SEATin SUV-mallisto - Arona, Ateca ja Tarraco

• Kolme erilaista SUV-mallia, joita yhdistää muotoilu ja viimeisin liitettävyysteknologia sekä kuljettajaa avustavat järjestelmät
  • SEAT Tarraco, malliston uusin ja suurin jäsen nyt ensiesittelyssä SEAT-jälleenmyyjillä

"Uusi SEAT Ateca näyttelee tärkeää roolia uudessa brändistrategiassamme. Se aloittaa SEAT brändin historian suurimman tuotehyökkäyksen." Näillä sanoilla aloitti SEATin toimitusjohtaja Luca de Meo SEATin ensimmäisen SUV-mallin lanseerauksen vuonna 2016. Nyt, kaksi ja puoli vuotta myöhemmin, hänen aikeensa on toteutunut ja SEATin mallistosta löytyy kolme SUV-mallia. Nyt ne ovat ensimmäistä kertaa yhdessä Barcelonan kaduilla, kaupungissa missä ne on suunniteltu.

Barcelonassa luotua muotoilua: muotoilu on yksi päätökseen vaikuttavista tekijöistä 65 %:lla asiakkaista, jotka ostavat SUV-mallin. SEATin tapauksessa kaikkia malleja yhdistää sama alkuperä – Barcelona. "Kolmikkoa ei olisi voitu suunnitella muualla, kuin tässä kaupungissa", sanoo SEATin muotoilujohtaja Alejandro Mesonero-Romanos. Näitä kolmea mallia yhdistää eleganssi, urheilullisuus ja huolitellut yksityiskohdat, mutta silti jokaisella on omat erityispiirteensä. Esimerkiksi Aronalla on "crossoverin luonne ja valittavissa on jopa 68 erilaista väriyhdistelmää", Ateca puolestaan erottuu "elegantin siluettinsa" ansiosta ja Tarraco "saa luonteensa etusäleikön muotoilusta, joka antaa viitteitä siitä miltä SEATin tulevien mallien muotokieli näyttää".

Moottorivaihtoehto joka tarpeeseen: kolmikon suorituskyky vaihtelee Aronan 95 hevosvoimasta Tarracon 190 hevosvoimaan. SEATin kolme SUV-mallia tarjoavat laajan valikoiman moottorivaihtoehtoja, varmistaen suorituskyvyn, taloudellisuuden ja luotettavuuden. Lisäksi Arona on ensimmäinen malli segmentissään, joka tarjoaa maa-ja biokaasuversion. Tarracoon puolestaan tulee myöhemmin saataville ladattava hybridi. SEATin suurin SUV-malli on "mestariteos toiminnallisuudessa ja monipuolisuudessa", vakuuttaa SEATin tuotekehitysjohtaja Matthias Rabe.

Turvallisuus, tärkein ominaisuus: SEATille turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää ja ajamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Traffic Jam Assist -ruuhka-avustin, Lane Assist -kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja hätäjarrutustoiminto – nämä ovat vain muutamia monista huippuluokan turvajärjestelmistä, joita SEATin SUV-malleista löytyy. SEAT Tarraco nostaa riman vielä astetta korkeammalle, sen Front Assist -ympäristönvalvontajärjestelmä tunnistaa jalankulkijoiden lisäksi myös pyöräilijät.

Liitettynä tulevaisuuteen: 28 %:lle auton ostajista liitettävyyspalvelut on tärkeä ominaisuus. SEAT työskentelee intensiivisesti tarjotakseen parhaat ratkaisut ja pystyäkseen vastaamaan ympäristömme kasvavaan digitalisoitumiseen – SEATin kolme SUV-mallia osoittavat sen. Esimerkkeinä tästä toimivat mm. digitaalinen mittaristo ja 8" näyttö sekä Full Link -älypuhelimen peilaus, jolla voi turvallisesti yhdistää matkapuhelimen autoon käyttämällä Apple Car Playta, Android Autoa (ei vielä saatavilla Suomessa) ja Mirror Linkiä.

Myyntimenestys: 30 % ostajista valitsee nykyisin auton, joka – kuten SUV-mallit – tarjoaa korotetun ajoasennon. Viimeisen viiden vuoden aikana tämän kaltaisten keskikokoluokan autojen myynti Euroopassa on lähes tuplaantunut ja tämä trendi näyttää olevan edelleen nousussa. Myynnin odotetaan nousevan 40 % vuoteen 2025 mennessä, yhteensä 2,8 miljoonaan kappaleeseen. SEATin tapauksessa SUV-mallit ovat olleet avainasemassa myynnin kasvattamisessa. Joka kolmas myyty SEAT-malli on SUV ja näihin lukuihin tullaan tulevaisuudessa vielä lisäämään Tarraco.

Kolme SUV-mallia lukuina

ATECA ARONA TARRACO
Lanseerausvuosi 2016 2017 2018
Istuimet 5 5 5- tai 7-paikkaa
Pituus (mm) 4363 4138 4735
Moottorit 115 hv 1,0 TSI–190 hv 2,0 TSI 95 hv 1,0 TSI–150 hv 1,5 TSI 150 hv 1,5 TSI–190 hv 2,0 TSI ja TDI
Tavaratilan tilavuus (takaistuimet kaadettuina) Jopa 1604 litraa Jopa 1280 litraa Jopa 1920 litraa
Suunniteltu (kaupunki) Barcelona Barcelona Barcelona
Valmistuskaupunki (maa) Kvasiny (Tsekki) Martorell (Espanja) Wolfsburg (Saksa)

SEAT on ainoa yritys, joka suunnittelee, kehittää, valmistaa ja markkinoi autoja Espanjassa. SEAT kuuluu Volkswagen-konserniin ja sen pääkonttori sijaitsee Martorellissa, Barcelonassa. SEAT vie 80 % autoista ulkomaille, se on läsnä 80 maassa kaikissa viidessä maaosassa. Vuonna 2018 SEAT saavutti 68-vuotisen historiansa parhaan tuloksen myymällä yli 517 600 autoa maailmalaajuisesti. SEATin tulos verojen jälkeen oli 294 miljoonaa euroa ja liikevaihto lähes 10 miljardia euroa. SEAT työllistää yli 15 000 työntekijää ja sillä on kolme tuotantopaikkaa – Barcelonassa ja El Prat De Llobregatissa sekä Martorellissa, jossa valmistetaan erittäin menestyksellisiä Ibizaa, Leonia ja Aronaa. Tämän lisäksi SEAT valmistaa Atecaa ja Toledoa Tsekeissä, Tarracoa Saksassa, Alhambraa Portugalissa ja Miitä Slovakiassa. SEATilla on myös teknologiakeskus, joka toimii tietotaidon keskuksena ja tuo yhteen 1 000 insinööriä, jotka kehittävät innovaatioita Espanjan suurimmalle teolliselle tuotekehitysinvestoijalle. SEAT tarjoaa uusimman sukupolven liitettävyyspalveluita ja globaaleita tulevaisuuden digitalisaatio- ja liikkumisratkaisuja. SEAT Finland on SEAT ja CUPRA -henkilöautojen maahantuoja Suomessa. Vuonna 2018 SEATin kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin ja SEATeja rekisteröitiin 2 630 kappaletta markkinaosuuden ollessa 2,2 %. Suosituin SEAT-malli vuonna 2018 oli SEAT Leon, jota rekisteröintiin 847 kappaletta. SEAT tarjoaa monipuolisen SUV-malliston (Arona, Ateca ja Tarraco) lisäksi kattavan valikoiman ekologisia kaasuhybridejä. Maa-/biokaasuversio on saatavilla Miistä, Ibizasta, Leonista ja Leon ST:stä sekä Aronasta. Suomessa SEAT-asiakkaita palvelee 23 jälleenmyyjää ja 32 valtuutettua merkkihuoltoa 34 paikkakunnalla. SEAT-uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. SEAT Finland on osa K Auto Oy:tä ja K-ryhmää.