2016 alkanut SUV-malliston kasvattaminen on ylittänyt kaikki optimistisimmatkin odotukset ja viime vuonna joka kolmas auto oli SUV-malli. SEATin tulevaisuus näyttää erittäin hyvältä”, kertoi Luca de Meo.